Hjälp! Min första vandring!

Jag har hört från en som jobbar med vattenrening på hög nivå att life-straw ska funka, på riktigt, åtminstone för så många liter som det står att den kan rena, och det är ju rätt många.
 
Jag har ingen erfarenhet av Life Straw (använder själv en Katadyn Hiker Pro när jag vandrar i lågland), men generellt är ju vattenkvaliteten bättre nu efter vintern när det fortfarande är kallt. Undvik dock att ta vatten i bebyggda områden (Kolla kartan var vattendraget kommer ifrån) eller vid jordbruk och betande djur.

Fyll på från kommunalt vatten så fort du får möjlighet (du passerar ju mycket bebyggelse utmed leden). Matlagningen är ju normalt inget problem då du kokar vattnet, du kan ju även koka upp vatten på kvällen och låta svalna över natten under lock.
 
En liten uppdatering. Fantastisk första kväll och sen begav jag mig vud 08.30 från vindskyddet i början vid Blåvättrerna. Första milen fram till Tulesjön var enkel. Allt kändes bra och jag tog paus och bytte strumpur första gången (även gått in skorna sex timmar) vid badplatsen där. Humöret var bra och kroppen kändes okej. Lite slitna axlar som gjorde ont att lyfta samt började höfterna göra lite ont. Fyllde på vatten från sjön (2 liter) och begav mig in i skogen.

Nu började helvetet. In i skogen och det var verkligen upp och ner hela tiden. Slet enormt och solen stekte på och nu var det väl som varmast på dagen. Vattnet försvann mer och mer och jag behövde flera små pauser. Etappen skulle vara lätt men detta var inte lätt enligt mig. Bergknallarna tog aldrig slut. Till sist kom jag fram till en lång sjö men den var för brant för att gå ner. Visste att nästa sjö och vindskydd inte var så långt framför så jag fortsatte vandra.

Strax innan hade vattnet tagit slut. Mina axlar värkte.orken var helt slut. Jag var verkligen nere. Backarna var hemska. Till sist når jag fram. Över en liter vatten dracks direkt och säkert två till under resten av kvällen. Första timmen låg jag bara utslagen på liggunderlaget. Började så sakta få lite krafter tillbaka. Fick upp tältet och började dixa med mitt stormkök. Hux flux var tändstickorma borta. Hittades dock sen bland fiskesakerna. Tidigare under dagen tappade jag dock bort min handduk som användes för att torka svett. La den på nacken men vips borta så min större som var tänkt efter bad har fått träda in.

Igår läste jag vidare i boken "vandra bohusleden" och insåg att jag måste planera stenhårt för att säjra vattentillgången. Jag svettas enormt nämligen. Speciellt i solen. Går mycket vatten. Samtidigt får jag sikta på lite kortare sträckor och inte dundra på i två mil direkt (blev väl 15-16km igår). Samtidigt slog det mig, det är ju Olympiatravet idag. Vid Kristinedal efter några kilometers vandring imorse blev det bussen till Åby. Så tänkte äta och se på trav här inan jag tar bussen tillbaka ikväll. Ut i regnet och tuffheten igen.

Lär mig åtminste mycket för varje utmaning.

Sitter på mobilen så svårt skriva så detaljetat. Men önskar jag kunde dokumenterat hela resan med bilder och text kontuinuerligt.

Möjligen tar jag Uddevalla som mitt mål. Får se hur det känns på onsdag eller torsdag nästa vecka. Jag kommer ju anpassa mig mer och mer men får känna av terrängen mer också. Vissa sträckor ser för jävliga ut.

Nu ska jag njuta lite av trav. Skönt med en mjukstart på något vis att jag kom in i civilisationen och få lite nytt mod. Men överlag känns det som jag kommer kriga på.

Men det är tufft där ute. Gäller att lära sig vad man ska ha på sig i olika väder och när man vilar eller vandrar. Merinoull och regnjacka i morse var dåligt val. Genomsvett i ludtfuktigheten med backarna. Syntet utan jacka var svalare.

Uppdaterar när jag kan. Fått två power bank nu och ska se om jag kan fixa fler 🙂
 
Kul att få en uppdatering, förstår att det var tufft igår med +27 på em och väldigt torrt i naturen. Brukar vara tuffast dag 3 på en längre vandring då kroppen är ovan vid inte minst ryggsäckens belastning , sedan går det bättre när man kommer in i lunken. Fördelen när du går med tält är att du känner efter varje dag och slår läger när du känner för det utan att styras av kartans etapper.
 
