STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den slutliga skrivelsen

Och här kommer texten också.

Öppet brev till STF:s ledning och medlemmar
Vid den ombyggnad av Sylarnas fjällstation som gjordes under 2018 har självhushållsutrymmen och försäljning av fjällproviant uppenbarligen nedprioriterats till förmån för restaurang med bordsservering, och den fysiska åtskillnaden mellan olika besökarkategorier befästs på bekostnad av inkluderande mötes- och umgängesytor. Samtidigt beskriver många besökare en utveckling i fjällstugorna, som med bl a kraftigt stigande prisnivåer verkar i samma exkluderande och segregerande riktning.

Detta väcker frågor om STF:s framtidspolicy hos oss undertecknade fjällvandrare.

STF är en medlemsägd ideell förening, som gärna beskriver sig själv som en folkrörelse. I Verksamhetsinriktningen för 2019-2020 framhävs dess betydelse som inkörsporten till friluftslivet i en alltmer urbaniserad och segregerad omvärld, och ambitionen att*”erbjuda upplevelser som inkluderar grupper i samhället som av olika anledningar vanligtvis inte upptäcker Sverige eller kanske inte vet vad som finns att upptäcka i Sverige”.
*
STF:s nätverk av vandrarhem, fjällstugor och fjällstationer har genom åren förkroppsligat dessa ideal. Det otvungna umgänget i dess storstugor och självhushållskök har främjat möten mellan alla sorters fjäll- och naturälskare. Det sakligt basfunktionella konceptet har sänkt mentala och praktiska trösklar för de nytillkommande. Det har erbjudit ett både trivsamt och överkomligt alternativ för dem som inte haft råd (eller lust) med hotellboende, men inte heller erfarenhet, mod, utrustning eller andra förutsättningar att ge sig ut på tur med eget tält och kök. Det har hjälpt den erfarne tältvandraren att få med sig barn och nyfikna nybörjarvänner på en lagom krävande första tur. Det blir exkluderande för många om detta uppskattade och beprövade koncept, som närmast utgjort ett signum för föreningen, fasas ut till förmån för en boendemodell som kan kosta en barnfamilj tusenlappar per dag.
*
Vi förstår att STF måste få sina fjällanläggningar att gå runt ekonomiskt, men det är inte uppenbart för oss varför olika boende- och utspisningsmodeller skulle riskera att konkurrera ut varandra. Motsatsen är troligare, eftersom de attraherar olika besökarkategorier. Vi tror inte att många av dem som nu väljer självhushålls/vandrarhemsmodellen styr om till dubbelrum med trerättersmiddag. Risken är större att de uteblir helt. De erfarna och välutrustade har sina tält. De andra - de, vars*”intresse av och möjligheter till natur- och kulturturism i Sverige"*STF enligt sina stadgars portalparagraf också vill väcka och främja - stannar hemma eller åker på charterresa.
*
Vi efterlyser information till STF-medlemmarna

• om vilken bakgrundsanalys och beslutsprocess som lett fram till nedprioriteringen av självhushåll och umgängesytor vid ombyggnaden av Sylarnas fjällstation,
• om detta vägval bottnar i några särskilda omständigheter på just Sylarnas station, eller ingår i en långsiktigare policy, som kommer att tillämpas på fler fjällstationer,
• om prioritering av högkostnadsalternativ generellt (restaurang, privatrum) på bekostnad av den traditionella ”vandrarhemsmodellen” (självhushåll, flerbäddsrum) utgör en del av STF:s långsiktiga policy.

Vi efterlyser en bred och öppen diskussion om STF:s framtidsinriktning.

Som ideell förening med en unik position i fjällvärlden har STF ett ansvar att förvalta. Genom sina vandrarhem, fjällstugor och fjällstationer har föreningen främjat en friluftskultur som betonar enkla medel, egna arbetsinsatser, ansvarstagande, samarbete och att förmedla kunskapen vidare till andra. Vi är oroliga för att detta traditionella sätt att bedriva friluftsliv och fjällvistelse håller på att nedprioriteras. Vi skulle inte vilja se fjällstationerna förvandlas till enbart avancerade aktivitetscenter med hotell och restaurang, där det främst handlar om att få folk att "konsumera fjällvistelse" och där självhushåll och enkelt boende förpassats till periferin.

