STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men nu är vi inne på egentligen saker som saknar praktisk betydelse. En ideell förening skapar ett Aktiebolag för att kunna driva verksamhet, betala ut löner mm. Men man äger aktiebolaget och styr vad det ska göra, ingen mystik i detta, bara skattelagstiftning

Så ser jag det också, i princip. Ändå anar jag ett möjligt problem här, nämligen en svårighet att den intention föreningen har verkligen får genomslag i alla delar av organisationen. En gång i tiden satt STF:s styrelse och planerade varje enskilt bygge i fjällen och vad ändamålet skulle vara. Nu är det en jätteverksamhet, och det förefaller inte otroligt att t ex aktiebolaget har långt gående synpunkter/rekommendationer om hur verksamheten ska göras ekonomiskt bärkraftig. Och nuförtiden är det väl omöjligt att göra traditionell fjällvandring med självhushåll bärkraftig (vilket flera i tråden påpekat). Så annat måste till, exempelvis bilburna besökare till stora fjällstationer invid vägen. Och ett utökat utbud. Jag kan acceptera det.

Sedan gäller det ju att föreningens goda intentioner att främja olika typer av friluftsliv inte går förlorade i förändringsarbetet (så illa är det väl ändå inte?). Det gäller också att intentionerna kommuniceras på ett kraftfullt sätt internt så att hela organisationen går åt samma håll och vet varför man gör det. Är det kanske där det vacklar? Intrycket bekräftas när jag läser ett par inlägg av er som delgett synpunkter till STF och fått synnerligen mager respons (#135 och #142).

Detta skrivet utan att jag har någon som helst insyn i vad som pågår internt inom STF. Som många andra står jag lite utanför (medlem dock) och är förundrad.
 
STF är en medlemsägd ideell förening, som gärna beskriver sig själv som en folkrörelse.

Och det är väl det som är kärnan i hela den här långa tråden. Att om medlemmarna anser att föreningen går i fel riktning måste medlemmarna arbeta för att ändra detta. Tex genom att delta i regionala föreningar och styrelser, gå på riksstämman, lägga motioner, föra dialog, skriva debattinlägg i föreningens tidning, namninsamlingar, boka in möten med STF centralt, skriva på sociala medier etc. Helt enkelt se till så att er stämma blir hörd. För till syvende och sist kan Föreningen och AB:et bara göra det som de har mandat att göra. Och mandatet kommer från medlemmarna (med viss reservation för att jag inte har koll på stadgarna...)

Tyvärr är min erfarenhet av liknande saker (i andra föreningar etc) att man behöver bli tjatig och lite jobbig för att kunna påverka. Jag misstänker att STF inte är annorlunda i detta avseende.

Jag hittar endast ett fåtal inlägg på Sylarnas FB-sida om detta, och inget alls på STFs FB-sida, så hade jag inte läst denna tråd så skulle jag inte fått uppfattningen att det är en massiv folkstorm mot denna ombyggnation.
 
Jag hittar endast ett fåtal inlägg på Sylarnas FB-sida om detta, och inget alls på STFs FB-sida, så hade jag inte läst denna tråd så skulle jag inte fått uppfattningen att det är en massiv folkstorm mot denna ombyggnation.

””Folkstorm”” ?

Ett antal här på utsidan har noterat en slags kursändring hos STF som oroar. Själva ombyggnationen har väl ingen problem med.
Läs Joannas och Fowwes utmärkta inlägg i tråden.

Men visst har du rätt i att påverka organisationens inriktning om man tycker det barkar åt fel håll. Fast det är ju många organisationer som numera gått åt ett håll som svårligen är påverkbar. Oftast orkar inte den lille medlemmen.

Får hoppas att STF inte blir en slags turistdrivande företag som fjärmar sig från sin historia och de vackra högtidsorden i programförklaringen.

I vart fall skulle jag tycka att det vore en stor förlust.
 
Oftast orkar inte den lille medlemmen.

Nej man röstar med fötterna istället, går ur helt enkelt. Om tillräckligt många gör det så kan det leda till en kursförändring, men jag betvivlar det

Det som stör mig är inte om STF går iväg åt ett eller annat h¨ll, utan att de har en särställning som går att ingen annan kan konkurrera. Om STF vill ha "lyxboende" vid Sylarna så kan det väl vara OK, men vilka möjligheter har då en annan organisation att erbjuda billigare boenden på den platsen? Inga alls, och där kommer tycker jag en moralisk plikt för STF att inte överge rötterna.
 
