Kelpie som "friluftshund"

Flera intressanta raser :).

Håller helt med om myggtåligheten. Min nuvarande hund (borzoi) tycker livet är pest efter nån timme hos myggen, hon blir uppenbart stressad av dem och verkar känna varje bett... Vill helst inte ha en till hund med samma problem (taskigt mot hunden om inte annat).

Hur är den lapska vallhunden till temperamentet? Mina föräldrar har en finsk lapphund, som väl är snäll, men vill göra så lite som möjligt och surar en hel del, men de här två raserna kanske inte är lik varann alls?

Just myggtålighet ger samojeden plus. På vilket sätt menar du att de jagar? Min borzoi (vinthund) kan ju fara efter en hare om den studsar upp framför henne, men hon letar aldrig efter dem, så i regel är det problemfritt. Mor o fars karelare däremot hänger i kopplet och ylar om älgen passerade för några timmar sedan...

Jaktspringer hade jag inte ens funderat på, men den ska jag också titta lite på. Hur klarar den mygg? Spontant känns det inte som att den har en päls som riktigt är anpassad för sånt?
 
jag läste om jaktlinjerna, det var inget negativt menat, jag var nyfiken vad du menade med robust. sedan är det alltid så att jakt/brukslinjerna är bättre än utställningslinjerna.. jag vet inte hur springern hanterar ett mentaltest, det brukar vara en bra måttstock på mental status, vi ägare är ofta inte speciellt objektiva till våra djur.. Kelpien gör bra ifrån sig på MH.. har du någon aning?

Hej!
Menade inte att låta arg i mitt svar, tycker detta är mycket intressant att diskutera.
Oh ja visst visar MH mycket av vad som finns i hunden. Mentaliteten intresserar mig mycket. Tyvärr tror jag att allt för få låter testa sina hundar, där i inräknat jaktspringer spaniel. Jag hade gärna sett att fler testade sina hundar via MH. Vi kommer testa vår hund i början på september. Ska bli riktigt intressant.
Vill du läsa om min hund kan du kika in här: www.pesojo.com
I bloggen runt nov 2010 finns ett antal filmer inlagda. Vi lät vår hund göra ett FART-test. Det är ett test som är framtaget för spaniel och retriever, det ska ge en fingervisning om hundens mentala delar i mer jaktliga sammanhang. Man ser på om hunden vågar övervinna hinder för att nå en dummy, man ser på sök och koncentration, man ser på intresse för rörligt föremål, på lite dådkraft då hunden ska hämta en sak nedsänkt i en hink. Intressant att se faktiskt.

Om jag får möjlighet kommer jag även låta polisen testa vår hund enligt de test de gör för att välja ut sina sökhundar. Som sagt, mentalitet är intressant. Ska man köpa en hund tycker jag det är viktigt att man dels tar i beaktning vilken tid man har, vilken typ man är - aktiv eller ej, vilket liv man lever. Sedan ska man vara noga och orka stå fast vid sin önskelista. För den hunden man önskar finns, bara man inväntar rätt tillfälle. Vi här bestämt att vår hund ska få vara med på det mesta vi gör. Han åker buss, jobbar med mig i centrala Malmö, här flugit m Sas tor Malmö-Luleå i bur bredvid bagageutrymmet, vi har långmilat m bil. Allt klarar Han fint.
 
Hej!
Menade inte att låta arg i mitt svar, tycker detta är mycket intressant att diskutera.
Oh ja visst visar MH mycket av vad som finns i hunden. Mentaliteten intresserar mig mycket. Tyvärr tror jag att allt för få låter testa sina hundar, där i inräknat jaktspringer spaniel. Jag hade gärna sett att fler testade sina hundar via MH. Vi kommer testa vår hund i början på september. Ska bli riktigt intressant.

jag upplevde inte dig som arg, jag ville bara försäkra mig om att du inte trodde att jag var negativ i mina frågor.
va roligt att ni väljer att MH testa, som du säger så låter allt för många bli att mentaltesta sina hundar. Svenska MH tester är ett unikum i hundvärlden och vi ska vårda den traditionen, jag förstår inte varför inte alla seriösa kenlar oavsett linjer kräver MH test av sina hundar.. vi lät MH testa våra BC precis som du tänker testa din springer..

Vill du läsa om min hund kan du kika in här: www.pesojo.com
I bloggen runt nov 2010 finns ett antal filmer inlagda. Vi lät vår hund göra ett FART-test. Det är ett test som är framtaget för spaniel och retriever, det ska ge en fingervisning om hundens mentala delar i mer jaktliga sammanhang. Man ser på om hunden vågar övervinna hinder för att nå en dummy, man ser på sök och koncentration, man ser på intresse för rörligt föremål, på lite dådkraft då hunden ska hämta en sak nedsänkt i en hink. Intressant att se faktiskt.

läste på lite om FART, har ingen erfarenhet men det lät lite som ett "enklare" MH test avpassat för ändamålet.

Om jag får möjlighet kommer jag även låta polisen testa vår hund enligt de test de gör för att välja ut sina sökhundar. Som sagt, mentalitet är intressant. Ska man köpa en hund tycker jag det är viktigt att man dels tar i beaktning vilken tid man har, vilken typ man är - aktiv eller ej, vilket liv man lever. Sedan ska man vara noga och orka stå fast vid sin önskelista. För den hunden man önskar finns, bara man inväntar rätt tillfälle. Vi här bestämt att vår hund ska få vara med på det mesta vi gör. Han åker buss, jobbar med mig i centrala Malmö, här flugit m Sas tor Malmö-Luleå i bur bredvid bagageutrymmet, vi har långmilat m bil. Allt klarar Han fint.

social träning har aldrig varit dålig för någon..

hundar e fantastiska.. vi går just nu också i valpköpar tankar, vi vill skaffa en valp innan vår tik blir för gammal.. vår förra fick lämna oss alldeles för tidigt men det är sånt som händer..
 
