Vilken cyclocross?

Hej, mitt första inlägg här:)
Jag har nyligen fått stort intresse för cykling. Jag behöver en ny cykel som träningsredskap samt längre resor. Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta nåt som passar men jag har nu läst på väldigt mycket om olika märken, komponenter osv.
Jag var först inne på att skaffa en ren racer men med tanke på att jag vill kunna ta cykel in på sämre vägar och kunna ha packning med mig så ska jag nog ha en cyclocross.

Väljer nu mellan dessa:

http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/allroad
http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/cross-comp

Vilken hade ni valt och varför? Båda verkar ju ha sina för och nackdelar.
Cross Comp är 1,4kg lättare. Den har Shimano 105 reglage istället för Tiagra, men det kanske kvittar? Allroad har extra bromshandtag på den raka delen av styret, kan verka behändigt för en nybörjare som mig om man måste cykla i stadstrafik.
Utväxlingen skiljer mellan dem också. Cross Comp har typisk cx utväxling 46/36+11-25 medans Allroad har 50x39x30+11-25. Fult med trippel men 50 hjulet är väl bra om man ska cykla fort?
Svårt detta men ska försöka hitta en butik som har dem så man kan få provcykla, men vill ha lite mer tips först om någon har erfarenhet av dessa cyklar?
 
Jag har en all road och är mycket nöjd med den! Använder inte de extra bromshandtage ofta, men är glad att de finns där. Funderar på att byta kassetten så det blir lite lättare uppför med tung last. Bor du i Sthlms-trakten kan du provcyklad min hoj!
 
För resor

skulle jag föreslå Allroad i och med trippel och låga växlar.

Hydrauliska skivbromsar är bättre men det blir dyrare (Ultegra och Dura Ace växelreglage för hydrauliska bromsar och bockstyren finns från och med denna säsong).

Rose har en del fina crosscyklar också.

Thure
 
Jag tycker att du skall satsa på en bockstyrecross. Den går och använda till i praktiken allt, och blir då ett träningsredskap med mycket goda variationsmöjligheter. Själv har jag MTB, LVG samt en cross (CX) men den hoj som rullar mest är den sistnämnda. Med bra crossdäck så greppar det överallt och rullar hyfsat bra på såväl asfalt som grusvägar. Om du lägger på landsvägsdäck så har du en hygglig landsvägscykel.

Men varför kollar du bara på nishikicyklar?

Du hittar likvärdiga till betydligt bättre pris exempelvis här:
http://www.wiggle.co.uk/cycle/cyclocross-bikes/?o=2

Just det, satsa på skivbromsar. Det är tyngre, men du kommer inte ångra dig.
 
Hej, mitt första inlägg här:)
Jag har nyligen fått stort intresse för cykling. Jag behöver en ny cykel som träningsredskap samt längre resor. Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta nåt som passar men jag har nu läst på väldigt mycket om olika märken, komponenter osv.
Jag var först inne på att skaffa en ren racer men med tanke på att jag vill kunna ta cykel in på sämre vägar och kunna ha packning med mig så ska jag nog ha en cyclocross.

Väljer nu mellan dessa:

http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/allroad
http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/cross-comp

Vilken hade ni valt och varför? Båda verkar ju ha sina för och nackdelar.
Cross Comp är 1,4kg lättare. Den har Shimano 105 reglage istället för Tiagra, men det kanske kvittar? Allroad har extra bromshandtag på den raka delen av styret, kan verka behändigt för en nybörjare som mig om man måste cykla i stadstrafik.
Utväxlingen skiljer mellan dem också. Cross Comp har typisk cx utväxling 46/36+11-25 medans Allroad har 50x39x30+11-25. Fult med trippel men 50 hjulet är väl bra om man ska cykla fort?
Svårt detta men ska försöka hitta en butik som har dem så man kan få provcykla, men vill ha lite mer tips först om någon har erfarenhet av dessa cyklar?

Alltså allt över 48/12 är rena landsvägsväxlar, räkna med att kunna hålla hastigheten 1 km/h per kugg framme med 12 bak och ca 2/3 av detta längre sträckor. På min cyclocross har jag 48/34 fram och 12/29 bak och jag använder nästan aldrig 12an där bak, 46/34 hade tom räckt.

Altså räcker 46 an gott eftersom du har 11 där med vägdäck och 12 med crossdäck. Om du nu hade tänkt och byta ibland kn du ju passa på och ha två kassetter också.

