Varför används inte ringklockan mer?

I ärlighetens namn vill nog pendlarcyklisterna bara komma till jobbet eller hem.
Gärna på en rimlig tid och helst med ett bra flyt på cykelbanan.
Fullt begripligt om dom inte vill bromsa eller accelerera.

Men det är väl nåt man får ta med i beräkningen när man väljer cykeln istället för t.ex. kollektivtrafik, bil, samåkning eller andra sätt att pendla? Alla sätt att pendla är kompromisser på något sätt, det finns inget som är optimalt.
 
Är detta sagt? Men hur svårt kan det vara egentligen? Jag menar om alla som cyklar på cykelbanan håller till höger så finns det ju i princip alltid möjlighet att köra om till vänster samtidigt som kollisionsrisken torde minska (det fungerar ju allt som oftast vid bilkörning). Detta förutsätter dock att att gångarna går på gångbanor, vilket inte torde vara för svårt. Att hundägare inte låter hundarna springa lösa alternativt med "flexkoppel" (eller vad det heter). Typ.
 
Men suck vad den här debatten är tröttsamt polariserad.

Jag cykelpendlar. Jag cyklar även för motionens, och mitt eget höga nöjes skull.
Emellanåt cyklar jag i makligt tempo med trevligt sällskap.
Och tro det eller ej, men jag går ofta längs samma stråk som jag annars cyklar. Eller kör bil för den delen.

Jag är fullt på det klara med att det är mitt ansvar att kunna stanna för varje förutsägbart hinder. (Låt vara att förutsägbarheten på fotgängare och bildörrar lämnar en del i övrigt att önska)

Jag förbehåller mig dock rätten att ÖNSKA att fler cykelstråk planerades mer för framkomlighet och att man inte nöjde sig med att nödtorftigt separera cyklar från motortrafik.
Jag förbehåller mig rätten att ÖNSKA fler cykelbanor som tillåter säkra omkörningar.

Det är inte konstigare än att jag som bilist ÖNSKAR fler filer på tungt trafikerade vägar, mötesfria vägar, "grön våg" på trafikljusen etc.

Jag ÖNSKAR också slippa vingelpellar, myscyklande par, hundar och barn i vägen när jag cyklar till jobbet, liksom jag ÖNSKAR slippa husvagnar, traktorer och långtradare när jag kör bil.

Är jag själv ute och myscyklar ÖNSKAR jag också slippa släppa förbi snabbcyklisterna. Det är ju så mycket trevligare att cykla jämsides och prata.





Eftersom jag är mänsklig blir jag ibland irriterad på att världen inte alltid är som jag önskar.
 
Bra sammanfattning Gustav. Håller inte med om nedanstående, mina cykelgener prioiterar framkomlighet för andra även om jag myscyklar.
Är jag själv ute och myscyklar ÖNSKAR jag också slippa släppa förbi snabbcyklisterna. Det är ju så mycket trevligare att cykla jämsides och prata.





Eftersom jag är mänsklig blir jag ibland irriterad på att världen inte alltid är som jag önskar.

Slutklämmen utmärkt.

Thure
 
En liten omformulering kanske...

"Är jag själv ute och myscyklar ÖNSKAR jag också att snabbcyklisterna slog av på tempot vid själva omkörningen och gav en liten ringsignal så vi kan uppmärksamma dom och maka oss åt sidan. Det är ju så mycket trevligare att cykla jämsides och prata."

thomas
 
En liten omformulering kanske...

"Är jag själv ute och myscyklar ÖNSKAR jag också att snabbcyklisterna slog av på tempot vid själva omkörningen och gav en liten ringsignal så vi kan uppmärksamma dom och maka oss åt sidan. Det är ju så mycket trevligare att cykla jämsides och prata."

thomas

Nä faktum är att när jag och kärestan är ute och myscyklar hade jag föredragit om vi helt slapp ta hänsyn till andra. Att vi trots detta självklart TAR hänsyn till andra är bara vanligt hyfs.

I helt andra sammanhang skulle jag föredra en avlyst väg där man kan ligga på två led i en tajt klunga. Det får jag inte heller...
 
Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?
"Den sortens cyklar" har ingen ringklocka.
 
Citat:
Ursprungligen postat av saclawes
Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?

"Den sortens cyklar" har ingen ringklocka.


Cyklar utan signalanordning bryter mot lagen - man är skyldig att ha ringklocka eller tuta eller motsvarande.

Jag cykelpendlar till jobbet ca 10km/dag enkel resa och jag ser det som ett träningspass och klär mig därefter. jag vill fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen. Uppskattar att slippa sakta ner på mitt tempo som normalt är 25-30 km/h.

Jag plingar inte alltid då jag passerar förbi någon - om det finns utrymme att köra om (till vänster) utan signal så gör jag det. Somliga jag kör om tycker ibland att jag kör om nära.

