Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stad mot landsbygd och vargfrågan är där en tydlig symbolfråga som klart påvisar synen hos de flesta i storstan.

Det finns studier som visar att det där inte är sant. Även på landsbygden är en ganska stor majoriet av befolkningen positiva till en levande vargstam. Konfliken handlar inte om stad mot landsbygd utan om en liten, extremt högljudd grupp aktivister som tagit hela landsbygden som gisslan för att driva sin fråga - som egentligen handlar om att de vill ha ensamrätt att förvalta den svenska faunan.
Vargen anfaller inte människor, men dödar och äter ett annat djur som både anfaller och dödar människor - älgen. Älg orsakar enorma skador på svensk skog och svenskt jordbruk. Älg orsakar olyckor i trafiken där människor dör och invalidiseras på löpande band. Älg anfaller människor i naturen helt oprovocerat och med något års mellanrum dör någon av ett sådant anfall. Främst drabbas människor på landsbygden - bönder, skogsägare, de som bilpendlar och de som går i skog och mark. Detta bryr sig inte den gapiga aktivistgruppen om - folk får dö, Sverige får förlora miljarder i exportintäkter - sånt bryr sig inte de om, huvudsaken att de får jaga älg utan konkurrens.

Konfiktlinjen går alltså inte mellan landsbygd och stad, utan mellan en liten, högljudd, agrressiv och obildad aktivistgrupp på den ena sidan och resten av den svenska befolkningen på den andra. Den bästa lösningen på frågan vore att förbjuda älgjakt, släppa vargstammen fri och erbjuda väl tilltagna belöningar för att ange tjuvjägare. Vinsten? En fauna i naturligare balans, färre döda och skadade i trafiken, stora vinster för skogs- och jordbruk och en mindre men friskare älgstam.
 
Det finns studier som visar att det där inte är sant. Även på landsbygden är en ganska stor majoriet av befolkningen positiva till en levande vargstam. Konfliken handlar inte om stad mot landsbygd utan om en liten, extremt högljudd grupp aktivister som tagit hela landsbygden som gisslan för att driva sin fråga - som egentligen handlar om att de vill ha ensamrätt att förvalta den svenska faunan.
Vargen anfaller inte människor, men dödar och äter ett annat djur som både anfaller och dödar människor - älgen. Älg orsakar enorma skador på svensk skog och svenskt jordbruk. Älg orsakar olyckor i trafiken där människor dör och invalidiseras på löpande band. Älg anfaller människor i naturen helt oprovocerat och med något års mellanrum dör någon av ett sådant anfall. Främst drabbas människor på landsbygden - bönder, skogsägare, de som bilpendlar och de som går i skog och mark. Detta bryr sig inte den gapiga aktivistgruppen om - folk får dö, Sverige får förlora miljarder i exportintäkter - sånt bryr sig inte de om, huvudsaken att de får jaga älg utan konkurrens.

Konfiktlinjen går alltså inte mellan landsbygd och stad, utan mellan en liten, högljudd, agrressiv och obildad aktivistgrupp på den ena sidan och resten av den svenska befolkningen på den andra. Den bästa lösningen på frågan vore att förbjuda älgjakt, släppa vargstammen fri och erbjuda väl tilltagna belöningar för att ange tjuvjägare. Vinsten? En fauna i naturligare balans, färre döda och skadade i trafiken, stora vinster för skogs- och jordbruk och en mindre men friskare älgstam.

En gång i tiden var lodjur sällsynta här om kring,men när rävskabben kom ökade antalet rådjur kraftigt
varvid det fanns mycket mat åt lodjuren ,dom ökade så mycket att rådjuren nästan tog slut,
(Ett tag var det lättare att hitta lospår än rådjurspår )
följden av det blev en kraftig minskad lodjurs stam .
Detta är en lokal observation
Samma sak skull nog hända med varg/älg utan reglering.
Sen jämför du farligheten av 350 vargar med 350 tusen älgar
I min bekantskaps krets finns det allt i från skogsarbetare till lärare o läkare o ingen skulle
gråta om det försvann några vargar
Mvh Erik
 
Den åklagare som utreder detta är alltså miljöåklagare. Av Sveriges 950 åklagare är det väl 3-4st som är miljöåklagare och sysslar med sådana mål.
Det tar alltså överhuvudtaget inga resurser ifrån våldtäkter som du ljuger om.
Känner du till begreppet alternativkostnad?
 
