Foto på canvas

Jag har fått intrycket att ytstrukturen faktiskt gör att det blir lite mer förlåtande... Men det är en högst oprofessionell åsikt...

Det är min erfarenhet också. Min canvas på 70x50cm kommer från min gamla Pentax K100D med 6MP, fick interpolera in en hel del extra pixlar för att komma upp i tillräcklig upplösning. Syns inte alls på resultatet.
 
6 MP räcker långt. Man får som sagt interpolera upp filen en del men de tål i regel att interpoleras rätt mycket. Med ökad storlek så ökar man ju även betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver ha lika hög utskriftsupplösning. Jag gjorde som sagt två canvasförstoringar förra veckan, 60x40cm:

2948275917_5dff7e411d.jpg
[/QUOTE]
 
6 MP räcker långt. Man får som sagt interpolera upp filen en del men de tål i regel att interpoleras rätt mycket. Med ökad storlek så ökar man ju även betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver ha lika hög utskriftsupplösning.

Hur långt räcker 6 MP? (Kanske svårt att säga, men gör gärna ett försök!) Det är i princip det som skiljer en Nikon D40 från en D60 (plus rengöring på D60), men i siffror ser det ju ganska mycket ut om man säger så. Men det kanske är bättre att satsa mellanskillnaden på optik? (Hm, passar kanske bättre i min andra fototråd...)
 
Ursäkta en novis, men "interpolera"? Måste jag göra nåt eller gör fotofirman det?

Man kan låta fotofirman göra det men vill man ha kontrollen över hela processen (och anpassa skärpningen till storleken) så kan man göra det själv i t ex photoshop. Enkelt uttryckt så låter man programmet lägga in pixlar och öka upplösningen i bilden. Man gör det under "bildstorlek", låter rutan för ändra bildupplösning vara ikryssad och för förstoringar välja "bikubisk mjukare" (brukar rekommenderas).
Vilka algoritmer och så som programmet använder kan säkert någon annan svara bättre på (mipert?).

Hur långt räcker 6 MP? (Kanske svårt att säga, men gör gärna ett försök!) Det är i princip det som skiljer en Nikon D40 från en D60 (plus rengöring på D60), men i siffror ser det ju ganska mycket ut om man säger så.

6MP räcker långt. Förstoringar i "meterklassen" är i regel inga problem. Detaljupplösning beror ju dock även på annat som t ex brus och objektivets egenskap. En 6MP-fil från en digital systemkamera fotad på lågt iso och med bra optik har en högre upplösning än en 6MP-fil tagen med en billig kompakt. Det är därför svårt att jämföra "upplösning mot upplösning"..

Tänk på att det kan vara annat som kan skilja mellan kameror. Brus och dynamiskt omfång bl a. Jag har lite dålig koll på Nikon, men det skiljer väl något år mellan D40 och D60 så även om det inte skiljer så mycket i upplösning, så kan det skilja just vad det gäller iso-egenskaper och omfång. Där får du kolla tester. Men bra objektiv är alltid värt att satsa på eftersom man kan använda dem mycket länge.
 
* Någon speciell leverantör som kan rekommenderas? (proformat.se? photowall.se?)
* Något speciellt man bör tänka på vid valet av motiv? (Om nu vissa färger tenderar att inte göra sig så bra eller så?)

Jag beställde från Proformat.se och är jättenöjd! Grymt snabb service, beställde på förmiddagen och på eftermiddagen var bilden på väg med posten! Hade några frågor innan beställning, och mailsvaren var mycket snabba även de.

Enda missnöjet är eget. Jag skulle ha tagit i och valt ett större format än de 30x40 cm jag fegade mig med. Fundera ordentligt på storleken om du beställer en canvas-kopiering!
Våga ta i om du ska ha bilden som tavla utan ram/passepartout, annars kanske du lika gärna kan göra en "vanlig förstoring", för en mindre peng för själva bilden?
Min reflektion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
Gugge Grön Automatisk foto och uppladdning Fototeknik 1
Marcus Wendel Första försöket med UV-foto Fototeknik 0
jämte Användarcentrerad produktutveckling Fototeknik 8
jakobseg Problem vid foto utan blixt Fototeknik 11
MonicaKa Foto: Gigapan Fototeknik 1
olavroer Blogg og foto "On the Road" Fototeknik 6
Reloaded Foto ryggsäck!? Fototeknik 1
Bengt S Expedition-Fråga om foto och dataöverföring Fototeknik 8
pon_pon Kemikalier för foto Fototeknik 2
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
Knapsack Fördjupning i Foto Fototeknik 1
Graip Foto CD Fototeknik 0
Elmfeldt Foto-sidorna Fototeknik 0
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.