STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Touché! Saknar också Joannas namn.

HåkanF

Kort svar. Med internet så kommunicerar man mycket i mail, meddelanden och annat, men känner inte varandra utanför den digitala världen och vet inte riktigt hur man ska göra om någon får för mycket annat och tex inte är synlig via de vanliga kommunkationsmedlen. Så vad gör man då? Vi valde, efter att ha försökt återfå kontakten, att gå vidare med texten, med våra namn. Bättre att inte sätta ut ett namn, som kan sättas dit i efterhand om så önskas, än att sätta ditt ett namn utan att ha det 100% konfirmerat att det är OK. .

Hoppas detta ger lite klargörande. Om Joanna vill ha dit sitt namn så har hon redan tidigare fått meddelanden att det bara är att säga till så ordnar vi det,.

christian
 
Precis som så mycket annat så kan man koka ned den här frågan till vad slags värld vi vill leva i.

Den enkla och ursprungliga formen av organiserat friluftsliv ska tydligen kommersialiseras. Pengarnas makt ska råda och vi ska glömma tidigare generationers strävan att tillsammans ha möjlighet att utan stor plånbok vistas på fjällstationer och i stugor.

Att ta ”vispen” som vissa utrycker det, upp på fjället och sedan sätta sig i ombonad restaurang miljö kostar pengar. Mycket pengar. Är det den utvecklingen vi vill ha?

Jag tror att en överväldigande majoritet svarar nej på den frågan av vanliga frilufts intresserade människor.

Låt de som önskar en annan utveckling resa till alpernas utbud men låt våra svenska fjäll förbli orörda från mammons apostlar.

Nu finns dessa restauranger som Stf organiserat som diskuterats, men låt det stanna där. Låt istället fokus ligga på som tidigare en traditionell inriktning för Svenska Turistföreningen med dess långa och ärorika historia.

Låt nya generationer lära sig tälta och laga sin mat i det enorma utbud av fantastiska prylar som finns numera. Eller ska dessa curlas in absurdum?
 
Du menar som det var i slutet av 1800-talet alltså?

Sen är ju STF inte en friluftsorganisation utan en turistorganisation. Det är ju snarare Friluftsfrämjandet som är friluftsorganisationen. Att lägga allt ansvar på STF blir rätt missvisande.

(raderat av admin)

STF ÄR en organisation som bedriver organiserat friluftsliv.

Jag skrev ””Den enkla och ursprungliga formen av organiserat friluftsliv ska tydligen kommersialiseras”. Med det menas den oro som många här ger utryck för. Att den tillgång till enkla och inkluderande lösningar som traditionellt funnits ska nedprioriteras till förmån för den feta plånboken. Det handlar inte om ditt svamlande om återgång till 1800 talet.

Du kanske inte förstår, vilket jag inte tror, utan kanske snarare har något som driver dig att ständigt få sista ordet i ändlösa inlägg.

Varsågod, jag stannar här.
 
STF ÄR en organisation som bedriver organiserat friluftsliv.
Ja, men de är inte den enda, så jag förstår inte varför en enda organisations agerande skulle "förstöra" hela friluftslivet.

De är också en demokratiskt styrd organisation, de gör vad deras medlemmar bestämmer. För att kunna påverka så går man med i organisationen så man blir medlem och kan rösta.

Och det är majoriteten som bestämmer, är man inte överens med majoriteten får man leta efter nån annan organisation.

Jag skrev ””Den enkla och ursprungliga formen av organiserat friluftsliv ska tydligen kommersialiseras”.
Ja, och jag undrade vilken form du syftar på. Den form av friluftsliv som jag ägnat mig åt i över 40 års tid som scout och scoutledare påverkas inte ett dyft av vad STF håller på med.

Jag tolkar din formulering som "det var bättre förr, men inte för långt tillbaka", d.v.s. en inställning man brukar se hos folk som inte klarar av att samhället förändras och utvecklas.

Eftersom jag uppenbarligen är dum i huvet som inte förstår vad du menar så har du två val, ignorera mig eller förklara för mig. Att komma med personangrepp är inte så konstruktivt.
 
