Testresultat - metanol/etanol

Är sot på kastrullen ett problem som går att lösa? Alla alkoholister vet vad jag pratar om... ;-)

T-röd innehåller inte bara etanol utan också diverse tillsatser, s.k. denatureringsmedel. Dessa ger vid förbränning av t-röd upphov till sot på kokkärlet. Om sotningen upplevs som besvärlig hur löser man problemet?

En enkel och effektiv lösning är att använda ren metanol, dvs utan tillsatser. Den brinner fullkomligt rent och sotar således inte.

När man fördjupar sig i ämnet så upptäcker man snart problem med denna lösning. Först och främst är metanol mycket hälsovådligt. Till skillnad från t-röd så kan oralt intag av metanol i värsta fall leda till blindhet och slutligen döden. Metanol har också förmågan att passera hudbarriären rakt in i kroppen. För det andra avger metanol mindre värmeenergi vid förbränning jämfört med etanol. Räkna med att det går åt ca 25% mer metanol jämfört med etanol. Med det ovan nämnda i beaktande kan man fråga sig om det överhuvudtaget är klokt att använda metanol?

Det finns dock en annan lösning där metanolens fördelar kommer till sin rätt samtidigt som dess nackdelar minimeras. Det hela går ut på att blanda metanol med t-röd för att med metanolens hjälp uppnå renare förbränning så att sotningen upphör. Samtidigt blir metanolen mindre farlig när den blandas med etanol.

Därför har målet med min undersökning bestått i att fastställa hur stor andel metanol som krävs, i blandning med t-röd, för att vid förbränning i spritbrännare uppnå obefintlig sotning på kokkärlet.

Undersökningen har varit så exakt som normala husgeråd tillåter. Metanol från Nitor, Tenol från Kemetyl samt t-röd från Kemetyl och Biltema har använts. Förbrännigen av alkoholerna har skett i Trangias spritbtännare men utan Trangiasystemets övriga delar. Istället har ett eget ihopsatt kökssystem använts. Fastställandet av när obefintlig sotning föreligger har skett okulärt. Sotningen har också bedömts genom att beröra kokkärlets botten för kontroll av tendens att svärta händerna.

Initialt testades 100% t-röd, som referens, vilket lämnar ett betydande lager av sot på kokkärlet som tydligt svärtar händerna.

Max 10% metanolinblandning, dvs inköpt Tenol, ger minskning av sot med uppskattningsvis 1/2 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar fortfarande händerna men betydligt mindre. (Detta test genomfördes år 2006)

20% metanolinblandning i t-röd ger en uppskattad minskning av sot med ca 3/4 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar händerna försumbart.

30% metanolinblandning i t-röd ger obefintlig sotning. Viss gulfärgning på kokkärlet uppstår som inte färgar av sig på händerna.

Som referens testades också 100% metanol med ett jungfruligt resultat. Kokkärlet förblir fullkomligt rent och likaså händerna.

Slutsatsen är att om man eftersträvar obefintlig sotning, hög effektivitet och mindre hälsovådlighet så uppstår equilibrium vid 30% metanolinblandning i t-röd. Redan vid 20% metanolinblandning är resultatet tillfredsställande om än inte perfekt. Om effektivitets- och hälsoaspekten är sekundär men ren förbränning primär så är 30% eller högre metanolinblandning lämplig. Allra renast förbränning ger 100% metanol.

Den renaare förbränningen vid metanolinblandning ses tydligt på spritbrännaren. De små hål, som de allra flesta fabrikat av spritbrännare har, blir inte igensatta med samma intensitet som när 100% t-röd används.

Initialt låg mitt fokus på att helt eliminera sotningen. Idag anser jag det som mindre viktigt. Den blygsamma mängd sot som uppstår vid 20% metanolinblandning är för mig en acceptabel kompromiss mellan alla ingående värden och aspekter.

För mer i ämnet se exempel nedan.

Alcohol fuel efficiency for backpacking stoves – ethanol vs methanol
http://adropofrain.net/2013/05/alcohol-fuel-efficiency-for-backpacking-stoves-ethanol-vs-methanol/

Complete vs. Incomplete Combustion of Alcohols
https://www.youtube.com/watch?v=8N9fLdq92iY
 
Jag tillhör den lyckliga (naiva?) delen av mänskligheten som inte uppfattar sotet som något egentligt problem, men uppskattar ändå väl genomförda verkliga tester. Men som jag skrivit tidigare, var försiktig med metanolen.
 
Fast 30% etanol är fortfarande dödligt giftigt (om det är det man vill undvika) så då kan man väl lika bra köra ren metanol. Eller börja bränna hemma och köra på ren etanol.;)
 
Förresten, jag testade ju att rena vanlig T-Röd för något år sedan. Jag fick bort färgen och jag fick bort den äckliga smaken. Trots det sotade det lika förbannat mycket. Så man undrar vad mera de har i.
 
Vissa detanuerimgsmedel bryts ned av klor så du kan prova med lite klor.

Ta e slurk o kolla om det är ok.

Man kanske kan pröva med flockmedel, också vatterening och kolla
om man får klumpning eller bottensats som kan filterars bort

Ta en slurk till.

Är ok , såga av en ölburk till ett luffarglas, kläm fast en falukorvs
skiva på kanten o lägg upp en bild
 
Kan ju finnas annat löst kvar eller isopropanol som ytterliggare en del.
Ipa aka isopropanol sotar fast det är rent - är Ipa kan du inte rena ur det
på nått enkelt sätt.Ipa används lite som detanueringsmedel då det smakar lite väl kemiskt för att kaffegöken skall vara njutbar

Ipa är till skillnad mot metanol en godkänd tillsats även i högre konc.
Det är inte så giftigt och verkar som alkohol i kroppen med en skillnad
att det bryts ned till aceton , småfyllor över lever folk.
Fråga alkotvålsdrickande fjortisar...

Ni får överge spriten och kliva över till gas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...