Telezoom och telekonverter

Hej!
Har ett Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S VR som jag använder till min Nikon D80. Det fungerar bra.
Problemet: jag skulle gärna ibland vilja använda en telekonverter x1,4, men uppenbarligen så avråder många från detta. Jag har t o m hört att detta objektiv inte skulle vara kompatibelt med konverter. Varför? Jag hade tänkt använda den ibland för att t ex dokumentera fågelobservationer under ljusmässigt gynnsamma förhållanden. Just för detta ändamål har jag sett bilder på t ex Club300:s hemsida där man använt zoom (dock inte ovanstående) och konverter.
Tacksam för synpunkter.
Anders
 
Det framgår väl av kamerans, konverterns och objektivets manualer huruvida de är kompatibla?

Min gamla TC-16 (tror jag den heter) funkar t.ex. inte på min D70 (står klart och tydligt i kamerans manual).

Om objektivet funkar på convertern eller inte borde framgå av deras manualer (kolla i manualen för den grej som nyast).
 
Vad är det för konverter?
Använder du konvertern med något annat objektiv på samma hus?
I sånt fall BORDE det fungera utan att skada vare sig objektiv eller kamerahus.
Du kommer att få en försämring av bildkvaliten, men det är ju bara du som kan avgöra om bilderna fortfarande är tillräckligt bra.
Räkna med att autofokusen blir sämre också, den kanske tom slutar fungera.
 
Vad är det för konverter?
Använder du konvertern med något annat objektiv på samma hus?
I sånt fall BORDE det fungera utan att skada vare sig objektiv eller kamerahus.

Riktigt så enkelt är det inte. Vad gäller Nikonobjektiv och -konvertrar vet jag inte hur de fungerar, men jag kan konstatera att mitt Sigma 100-300/4 fungerar med Sigmas 1,4x-konverter medan konvertern inte kan monteras på mitt Sigma 105/2,8. På det senare objektivet sitter den bakre linsen så att säga "för nära bakre tubmynningen", om ni förstår hur jag menar. Dvs konverterns främre lins sticker in en liten bit i det objektiv som den monteras på, vilket inte fungerar på min hundrafemma.

För övrigt stämmer det där med försämring av skärpa osv.
 
Senast ändrad:
Tack för svar och synpunkter, inte minst Peter. Den gamla devisen "Om inget annat hjälper, läs bruksanvisningen" står sig. När jag nu läst (om) manulerna visar det sig att man inte skall använda converter till det aktuella objektivet.
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
igun Vilken telekonverter? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.