Vi vänder oss sammanfattningsvis inte mot att STF introducerar fler alternativ. Vi oroar oss, tvärtom, för att mångfalden håller på att fasas ut till förmån för ett mer exkluderande koncept, som bidrar till det segregerade friluftsliv STF säger sig vilja motarbeta. Vi önskar och hoppas att föreningens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och ungdomar från hem utan friluftstradition.


Christian Almgren & Hans Fowelin
 
Nu när ni gjort ett jättejobb med texten (tack!) så kanske ni ska överväga att kolla med admin på t. ex. gruppen Vandrarna på Facebook om det är ok att lägga ett inlägg där med texten och var man skriver på. Var tydliga bara med att det är slutversionen som redan gått igenom en hel del diskussioner.
 
Nu när ni gjort ett jättejobb med texten (tack!) så kanske ni ska överväga att kolla med admin på t. ex. gruppen Vandrarna på Facebook om det är ok att lägga ett inlägg där med texten och var man skriver på. Var tydliga bara med att det är slutversionen som redan gått igenom en hel del diskussioner.

Jag har messat admin för "Vandring och Vildmark" som jag är med i. Andra får gärna sprida länken eller utsidans puff till andra grupper/ställen.
 
Äntligen!

Bra jobbat!

Här visar fotfolket att de inte bara vandrar med fötterna, utan att de också är grunden till det organiserade friluftslivet.

Ett friluftsliv som måste fredas likt vår natur från förstörelse.

När vår samtid fjärmar sig från sitt ursprung i kontakten med naturen mer och mer, där pengar spelar en allt mer avgörande roll, då är någonting fel.

Det enkla i mötet med friluftsliv ska inte bli det svåra. Det ska inte skapas hinder som inte behövs. Pengarnas makt ska inte ta över upplevelsen. Skapa hinder som exkluderar.

Låt de stora orden i programtext, de fina högtidstalen, inte användas som en kuliss för att dölja någonting annat.

Bra jobbat!
 
Tack alla som haft synpunkter, åsikter och insikter i arbetet med att ta fram en skrivelse. Nu är den färdig och finns utlagd för undertecknande. https://www.skrivunder.com/stf_och_sylarna_pa_vag_i_fel_spar

Christian & Hans

PS, vi siktar på att låta den ligga ute under februari för att sedan skicka den till STF

Varför är brevet som postats på skrivunder bara undertecknat av Christian och Hans trots att, vad jag förstått ,Joanna varit ytterst delaktig med att skriva utkast på detta?
Tycker även hon förtjänar cred!

Gott att se att STF läser och kommit med återkoppling i den andra tråden. Återstår att se hur mycket dom tar åt sig.
 

MisslyckadSjälvmördare

Gäst
Själv tycker jag att det är jättebra det som STF nu gör. Håller inte med alls i kritiken.

Att det skulle vara exkluderande i fjällen pga att SFT inför ett resturangalternativ tycker jag är befängt. Jag föredrar helt klart en restaurang framför självhushållningalternativ.

Att ett fjällområde skulle bli förstört pga att man kan köpa en färdiglagad rätt är i mina ögon trams. "SFT lyckades förstöra det enkla och genuina friluftslivet, fjällvärlden blir ett pärlband med MacDonalds-resturanger".. jovisst absolut genom att minska på självhushållningen i Sylarnas fjällstation.

Fjällen är väldigt stort och vill man laga egen mat så har du miljoner med hektar att laga den på.

Kritiken som man läser här verkar ju i mångt och mycket röra sig om en åsikt som grundar sig i gör det inte lättgängligt i fjällen utan ha det så svårt så bara riktiga"fjällvandrare" kan vara där. Dvs de vill helst ha fjällen för sig själva med folk som ser ut och tycker som dom.

Dock är det kanske inte en bra idé att tillgodose båda grupper i en ekonomisk verklighet så måste man prioritera, att ha kvar en självhushållning som funkar dåligt borde slopas helt och hållet.

En fråga är dock huruvida det kommer vara prisvärd mat där.

Är inte STF-medlem.
 
Jag har inte mycket erfarenhet av fjällstationer, och den enda jag har från någorlunda modern tid är från 2014 eller möjligen 2015 då jag och yngsta dottern, då 8-9 år kom ner från fjället vid Grövelsjön och verkligen sett fram emot att äta lagad mat i restaurangen. Tyvärr var det enda alternativ som fanns en komplett trerättersmeny. Dessutom ganska dyr... Inte vad vi hoppats på. Det slutade med att vi lagade vår egen mat på stormkök även denna kväll.

Borde det inte finnas åtminstone något enklare alternativ på menyn?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...