Once upon a time...

Kul

med lite cykelhistoria.

Cyklar har blivit mycket billigare att köpa sista decennierna i och med automatiserad tillverkning och låga löner.

Thure
 
Visst kan man byta, men jag ser fortfarande inte hur denna axeltyp är bättre än mutteraxlar.
Med hjulet på plats är förstås den funktionella skillnaden och ev nytta noll.

Det är väl fr.a. racer-/landsvägscyklister som behöver byta hjul snabbt, så för den stora majoriteten av cyklister kan det väl knappast ha gynnat.

Och där håller jag ju i stort sett med. Citerar mig själv:"Men visst, för vardagscykling så tillför inte snabblåset särskilt mycket."
Fast eftersom stöld sällan är ett problem för mina fincyklar så tycker jag det är rätt trevligt att klara mig utan skiftnyckel eller fast nyckel. Då klarar jag mig långt med ett nätt litet kombinationsverktyg.

Och jag vidhåller nog att mutteraxlar motverkar ett inte obetydligt antal "fylle-infall" som folk kan få på väg från krogen...

Hur tänker du nu? Det typiska fylleinfallet är väl antingen att försöka stjäla en HEL cykel, ifall promenaden hem känns lång, eller - om kvällen blev dålig - att avreagera sig med lite vandalism på nåt som råkar komma i ens väg, kanske några cyklar.
Snabblåsen påverkar inte de situationerna alls i någon riktning.

Om en cykel med snabblås är fastlåst via ett hjul i ett cykelställ så blir det förvisso enklare att stjäla RESTEN av cykeln, men det känns som ett väldigt osannolikt fylleinfall.
Vad ska man med en HALV cykel till? Då måste man vara bra på fyllan innan det verkar som en bra idé.
Skulle tjuven sen strosa runt och leta efter EN ANNAN snabblåscykel, låst på nåt annat sätt, att ta ett hjul ifrån för att få ihop en komplett hoj att cykla hem på?

Teoretiskt möjligt förstås...

Eller tänker du dig att folk på väg hem från krogen plötsligt får för sig att ta hem lite finare hjul till cykeln därhemma? Lite fylleinducerad spontanuppgradering?

Förstås inte omöjligt det heller, med jag tror fortfarande på stöld av komplett, fungerande cykel som det överväldigande vanligaste fylleinfallet.
 
fylleinfall och fylleinfall.. jag ser i alla fall tillräckligt många ensamma framhjul sitta kvar i cykelställen runt stan för att vilja skippa snabblås.

Problemet skulle minskas om alla ALLTID låste sin cykel i ramen, men som det nu är så finns det de som låser sin cykel slarvigt i framhjulet, vilket skapar en risk för oss som låser i ramen så att säga...
 
Halaj!


Jag råkade ut för att någon illvilling hade lossat på vingmuttrarna fram. Lyckligtvis märkte jag att cykeln kändes konstig fram. Annars kunde jag blivit av med framtänderna eller ännu värre.

//T
 
FjärranÖstern cyklar har tillverkas med många standard, dvs omslipade utslitna verktyg från andra manufakturer. En granne till mig kom med en cykel som hade gängor som inte stämde med något. Men vanliga cykelgängverktygets 1/4" hade samma gängstigning men grunda nog för ett bett. Så dessvärre tror jag fullt ut på Sacharens berättelse. Allt som importeras är inte vad det står på märket och dekalerna. Det är inte bara kläder och DVD som förfalskas.
go tur
 
Halaj!


Jag råkade ut för att någon illvilling hade lossat på vingmuttrarna fram. Lyckligtvis märkte jag att cykeln kändes konstig fram. Annars kunde jag blivit av med framtänderna eller ännu värre.

//T
En bekant till mig fick framhjulet stulet. Tjuven var snäll och ställde dit sitt gamla med punktering. Bråttom till jobbet?
 
Men ditt påstående var väl åtminstone baserat på den egen, personliga, erfarenhet?
För utan det kan man väl öht inte komma fram till en sådan association?

Fast det du skrev var:

"Om du är orolig över vad du kan ställa till med på fyllan så tycker jag att du bör låta din cykel stå,
oavsett hur du har monterat hjulen på den."

Om du läser tråden så förstår du att jag åsyftar att personer i fyllan och villan snor framhjul från cyklar - inte att jag är orolig för vad jag kan ställa till med på fyllan med min egen cykel.

Mats
 
Om du läser tråden så förstår du att jag åsyftar att personer i fyllan och villan snor framhjul från cyklar - inte att jag är orolig för vad jag kan ställa till med på fyllan med min egen cykel.
Uppenbarligen har du problem (kanske när du är på fyllan?) med att låsa fast din cykel, eller?

Så här enkelt låses båda hjulen, och ramen, fast med ett enda lås när man har snabbkopplingar på hjulen
tips_ulock_05vs2_p.gif


Hur gör du för att låsa fast BÅDA hjulen, och ramen, med ett enda lås på din cykel utan snabbkopplingar,
på fyllan eller ej spelar väl ingen roll?
 
Risken för att nån ska ha med sig en skiftnyckel för att nöjessno cykelhjul är avsevärt mindre än att nån får ett infall när hjulet har en snabbkoppling, chockerande nog.
 
Personligen

brukar jag låsa fast mina cyklar som har snabblås med hjälp av en vajer runt ett galler genom framhjulet och till ett lås som går runt ram och bakfälg.

Stölder av hela cyklar är betydligt vanligare än stöld av framhjul enligt min erfarenhet. Vid ett tillfälle blev jag av med svettiga cykelkläder och en pump och nåt verktyg till från en cykelväska från en cykel som var låst i staketet till Klara Kyrka i Stockholm. Nog så irriterande.

Finns rätt bra ersättningar för snabblås med insexnyckelmutter och dito skruv eller mer avancerade muttermönster där man behöver specialnycklar.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.