Att använda promenader för att gå ner i vikt.

Vi är två vänner som bestämt oss att gå ner i vikt.
Vi promenerar 3 ggr per vecka före frukost och spelar samtidigt in små filmer där vi pratar om vad vi gjort, vad som fungerar och inte.
Vi testar olika dieter, träningsformer m.m.

Vi är tacksamma för alla tips vi kan få, här eller på Youtube där filmerna ligger.

Filmerna hittar ni här:

https://www.youtube.com/channel/UCegztWQYccHPg1yQbgMYgEw

Som sagt, alla tips är välkomna.
 
Tror inte det e lätt att gå ner i vikt av promenader. inte löpning heller för den delen. Ofta äter man ikapp det man förbränt.

Är det primära att gå ner i vikt är det lättare att minska eller ändra på matintagen.
 
Jag skulle vilja säga att ekvationen är ganska lätt. Använda mer energi än du äter.

Promenader och löpning har jag hört inte är så bra när man vill gå ner i vikt men är bra att hålla vikten man vill. (Iallafall enligt SVT igår 10/30-18)

Jag skulle istället rekommendera styrketräning då detta bränner kalorier både under och efter träningen.

Vandring kan vara ett bra sätt, då man använder mycket energi. Tricket är att inte äta upp sig efteråt
 
Det både effektivaste och snabbaste sättet är att strunta i allt onödigt socker och äta mindre portioner.

Samt att styrketräna.

Men lyssna inte på alla "haters". All fysisk aktivitet är bättre än att inte göra den.
 
Svårt att säga vad som är lättaste sättet att gå ner i vikt. Det är väldigt personligt vad man tycker är lätt att ändra i sin rutin och hur mycket tid/energi man har att aktivera sig.

Ett av de snabbaste sätten är periodisk fasta kombinerat med utdragen lågintensiv träning som t.ex. vandring. 2x36h fasta per vecka + 2x8h vandring = 2500x3+150x16=10 000 kcal = 1,3 kg lågt räknat.

Jag tycker det är väldigt lätt om man jämför med att räkna kalorier, lägga om sin diet, hålla på i månader etc. Men för andra låter det säkert hemskt.
 
Janne och Åke mot 100

Tror inte det e lätt att gå ner i vikt av promenader. inte löpning heller för den delen. Ofta äter man ikapp det man förbränt.

Är det primära att gå ner i vikt är det lättare att minska eller ändra på matintagen.

Vi försöker kombinera promenaderna med att äta bättre också. Vi har lite olika laster men båda är väl medvetna om vad vi gör för fel.
Tror att vi när vi tar hjälp av alla som tittar på filmerna sätter en större press på oss själva att lyckas.
 
Vore ju intressant om du berättade om ni gått ner något och vad ni i så fall tror det beror på.

Hej,
Hittills sedan slutet av augusti har jag gått ner ca 2,5 kilo och min kompis ca 1,5. Det går alltså sakta men förhoppningsvis säkert nedåt.
Idén med att spela in oss är delvis att sätta en större press på oss själva att lyckas. Vi känner ett stort stöd av de som tittar och kommenterar. främst på FB där de hamnar först.
 
Jag skulle vilja säga att ekvationen är ganska lätt. Använda mer energi än du äter.

Promenader och löpning har jag hört inte är så bra när man vill gå ner i vikt men är bra att hålla vikten man vill. (Iallafall enligt SVT igår 10/30-18)

Jag skulle istället rekommendera styrketräning då detta bränner kalorier både under och efter träningen.

Vandring kan vara ett bra sätt, då man använder mycket energi. Tricket är att inte äta upp sig efteråt

Hej och tack för tips.
Styrketräning är bra har jag också förstått men svårt att klämma in i en dagliga rutiner tycker jag. Nu går vi upp på en tid vi annars skulle sovit och vi har dessutom kul under tiden. Hemma igen vid sju och då sätter dagen igång som vanligt.
 
Ja, är det rena kilon man är ute efter så gick jag ner 4 kilo på ett par månader genom att skaffa hund - jag fick helt enkelt sluta klättra fyra dagar dagar i veckan (2-3 timmarspass). Så jag har nog tappat en hel del muskler. Jag är rent allmänt i sämre form, men väger mindre....

Mycket promenader blir det, men sällan någon större pulsökning.

Om jag skulle vilja komma i bättre form så skulle jag inte fokusera på vikt.
 
Det både effektivaste och snabbaste sättet är att strunta i allt onödigt socker och äta mindre portioner.

Samt att styrketräna.

Men lyssna inte på alla "haters". All fysisk aktivitet är bättre än att inte göra den.

Tack för tipsen.
Styrketräning är bra men jag är för odiciplinerad för att komma iväg och göra det själv. Att däremot gå upp toktidigt på mornarna och promenera är lätt eftersom jag vet att min kompis står och väntar.
Kanske kan vi träna mer på utegymmet på morgnarna en av dagarna??
 
Bra jobbat!!

Jag har också börjat promenera i rask takt på kvällarna men för mig handlar det mest om välmående, fysiskt och psykiskt..

Jag laddade ner en app för stegräkning där man också ser hur mycket energi (kcal) man bränner. Jag vet, det är mest som en fingervisning, men det är ändå ganska tydligt att man bränner rätt lite genom att gå. Men man blir piggare och mår bättre, och det kanske ger mer energi till att orka ta i tu med kost och annat. "Energi skapas genom att vi gör av med energi, så det är viktigt att röra på sig", som den kloka kufen Sven Yrvind uttrycker det :)

Jag sitter i ett flöde av forskningsnyheter och för mig är det väldigt tydligt vilken positiv effekt pulshöjande motion (rask promenad) har på både psyke och hjärta/kärl. Så att röra på sig kan inte vara fel, hur än man vänder och vrider på det, men socker och snabba kolhydrater ska nog minskas så mycket som möjligt.

Hur det går för mig? Inte så bra just nu....

Anders - sockerjunkie
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...