Långtur Falkenberg -Stockholm

Hej!

Jag funderar på att åka en längre tur. Exakta destinationer finns inte än.

Jag utgår ifrån Falkenberg och vill sen upp mot Eskilstuna/Stockholm/Västerås. Sträckan från Göteborg mot Stockholmsområdet är jag lite osäker på gällande bra vägar. Då gällande trafik och väglag, men primärt trafik.

Två möjligheter ser jag, antingen åka över Falkenberg - Jönköping - Stockholm. Eller Falkenberg - Göteborg Jönköping - Stockholm.

Så om någon har tips på bra sträckningar, banvallar eller kanske liknande erfarenheter så är jag mycket intresserad!!

MVH

Marcus
 
Lägger ut ett par frågor till.

Asfalterad banvall Ulricehamn - Falköping (läste i banvallstråden) Var hittar man denna i Ulricehamn? Och är det lätt att tappa banvallen då den går genom mindre samhällen?

Någon som har information om väg 41 mellan Varberg-Borås?

Samt väg 40 Borås - Ulrichamn?
 
Tack!!!

Gav mig verkligen lite ött på benen. Lite sugen på att följa din väg till Ulricehamn. Gott att veta att vägarna är dugliga.

Kastar ut lite andra frågor med, hoppas ni inte tycker det blir för splittrat.
Själv har jag aldrig gjort det, men överväger att testa även om det kan vara för sent inför en längre tur.
Minna tankar går i banorna att det kan avlasta om det skulle bli mycket motvind och backar. Lite som ett avbärarbälte på en ryggsäck och långa vandringar.


Nödladdare, batteripack till mobilen.
Min tanke är sovsäck och lättaste möjliga sovsäckspåse/hängmatta. Så kommer inte ha tillgång till 220V men vill kunna vara aktiv via mobil. Något tips?
 
Någon som skulle kunna ge mig en position på banvallens start i Ulricehamn? GPS eller punkt på eniro/google kanske?

Tack på förhand!

MVH

Marcus
 
Mellan Borås och Ulricehamn finns det banvall via Gånghester. I Ulricehamn finns det skyltar med avståndsangivelser, en väg går mot Tranemo, minns inte vad det står norrut. Bra asfalt och lätt att följa.
 
Banvallen från Ulricehamn till Falköping hittar man i nordöstra hörnet av sjön (Åsunden). Det är skyltat mot just Falköping och det är lätt att följa leden hela vägen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...