Alltför mkt ordbajs här, skärp er nu !! Vi vill ha bra självhushåll på fjällstationerna, med plats för många fjällvandrare att laga mat och umgås tillsammans. Tillräckligt med enkla kök & bord för alla under lunchen, gott om plats. För en billig penning, för dom som inte vill käka på restaurangen.
 
Vi vill ha bra självhushåll på fjällstationerna, med plats för många fjällvandrare att laga mat och umgås tillsammans. Tillräckligt med enkla kök & bord för alla under lunchen, gott om plats. För en billig penning, för dom som inte vill käka på restaurangen.

Det har var väl en riktig bra och koncis sammanfattning!

Till nermander:
När det gäller medlemsdemokrati inom STF så finns det flera tidigare inlägg som motsäger den bilden du målar upp här. Men den diskussionen har förts tillräckligt längre upp i tråden och vi behöver inte ta upp den igen.
 
Vi vill ha bra självhushåll på fjällstationerna, med plats för många fjällvandrare att laga mat och umgås tillsammans. Tillräckligt med enkla kök & bord för alla under lunchen, gott om plats. För en billig penning, för dom som inte vill käka på restaurangen.

Det är väl det där "för en billig penning" som är problemet. Det kostar att bygga?

Jag tror inte STF skulle tacka nej till en donation på ett par miljoner för att bygga ut självhushållet. Det är bara att sätta upp en crowdfunding-sida och skaka fram pengarna.
 
Halloj,
Med 184 underskrifter i dagsläget så har vi iallafall en bunt som har tyckt till. Jag anser nog att målet är uppnått, då vi sökte påtala något som vi som skrev under tycker är fel. Och följden har blivit att STF fått ett eget forum där de svarar på frågor, motiverar sina beslut och tar dialogen.

Att det skulle göra en totalpudel och lova guld och gröna fjäll var det väl ingen som trodde, men att få dem att diskutera är ett steg framåt.

Christian
 
Tack till alla som engagerade er och sammanfattade det som flera här gett utryck för.

Tack!

Och låt nu det här bli en tankeställare för allt som sover eller inte bryr sig. Innan det blir försent. Att påverka eller inte påverka. Det är frågan. Att bry sig eller inte, det är det som skiljer oss.
 
Tack till alla som engagerade er och sammanfattade det som flera här gett utryck för.

Tack!

Och låt nu det här bli en tankeställare för allt som sover eller inte bryr sig. Innan det blir försent. Att påverka eller inte påverka. Det är frågan. Att bry sig eller inte, det är det som skiljer oss.

Lite av berget som födde en råtta, om det inte vore för sajtägarens umärkta initiativ att öppna ett speciellt STF-möte. "Innan det blir försent"? - mja aktionen verkar snarast i senaste laget, nu när skiftet redan är genomfört.

Som framgår av årsboken 2003 har diskussionen om återgången till matservering pågått ett bra tag (här passar jag på att rätta ett minnesfel i #303: frågan om självhushållet fanns med där även då). Man kunde ju också tänka att frågan åter skulle aktualiserats 2007 när Helags återfick fjällstationsstatus. Trots idogt googlande har jag inte hitta ett enda relevant Utsidan-inlägg, i den frågan, från det året. Kanske man löste självhushållsfrågan smidigare den gången?

Trots allt driver ju STF endast fem fjällstationer i väglöst land så erfarenheterna därifån borde vara lätta att överblicka och jämföra. Jag får intrycket att de som ivrigast ordat i frågan inte vet så mycket eller kanske inte ens är direkt berörda.

Ett lustigt sidospår gäller fjällstugorna. Dem måste ni ta upp meddelar någon, där råder nämligen missförhållanden. Vilka dessa är får vi inte veta. Ett annat inlägg talar om liknande tendenser, återigen osagt vilka. I skrivelsen talas om hur ökande priser bland annat har en exkluderande verkan, men vad detta "andra" är får vi inte veta. Jag undrar om författarna vet det själva.

När nu övernattningarna blivit dyrare med åren kanske det vore på sin plats med förklaringar och konkreta förslag. Det är ju inte självklart att sänkta priser skulle höja intäkterna.

När det gäller att inkludera fjällovana grupper vore det kanske intressant med en analys av "fjälluffa", som vänder sig till ungdomar i åldern 18-25, tydligen utan all fjällvana, eftersom undervisning i karta och kompass ingår!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.