Vänster ben kortare än höger ?

Halloj

Har börjat inse att mitt vänsterben måste vara lite kortare än mitt högerben.

Jag sträcker vänsterbenet och foten mer i nedersta läget jämfört med högerben,vilket ger kraftbortfall och smärta.

Använde spd-skor och pedaler,kör nu plattformspedaler då jag kan flytta vänsterfoten längre bak vilket känns bättre men långt ifrån tillräckligt.

Någon som har haft /har samma problem och hur fick ni ordning på det ?

Ska man prata med en läkare eller en sjukgymnast angå detta,kanske för att få mätt benen ?

Har dock inga problem när jag går promenader så det verkar vara knutet till hojandet.


Tacksam för synpunkter.

/T
 
Jag har prövat detta men tyvärr inte till någon nytta då mitt högerknä började protestera istället,har nu kommit fram till en sadelhöjd på 74 cm,uträknat efter min innerbenlängd.

Denna höjd funkar väldigt bra för mitt högerben men som sagt,vänstern är definitivt lite kort.

/T
 
Att ändra vevarmen kan ju inte vara rätt, vänster ben för kort, längre vevarm = längre avstånd i nedersta läget och då når han ju inte ner i trampet... utan måste snedvrida höften...

Det jag hade fixat är en kloss under skon eller på självaste pedalen, dom som är cykelkunniga vet nog var man kan köpa högre pedal eller hur man fixar klickfästet på skon så det kommer längre ut...

Mvh troswe
 
Kortare vänstervev

adresserar mkt riktigt problemet om det funkar vet jag inte. Det blir ju sämre trampkraft med kortare vev. Enkel variant är att tänka på att sträcka vänster vrist mer än höger och hjälpa till med rundtramp. Förmodligen är du starkare i höger ben.

Thure
 
En med längre cykelerfarenhet än jag berättade om pedaler med olika trampytehöjd och det är klart att sitter pedalaxeln 12 mm under trampytan blir ju effekten densamma som motsvarande kortare vev. På 30-40 talet hade detta varit katalogvaror. Värt att undersöka. Bröderna Fåglum vet kanske besked.
 
Tack för synpunkterna.

Jag har testat att mont en 5 mm träskiva på vänsterpedal och det hjälper helt klart,känns mer naturligt om än kanske inte tillräckligt.

Det känns även mer naturligt när jag står upp och trampar m denna distans på pedalen,kiropraktorn kan ju vara en vettig början till det hela.

Tack för tipsen.

/T
 
Gå till en ortoped eller idrottsläkare du behöver få tillverkat sulor i olika höjd annars kommer du få problem med höft och rygg senare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.