Detta är en lokal observation
Samma sak skull nog hända med varg/älg utan reglering.
Det är väl i Alaska de har en frodande älgstam och en frodande vargstam. Det är möjligt att det initialt blir stora "svängningar", men i det långa loppet jämnar det ut sig.

Problemet vi har i Sverige är ju att vi utrotat topp-rovdjuren så älgstammen kunnat växa okontrollerat och därför behöver skjutas av.

ingen skulle gråta om det försvann några vargar

De skulle antagligen inte ens märka om det försvann några vargar. Vargstammen är ju så liten att det är en försvinnande låg sannolikhet att man ens får syn på en varg. Och ser man inga vargar så kommer man inte att märka om antalet förändras. Alltså skulle de varken märka om det blev fler eller färre vargar.
 
Varg eller inte?

Sen jämför du farligheten av 350 vargar med 350 tusen älgar
I min bekantskaps krets finns det allt i från skogsarbetare till lärare o läkare o ingen skulle
gråta om det försvann några vargar
Mvh Erik

Konstig jämförelse. Det skjuts ca 80 000 älgar per år och där ser man väl inte någon gråta! Kanske vore det på sin plats med litet tårar där.

Vår stora älgstam har väl blivit stor på grund av våra ingrepp i naturen bl.a. för att vi utrotat vargen. Jag har stor förståelse och medkänsla för de som drabbas av skador/död på sina husdjur på grund av vargen men det är mera en litet sentimental sida hos mig. Jag har också förståelse för de skogsägare som får sina plantor uppätna. Mätt i ekonomiska termer så är troligen älgen ett större skadedjur än vargen.

Att det skulle vara liktydigt med en katastrof för älgjägarna att det finns varg har jag svårare att förstå. Hur många av våra ca 350 000 älgar äter våra 350 vargar upp? Dessutom är ju hänsyn till älgstammens storlek (inom respektive område) taget när man beslutar om hur många älgar som får skjutas.

Nu är jag bara en "utemänniska" och ingen jägare så jag kanske har svårt att sätta mig in i att älgarna enbart skall finnas för att jägarna skall få skjuta dom.
 
Det finns studier som visar att det där inte är sant. Även på landsbygden är en ganska stor majoriet av befolkningen positiva till en levande vargstam. Konfliken handlar inte om stad mot landsbygd utan om en liten, extremt högljudd grupp aktivister som tagit hela landsbygden som gisslan för att driva sin fråga - som egentligen handlar om att de vill ha ensamrätt att förvalta den svenska faunan.
Vargen anfaller inte människor, men dödar och äter ett annat djur som både anfaller och dödar människor - älgen. Älg orsakar enorma skador på svensk skog och svenskt jordbruk. Älg orsakar olyckor i trafiken där människor dör och invalidiseras på löpande band. Älg anfaller människor i naturen helt oprovocerat och med något års mellanrum dör någon av ett sådant anfall. Främst drabbas människor på landsbygden - bönder, skogsägare, de som bilpendlar och de som går i skog och mark. Detta bryr sig inte den gapiga aktivistgruppen om - folk får dö, Sverige får förlora miljarder i exportintäkter - sånt bryr sig inte de om, huvudsaken att de får jaga älg utan konkurrens.

Konfiktlinjen går alltså inte mellan landsbygd och stad, utan mellan en liten, högljudd, agrressiv och obildad aktivistgrupp på den ena sidan och resten av den svenska befolkningen på den andra. Den bästa lösningen på frågan vore att förbjuda älgjakt, släppa vargstammen fri och erbjuda väl tilltagna belöningar för att ange tjuvjägare. Vinsten? En fauna i naturligare balans, färre döda och skadade i trafiken, stora vinster för skogs- och jordbruk och en mindre men friskare älgstam.
Oj vad du kastar bensin på elden.
Först delar du upp åsiktskillanderna i två grupper.
1. Obildade landsbygdsbor.
2. Resten av befolkningen.
Sedan gör du din analys. Jösses.