Kämpa på! Du lär dig huuur mycket dom helst för varje meter och minut du är ute! Har du papper och penna (eller mobilbatteri nog) så skriv upp "dagens viktigaste lärdom". Du kommer att ha sjukt kul åt det efteråt. Och ett annat tips för efteråt är att åka tillbaka (alltså om några år) och gå helvettesbackarna igen. Ofta så blir man förundrad över vilket skräckminne man har av sträckan. Hade en sådan vandring Keb-Singi min första fjälltur. Det var ofattbart vidrigt...där och då... Har senare gått den sträckan tre gånger till, åt båda hållen och kan nu inte för allt i världen förstå vad som var så hemskt första gången...

(Jag vandrar aldrig i underställ, pallar inte det eftersom det blir för svettigt/instängt. Enda gången är när jag "går på tur", fast då är det tydliga minusgrader...)
 
Kul att få en uppdatering, förstår att det var tufft igår med +27 på em och väldigt torrt i naturen. Brukar vara tuffast dag 3 på en längre vandring då kroppen är ovan vid inte minst ryggsäckens belastning , sedan går det bättre när man kommer in i lunken. Fördelen när du går med tält är att du känner efter varje dag och slår läger när du känner för det utan att styras av kartans etapper.

Ja, en klar fördel. Försöker plocka ut vad jag tror man.klarar och vill alltid till en sjö så jag har vatten. Det som är tuffast när solen skiner. Gårdagen för knallarna utan vatten gav mig insikt om hur det kan vara långt från vatten. Visserligen tuffare nu med runt 18 kilo packning.

Kroppen är ju lite mör. Så skönt med en enklare dag med trav. Även imorgon en enklare dag med runt 8km vandring. Uppdaterar mer ikväll när jag även har boken. Lämnat den i garderoben...
 
Kämpa på! Du lär dig huuur mycket dom helst för varje meter och minut du är ute! Har du papper och penna (eller mobilbatteri nog) så skriv upp "dagens viktigaste lärdom". Du kommer att ha sjukt kul åt det efteråt. Och ett annat tips för efteråt är att åka tillbaka (alltså om några år) och gå helvettesbackarna igen. Ofta så blir man förundrad över vilket skräckminne man har av sträckan. Hade en sådan vandring Keb-Singi min första fjälltur. Det var ofattbart vidrigt...där och då... Har senare gått den sträckan tre gånger till, åt båda hållen och kan nu inte för allt i världen förstå vad som var så hemskt första gången...

(Jag vandrar aldrig i underställ, pallar inte det eftersom det blir för svettigt/instängt. Enda gången är när jag "går på tur", fast då är det tydliga minusgrader...)

Mobilen beter sig märkligt. Från 70% när jag stängde av den, sen när jag startade den igen ner på noll direkt. Idag när jag laddar den började den på 70% igen. Men har nog batteri för några dagar nu iaf. Men dålig på att skriva ner eller dokumentera. Enklare om jag livestreamat på twitch 🙂

Men kläderna igår var bra. Dock vattenbrist. Idag blev det helfel med klädvalet. Sen för kallt efter bytet men nu är jag regnklädd för att både klara utevädret här på åby samt vandra den kilometern ikväll.
 
Det här är ett råd jag inte kan backa upp direkt men jag brukar tänka att om jag befinner mig högre upp än omgivande bebyggelse/betesmarker etc så tar jag vatten ur rinnande bäckar och kokar innan jag dricker.
Ev så häller jag vattnet mellan kastrullerna några gånger och häller det sista bösiga vattnet på marken för att rensa lite.
Finns det någon risk att det rinner vatten från bebyggelse/beten/odlingar skulle jag inte rekommendera att dricka vattnet. Men större delen av Bohusleden ligger högre än omgivningarna så där tar jag bara det renaste vattnet jag hittar.

Och angånde stig upp och ner för bergsknallar så är det just det som är tjusningen med bohusleden för mig. Det är som ett miniatyr-norge =D Det ska vara brant så man får känna att man lever, och får lite utsikt till kafferasten.
 

avslutad210712

Gäst
Hur i h*e

Kan en trolltråd överleva så länge

Jag älskar utsidan

Jag startar en sån också
 

avslutad210712

Gäst
Jag kommer såklart

vara kvinna

22 år gammal

INTE

vara man 50 år gammal

För då får man inga svar

Att driva med de maskulina männen på utsidan kommer jag att älska

Jag gillar eran kunskap om utlivet

MEN

Ni eran jävla idioti är för jävligt patetisk

Så numer är jag Lisa 25 år som aldrig gått i fället
 
Jag kommer såklart

vara kvinna

22 år gammal

INTE

vara man 50 år gammal

För då får man inga svar

Att driva med de maskulina männen på utsidan kommer jag att älska

Jag gillar eran kunskap om utlivet

MEN

Ni eran jävla idioti är för jävligt patetisk

Så numer är jag Lisa 25 år som aldrig gått i fället

Tips! Skapa ett nytt konto... ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.