Utomordentligt fånigt

Det finns tydligen en snubbe som heter Erik och är blind. Nu har han bestigt vart och att av de högsta bergen på sju kontinenter. Senast var det ett berg på Australien. Visst kan man imponeras av att en person trots ett så uppenbart handikapp ger sig i kast med en svår uppgift (även om han knappast var ensam, utan hade hjälp av åtta personer), men någon måtta på idiotin får det väl ändå vara?

Vad blir nästa grej? En döv som går på konserter i alla europeiska huvudstäder?

Kalle

(Undrar om han verkigen var uppe på topparna förresten? Hur kan han veta? För hans del kan han ju lika gärna ha vallats upp och runt på Kinnekulle en vinterdag.)
 
Fånigt???

Fattar inte vad du blir så upprörd över. Du kan väl inte hacka mer på en blind än på de som varje år ger bort en säck pengar för att sedan bäras/lotsas upp på Mount Everest. Det är väl i så fall minst lika fånigt.

De flesta människor gör ju saker utifrån de egna förutsättningarna och när det gäller Alpin klättring finns det en j-a massa sätt att göra det på. Visst blir jag mer imponerad av vissa prestationer än andra men vem f-n är jag att döma.

Jag är imponerad av killen. Han tar ju åtminstone tag i sina drömmar och försöker förverkliga dem. Det är ju mer än vad jag själv gör (..och kanske du oxå).

Tjo
/H
 
Lika fånigt

Det finns en massa lika fåniga saker som sker i världen som jag inte räknade upp i inlägget. Att betala en massa för att bäras upp på ett berg ogillar jag också, men inte på samma grund. De som kommer upp på Mt Everest får alla uppleva utsikten, både från toppen och från vägen dit upp, såvida de inte är blinda. Det gör ingen skillnad om man påbörjat sin bestigning med en cykel i Sverige eller med att skaffa sig massa pengar i USA. Utsikten är densamma. Däremot spelar det roll om man ser något eller inte.

Kalle
 
Kalle:

du fâr väl ta och ringa killen i frâga och meddela honom att det är fânigt att han som är blind hâller pà att klättra och be honom att genast sluta med dessa dumheter!

Om han trilskas fâr du vál söka motionera i riksdagen om ett förbud mot att blinda personer ägnar sig ât bergsklättring, eftersom de ándà inte kan njuta av utsikten. Kan fungera.

Lycka till!

MVH /Mats
 
Bara för att du ser ja!

Visst är utsikten kul. Jag skulle bli besviken om det är så molnigt att jag inte kan se något när jag når toppen men det händer ju. Men inte f-n skulle jag knalla upp på Mt E för utsiktens skull. Och det tror jag det är väldigt få som gör. Jag tror att det är ungefär samma sak som att jag inte hänger på en 10m-klippa för att nå toppen. Det handlar ju om känslan och upplevelsen på vägen dit. Dessutom är ju inte upplevelsen enbart baserad på synintryck. I vart fall inte för mig...

/Tjo igen
H
 
LOL

Skrattpoäng där på dig esbo!

(han har säkert en anledning till sina bravader men jag ser vad du menar, helt klart!)

mvh/samme
 
Killen gör det ju för att visa att han kan.

Om en blind skulle komma till dig och fråga om du vill hänga med och bestiga Everest skulle du antagligen säga "Men... du är ju blind...?"

Det finns så många fördomar om att handikappade måste avstå från en massa saker.

Och sen är det ju som sagt var frågan om hur många bergsbestigare som gör det för utsiktens skull. Ska jag vara ärlig tror jag t.ex. att Kropp sket fullständigt i utsikten. Eller menar du att hans bedrift är mindre värd om det kommer fram att han faktiskt har synfel och inte kunde tillgodogöra sig utsikten?
 
Re: Lika fånigt

Kalle E; sa:
Däremot spelar det roll om man ser något eller inte.

Kalle

Nog lyckades du med att reta upp folk på forumet alltid. För det var väl din avsikt...eller?

Personligen tycker jag att inlägget saknar grund och dessutom är oväsentligt att diskutera. Glädj dig åt att andra lever ut sina drömmar och faktiskt uppnår de mål de satt upp. Det är inte alla förunnat!

Du gör det du tycker är kul och det du klarar av (alt. tror dig klara av). Låt andra ta del av livet på exakt samma sätt som du, utefter deras förutsättning.

Vad vet du om vad en blind person upplever och inte? Förmodligen inte speciellt mycket. Eller för att vara diplomatisk, lika lite som jag.

Som kuriosa kan jag meddela att vi har en blind tjej som är medlem i vår motorklubb och som åker bak på sin killes motorcykel.

Vi åker ofta utmed vackra svenska landsvägar där naturen är underbar. Ofta, väldigt ofta, njuter hon lika mycket som vi av detta.

Hur kan detta vara möjligt kanske du säger... enkelt!
Hon blev blind för drygt 10 år sedan pga. sjukdom och har alltså sett tidigare. OCH (väldigt viktigt) hennes kille är otroligt duktig på att beskriva omgivningen (likt en duktig författare).

Vad är det som säger att inte den här killen har liknande förutsättningar och därmed verkligen KAN tillgodogöra sig utsikten, vad vet jag? Men möjligt är det!

Nåja, nog om detta från mig!
Diskussion blev det i alla fall så du lyckades! Grattis!

// Niklas
 
Det var allt lite jante, kränkning och nedvärdering på en gång det där. Jag måste nog ändå säga att jag är mest impad av att han åkte skidor ner efter en flarra champangne.
 
Hällristningar

Jag hade en gång en blind lärare och när vi i samband med en skolresa besökte en plats med hällristningar såg han ut att kunna ta del av dem lika bra som vi seende. Han kände på dem med fingrarna.

Joakim
 
DEn här snubben får antaligen en stor kick av att veta att han är på mount everest, men hur fan känner han att han är där? Lite fånigt är det, även om det är en stor prestation för honom.

/Martin
 
Inte för att jag egentligen orkar bry mig om vad herr juristen häver ur sig men i alla fall.
Vilken otroligt djupsinnig värdering av en aktivitet som du inte vet ett skit om.
fuckyou.gif
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.