MEN min erfarenhet av att plinga på andra cyklister är att de börjar vingla och bli osäkra på var de ska ta vägen och somliga väjer då till vänster, dvs rakt ut i "omkörningsfilen" - tvärt emot trafikreglerna. Jag plingar det inte finns utrymme till vänster för min omkörning. Särskilt gående sällskap om flera personer väjer oftast åt olika håll och någon står paralyserat kvar stilla. Då finner jag det bättre att de rör sig samlat på samma sätt som före min ankomst.
Jag tittar också mot den omkördes öra i förväg - inte sällan sitter ett par hörlurar där (precis som på mej) och då kan man förvänta sig senaer reaktion på ljudsignal. Ett öra fullt med musik hör ringklockor sämre. Själv lyssnar jag på talböcker och hör lite mer än musiklyssnarna men något mindre än hörlursfria öron. Har man hörlurar får man skärpa visuella uppsikten omkring sig 360grader.

Jämför jag med bilkörning så tutar jag sällan vid omkörning, om jag finner nödvändigt ljustutar jag (helljusblink ibland) men finns det flera filer räcker det oftast med blinkers och uppsikt åt alla håll vid omkörning.

Om sedan gående och cyklister insåg hur dåligt man syns i mörker utan reflex resp lyse skulle nog inte många ge sig ut utan.

/Patrik
 
Vilka tävlar på cykelbanan?

Jag cykelpendlar till jobbet ca 10km/dag enkel resa och jag ser det som ett träningspass och klär mig därefter. jag vill fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen. Uppskattar att slippa sakta ner på mitt tempo som normalt är 25-30 km/h.

Jag plingar inte alltid då jag passerar förbi någon - om det finns utrymme att köra om (till vänster) utan signal så gör jag det. Somliga jag kör om tycker ibland att jag kör om nära.

MEN min erfarenhet av att plinga på andra cyklister är att de börjar vingla och bli osäkra på var de ska ta vägen och somliga väjer då till vänster, dvs rakt ut i "omkörningsfilen" - tvärt emot trafikreglerna. Jag plingar det inte finns utrymme till vänster för min omkörning. Särskilt gående sällskap om flera personer väjer oftast åt olika håll och någon står paralyserat kvar stilla. Då finner jag det bättre att de rör sig samlat på samma sätt som före min ankomst.

/Patrik

Ditt träningspass är det ingen som nekar dig, Att bromsa in och sedan accelerera ger inte mindre träning än att hålla farten konstant. Det som kommer nedan är INTE specifikt riktat mot dig tango.

Men detta omkörningsbeteende påminner mig om motorcyklar som kommer som projektiler bakifrån och passerar bilar i långt över hastighetsgränsen. Motorcyklisten (jag har varit motorcyklist själv) upplever bilarna som stillastående och ser ingen fara med att runda dem på lite olika sidor, som bojar. Vad som däremot händer efter omkörningen hinner motorcyklisten inte se.
Bilister blir skrämda, de hinner aldrig uppfatta MC:n i backspegeln förrän han passerar i hög fart. Resultatet kan bli att de bli att vinglar till och orsakar en olycka som MC:n inte är inblandad i.
Även om det inte blir någon olycka, är det knappast någon behaglig upplevelse.

Varför är denna upplevelse ok på cykelvägar?

Du vill "fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen", och det går väl för det mesta bra att hålla hög fart på cykelbanan. Det jag vänder mig emot är att somliga inte kan sakta farten ens när det behövs. Eller att bedömningen "när det behövs" inte görs utan egenintresse. Inte heller detta var specifikt riktat mot dig tango, även om jag citerade dig.

Nu ska jag sticka ut hakan. Jag har talat med pendlarcyklister och det verkar vara vanligt med någon sorts cykeldator. Dvs man cyklar på tid, man strävar efter hög medelfart, man försöker slå maxfart på "bra" sträckor, man tävlar mot "skuggcyklist" (ens egen färd igår tex) eller liknande.
Naturligtvis gör väl inte särskilt stor andel av alla pendlare sånt här, men några gör det i alla fall. Dom här cyklisterna är det nog inte så kul att dela cykelbanan med. Dom har bara egenintresse i huvudet.

thomas
 
Enligt lagen borde de ha det. Annars kan man ju använda rösten typ "tut-tut".
Rösten duger utmärkt. . På landsvägar är detta sällan/aldrig något problem. Själv cyklar jag aldrig i stadstrafik.

Cyklar utan signalanordning bryter mot lagen - man är skyldig att ha ringklocka eller tuta eller motsvarande.
Man har inte sånt på en racercykel. Min cykel saknar ringklocka, lysen, stänkskärmar och reflexer. Den ser alltså ut som alla andra racercyklar.

Bristen på ringsignal från många som cyklar riktigt fort och ser det som en sport beror nog på att de helt enkelt inte har någon. Det är ett av svaren på ts fråga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...