beskära digitalfoton ??

Om jag vill använda framkallningstjänsterna på nätet,
hur kan jag då skapa beskärningsramar (selektions) i photoshop som lätt går att trolla fram.
Man vill ju att fotot ska sitta symetriskt på deras papper, dom verkar använda 9*13 10*15 11,4*15,2(2-3)
10,2*15,2 (3-4) samt 8,9*12,7 12,7*17,80

jocce
 
Standradrådet här på Utsidan är att lägga in din fråga på systersidan Fotosidan (www.fotosidan.se) istället, där finns gott om kunnigt och hjälpsamt folk!

/Per
 
Vet inte om det är det här svaret du vill ha. Men om du använder beskärningsverktyget så ställer du bara in bredd, höjd och upplösning uppe i verktygsmenyn. På så sätt får du alla bilderna lika stora (önskad storlek). Men du måste själv placera beskärningsramen var du vill ha bilden beskuren. Däremot tror jag inte att det går att spara de olika inställningarna, utan de måste du nog ställa om från gång till gång.

/g
 
Jag är inte heller riktigt säker på vad du menar (beskärning och markering/selection är ju olika saker), men om du menar att du vill ha förinställda inställningar för beskärningsverktyg till olika bild- och pappersstorlekar gör du så här i PS 8.0 (kan finnas i tidigare versioner också):

1. Välj beskärningsverktyget
2. Skriv in storleken i inställingslisten, till exempel bredd "13 cm", höjd "9 cm". Skriv inget på upplösningen.
3. Välj "tool presets" (vet inte vad det heter i svenska versionen) och välj "create new ..."
4. Spara som till exempel "9x13 liggande"

Sen är det bara att plocka fram den inställningen (i tool presets-menyn) och beskära som du vill ha det.



[Ändrat av Nordesjö 2004-12-14 kl 09:43]
 
Tackar för svaren, precis vad jag undrade över, fungerar bra att spara presets, och använda dom.
Alldeles lysande !

/jocce
[Ändrat av 1966 2004-12-14 kl 12:08]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.