Inte medelm i STF, men med viss erfarenhet från andra stora föreningar är min erfarenhet att det är väldigt svårt att påverka en sådan förening som enskild medlem. Det krävs ofta att man är en grupp, ju mer organiserad desto bättre, men åtminstone med någonslags nätverk som möjliggör att alla är informerade och samordnade. Och då blir det genast mer komplicerat. Få är beredda att satsa den tid och engagemang som krävs.Kan också kännas läskigt att gå med i en sådan uppstickargrupp. Det blir lite statskupp över det hela.
 
Om STF Sylarnas ombyggnad nu framstår som lyx, vad ska man då säga om STF Storulvån? STF Abisko? Eller Kebnekaise fjällstation? Visserligen har dessa, särskilt de senare, ganska stora utrymmen för egen matlagning. Men det som är mest påfallande är hur närvarande civilisationen är på dessa stationer. Det kryllar av mobiltelefoner, helikoptrar, m.m., jämte dyra måltider och dyra rum.

Det som hänt i Sylarna känns inte som en helt ny giv från STF.
Man försöker successivt bredda sitt kundunderlag på utvalda ställen. Trycket på fjällvärlden har ökat kraftigt under de senaste åren.

Det enklaste sättet att slippa civilisation är att gå andra rundor.
 
Nej man röstar med fötterna istället, går ur helt enkelt.

Precis vad jag har gjort. Skulle jag av nån oförutsedd anledning få en massa tid och energi över så känns det mer fruktsamt att starta en ny turistförening tillsammans med likasinnade än att försöka förändra STF. Alla organisationer samlar på sig betonghäckar med tiden och det är ofta enklare att runda dem än att försöka flytta på dem.
 
Jag har faktiskt lite svårt att se varför just STF Sylarnas ombyggnad och nya inriktning skulle vara ett så oerhört övergrepp. Det är som sagt inget nytt grepp från STF. Och det är i "Jämtlandstriangeln" - vilken kanske inte den mest ödsliga vidd vi har i de svenska fjällen, utan snarare ett begrepp för barnfamiljer och nybörjare. Det är för övrigt möjligt att tälta och köra självhushåll en bit ifrån stationen.

Upprördheten hade kanske varit mer begriplig om saken hade gällt t.ex. STF Nallo. Men den dagen kommer kanske?
 
(...) Skulle nästan vilja be dig skicka detta med post till STF. Kanske göra det till en namninsamling också? Som (förnärvarande men kanske inte länge till) medlem i STF vill jag verkligen föra fram det du skriver till föreningens ledning.
Vänligen/Rickard N.
Jag är medlem, och jag har framfört något åt det hållet, med samma intetsägande alt. obefintliga respons som flera i tråden berättar om.

Men då har vi agerat som individer. Nyttan med denna tråd är ju att vi "får tillfälle att räkna varandra", som man säger i mitt gamla hemlands diverse gräsrotsrörelser. Dvs inser att vi inte är så ensamma om sådana tankar och kan börja agera därefter.

Kan vi alltså tänka oss en namninsamling bland Utsidans medlemmar, under en gemensam opinionsyttring som på alla möjliga vägar - inte bara per post utan synligt på deras FB-sida, som insändare i deras tidning etc - når så många som möjligt inom föreningen?

Ska mitt rätt spontana inlägg tjäna som grund för en sådan text, får det ju först undergå en rejäl redigering och sen bli föremål för samråd. Meddela därför gärna här i tråden, om ni tycker att vi ska fortsätta på den linjen. Är det ett rimligt antal tråddeltagare som inom säg denna vecka uttrycker stöd för en sådan gemensam aktion, lägger jag gärna lite jobb på det hela efter midsommar (innan dess har jag deadline på jobbet :p).

Därefter bör vi be Utsidans admin göra texten/namnlistan mer synlig i någon form (med hänvisning till denna tråd för bakgrundsdiskussionen), så att fler av Utsidans medlemmar får chansen att skriva på. När/om det börjar bli lite seriöst med underskrifter, går vi ut till STF enligt ovan.

Säg till vad ni tycker om idén och den skisserade arbetsgången, så får vi se om det blir någon fortsättning efter midsommar.
 
Joanna, jag är med och du har ,mitt stöd. är själv ute och reser nästa två veckor, men sen hemma och aktiv igen
 
Jag stöttar också, Joanna. Åker dock till fjälls precis efter midsommar 1½ vecka men avser att återkomma till Lund.
 
(...) Man försöker successivt bredda sitt kundunderlag på utvalda ställen. (...)
Det jag (med flera) reagerar mot är ju att STF gör motsatsen till bredda. De gör ju tvärtom utbudet smalare och utesluter stora grupper.

Jag är ingen vildmarksromantiker, förstår att de måste dra in pengar, och hade inte sagt flaska, om de satsade på gourmetrestauranger och lyxiga boendealternativ - och samtidigt satsade proportionellt lika mycket på självhushållskök och enkla sovsalar med våningssängar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.