Så hur fort vill eller rättare sagt orkar du cykla är altså frågan? Att ha en 50/11 bara för att peta på i nerförsbackarna är ren lyx och någonstans vid 65 km/h tycker jag personligen att det går lite väl fort ändå och detta med riktiga landvägsdäck och givetvis bockstyre...
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag var själv i lite liknande tankar för något drygt år sen, den gamla "Värdlsmästarcykeln" gav upp för mycket funktioner på en och samma gång. Det mest liknade jag kunde hitta var en cyklocross, inte ren racer, men ändå bockstyre m.m.

Mitt val föll då på en Merida cyclocross 3.

Cykeln används främst för cykling till och från jobbet och inom stan, knappt någon mil/dag i snitt. Ibland används den även för ren träning. Jag tycker växlarna passar bra för alla tillfällen jag så här långt stött på. Hittills har jag nog aldrig haft någon riktig nytta för lättaste växlen, men å andra sidan har jag, hittills, inte använt cykeln i skog och lera.

I höstas köpte jag på mig ett par TRP HY/RD-bromsar, wire-hydral. Dessa är märkbart bättre än Avid BB5 som satt på från början, men största fördelen är att de är lättare att justera in och själva kompenserar för slitage. Nu finns ju dock växelreglage för hydrauliska bromsar, dock fortfarande lite dyra.

Eventuellt är 5-modellen bättre med 105-reglagen och BB7-bromsar (I alla fall som det såg ut på modellen när jag köpte)

Jag valde nog främst mellan en Nishiki och Meridan, jag tyckte mig sitta bättre på Meridan, men främst föll nog valet på att meridan hade "mer" racer-utväxling medan Nishikin hade mer mountainbike-växlar, så det beror ju på om man cyklar mest i otillgänlig skog eller på vägar.

Jag kör en mountainbike med dubb under de hala säsongerna, det är en fröjd att få plocka fram cyclecrossen när vädret tillåter! Jag har inte ångrat mitt köp en sekund. Det enda jag har att klaga på är pedalerna, vilka jag bad de bjuda på vid köpet, så fick väl sannolikt det billigaste de hade. De började gnissla förskräcklig efter bara något års användande.

Om du ska använda cykeln till annat än "träningsredskap" kan det vara bra att kontrollera fästen för stänkskärmar m.m. på meridan finns ordentliga fästpunkter, dock med begränsad tillgänglighet med de medföljande bromsarna, bättre med HY/RD. Skärmarna kan väl vara i vägen vid skogsåkning, men värdefulla regniga dagar på väg till jobbet.
 
Tack för svaren. Nu har jag verkligen fastnat för Nishiki Cross Comp pga att den är mest estetiskt tilltalande för mig. Det är viktigt för mig hur cykeln ser ut.
Dock så är återförsäljarna för Nishiki här i Västerås inte intresserade av att hjälpa till så det gör det mycket svårare. Jag får helt enkelt ta mig till Sthlm någon lördag och hoppas på hitta en vettig handlare som har Cross Comp hemma.
Jag är även intresserad av andra fabrikat, tex Cannondale CAADX 105 är sjukt snygg, men är tveksam till bromsarna då det var någon som skrev att dem var usla. Det framgår heller inte vad det är för vikt på den.
Rose verkar man få mycket för pengarna, men tycker faktiskt att dem ser väldigt tråkiga ut. Hade dem haft snyggare grafik på ramarna så hade det varit mer intressant.
Och så vill jag såklart testa cykeln lite innan köp, vågar inte bara beställa en online och hoppas på att den kommer att passa mig.
Ska försöka kolla lite på Merida också.
 
Rose

hade prova på cross och mtb-cyklar vid Hellasgården förra helgen.

De har svensktalande försäljare baserade i Finland. Du kan ringa/maila dem och höra om prova på upprepas.

Estetikdiskussion ger jag mig inte in i. Funktion är för mig viktigare men det finns förstås fula designer.

Thure
 
Om du bor i Västerås kan jag rekommendera Stenströms cykel i Hallstahammar, där jag köpte min cykel, jag är mycket nöjd över service m.m. samt förstås också närheten. Det går ta cykeln dit på service och äta lunch under tiden för att cykla hem, eller om man vill faktiskt ta cykeln på tåget mellan Västerås och Hallstahammar, sen är det ju faktiskt även närmare med bilen om man skulle vilja det. De verkar ha ganska stort sortiment av Nishiki.

http://www.stenstromscykel.se/cyklar/nishiki-cykelkollektion-c-301-1.aspx
 
Pratar man estetik kan man ju inte undgå att nämna Genesis Croix de Fer. Sjukt snygg enligt min uppfattning. :) Finns i Sverige åtminstone hos Häggs i Myresjö.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.