Man kan lika gärna resonera åt motsatt håll. Splittringen mellan stad och land (vilket är grovt förenklat) innefattar betydligt mer än vargfrågan. (Drivmedelskostnader, urlakad välfärd, konsekvenser av migration, äganderätt av skogsfastigheter etc.) I mångt och mycket finns det en minoritet som driver dessa frågor mot resten av majoriteten. Sådant rör upp känslor som lätt smittar sig till symbolfrågor, vilken vargens vara eller inte vara är.
 

avslutad210712

Gäst
Det är inte behandlingen när han väl satt i häktet som är anmärkningsvärt i detta fallet.
Mig veterligen är det inte något huvudargument från vederbörande.

(Non sequitur)

Han har garanterat inte blivit sämre behandlad än någon annan som suttit häktad för ett grovt brott. Nu blir det såklart lite raisistiskt men varenda knarklangare från orterna har blivit behandlad på exakt samma sätt och INGEN tycker att det är fel.

Han kan skriva sin bok och åka på "tour" för den. Är fortfarande inget annat än en partsinlaga. Oavsett om han är miljadär så får han tjäna hur mycket pengar han vill för mig.

Men det är fortfarande en partsinlaga.
 

avslutad210712

Gäst
Sen sitter du och länkar till den kanske mest aktivistiska tidningen av dem alla, Svensk Jakt.
Som är så långt ifrån opartisk i målet det bara går.

Svensk Jakt är ju jägarförbundets hatorgan som sprider direkta uppmaningar till grova jaktbrott i sitt forum och där folk på riktigt sitter och erkänner sina egna jaktbrott i dess forum-del.
Detta har pågått under mycket lång tid och jag själv har skickat en mängd information om detta till berörda myndigheter.

Jägarförbundet vars ordförande Torbjörn Larsson har alltså en personlig nollvision på Varg, ett förflutet bland rovdjurshatarna i Riksjägarna och som på riktigt hotar myndigheterna med "The Italian way" om han inte får jaga Varg årligen oavsett hur stor stammen är...

Bara så att du vet vad du faktiskt länkar till.

Tänk om jägarförbundet hade varit lika intresserad av att stävja den ökande illegala jakten istället för att bedriva polishat och håna myndigheter som faktiskt ser allvaret i vad som pågår i skog och mark.

Men återigen. Karl Hedin är en lögnare, en pajas i sammanhanget. En okunnig sådan som har så mycket faktafel i sina föredrag att bara det vore brottsligt :)

Nu får vi ju vänta på FUP:en om det går till åtal men det lär ju i så fall finnas mycket där som vi inte har en aning om. Mycket försvårande omständigheter.
Det handlar ju trots allt om uppsåtet snarare än om någon faktisk Varg har avlivats som ju nu verkar uteslutet.

Numer är jag mest passiv jägare även om jag funderar på att bli aktiv igen men en sak är säker "Svensk Jakt" skulle jag ta mig fan aldrig ens säga är seriös. Deras rovdjurshat var djupt cementerat redan på den tid jag jagade. Mycket.oseriöst skit i den tidskriften.
 
Han har garanterat inte blivit sämre behandlad än någon annan som suttit häktad för ett grovt brott. Nu blir det såklart lite raisistiskt men varenda knarklangare från orterna har blivit behandlad på exakt samma sätt och INGEN tycker att det är fel.

Han kan skriva sin bok och åka på "tour" för den. Är fortfarande inget annat än en partsinlaga. Oavsett om han är miljadär så får han tjäna hur mycket pengar han vill för mig.

Men det är fortfarande en partsinlaga.

Du missar mitt argument.
Det är inte behandlingen i häktet jag vänder mig mot. Det är att han häktats som är problemet. Hade han blivit behandlad enligt lagen hade han inte suttit häktat i första taget.
Att du argumenterar för hur han behandlats i häktet ”Non sequitur”. Om det är medvetet eller omedvetet kan inte jag svara för.
 
Polis och åklagare har utredningsskyldighet. Om det finns minsta misstanke om att ett brott har begått så är de skyldiga att dra igång en utredning. Och är det då fråga om grovt jaktbrott så är det fullt rimligt enligt lagstiftningen att häkta den misstänkte för att denne inte ska kunna röja undan bevis.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.