Flera intressanta raser :).

Håller helt med om myggtåligheten. Min nuvarande hund (borzoi) tycker livet är pest efter nån timme hos myggen, hon blir uppenbart stressad av dem och verkar känna varje bett... Vill helst inte ha en till hund med samma problem (taskigt mot hunden om inte annat).

Hur är den lapska vallhunden till temperamentet? Mina föräldrar har en finsk lapphund, som väl är snäll, men vill göra så lite som möjligt och surar en hel del, men de här två raserna kanske inte är lik varann alls?

Just myggtålighet ger samojeden plus. På vilket sätt menar du att de jagar? Min borzoi (vinthund) kan ju fara efter en hare om den studsar upp framför henne, men hon letar aldrig efter dem, så i regel är det problemfritt. Mor o fars karelare däremot hänger i kopplet och ylar om älgen passerade för några timmar sedan...

Jaktspringer hade jag inte ens funderat på, men den ska jag också titta lite på. Hur klarar den mygg? Spontant känns det inte som att den har en päls som riktigt är anpassad för sånt?

Hej!
Exakt hur tålig jaktspanieln är mot mygg vet jag inte, men de har.dubbel päls med underull, fäller ur två ggr per år. Dock tycker jag inte att rasen klagar så mycket, skulle inte tro att mygg skulle bli ett problem för den. Men kan inte vara säker. På minus ligger givetvis hängöronen, men är man lite noga att lufta dem alt raka bort lite päls så är det inget problem. Om du är intresserad av valp nu vet jag att uppfödaren till vår hund har valpar nu. Tiken som har valparna har samma mamma som vår hund. Kika in på www.zetastar.se
Ang kelpie vet jag en bra uppfödare norröver. Hon föder upp arbetshundar med tryck i, hon är själv mycket duktig och hjälper gärna sina valpköpare. Kolla in på www.grejaskogen.se

Låt oss gärna få veta och följa dig hur det går. Alltid roligt att utbyta erfarenheter! Oss kan du följa via vår hemsida, står i mitt tidigare inlägg. Lämna gärna någon rad i gästboken om du kikar in. Ang mentalitet kan du också läsa om i mitt förra inlägg. Lycka till med hundvalet!
 
jag upplevde inte dig som arg, jag ville bara försäkra mig om att du inte trodde att jag var negativ i mina frågor.
va roligt att ni väljer att MH testa, som du säger så låter allt för många bli att mentaltesta sina hundar. Svenska MH tester är ett unikum i hundvärlden och vi ska vårda den traditionen, jag förstår inte varför inte alla seriösa kenlar oavsett linjer kräver MH test av sina hundar.. vi lät MH testa våra BC precis som du tänker testa din springer..



läste på lite om FART, har ingen erfarenhet men det lät lite som ett "enklare" MH test avpassat för ändamålet.



social träning har aldrig varit dålig för någon..

hundar e fantastiska.. vi går just nu också i valpköpar tankar, vi vill skaffa en valp innan vår tik blir för gammal.. vår förra fick lämna oss alldeles för tidigt men det är sånt som händer..

Åh vad roligt att ni också funderar på en till hund. Spännande. Kan man följa er någonstans via nätet? Hade varit roligt att hålla lite kontakt.

Kul att ni testat er tik. Upplever att det oftast är hanen i en parningskombination som bär flest titlar pch test. Vi testar främst för eget intresse och inte primärt för avel. Jag kommer lägga ut vår hunds test på vår blogg när vi gjort det.

Håller fullständigt med dig, fler uppfödare borde MH-testa både föräldradjur och avkommor. Det ger en många svar för sin avel. Lika viktigt som att visa på bra hundar, är det att visa på vilka hundar som inte gör bra ifrån sig. Det är ödestigert när en hund får gå i avel rätt så hårt i tidig ålder och sedan upptäcker man antingen sjukdom eller dålig mentalitet. Då backar man aveln mer än utvecklar den. Lika tycker jag det är trisst när man nästan uteslutande avlar på hundens utseende.

Roligt med lite hundsnack såhär i denna typ av forum :) Nytta och nöje!
 
Hur är den lapska vallhunden till temperamentet? Mina föräldrar har en finsk lapphund, som väl är snäll, men vill göra så lite som möjligt och surar en hel del, men de här två raserna kanske inte är lik varann alls?
QUOTE]

Dessa två raser var förut samma ras, så de är nog inte allt för olika. Dock stämmer inte din beskrivning av dina föräldrars hund in på min Lapska vallhund. Vilken är pigg, allert, vaken, följsam, arbetsvillig, när det är aktivetet på schemat men som kan konsten att koppla av annars.

Men mycket handlar ju om individer, och hur vi som ägare formar dem. Att träffa båda föräldrardjuren och bilda sig en uppfattning av deras temprament är ju att rekomendera! :)

Vad det gäller mygg och knott, har jag märkt att han blivit biten i ljumskerna (där behåringen är minimal) när vi rastat/varit stilla på fjället. Annars har jag inte märkt att det skulle vara något som besvärar.

Fördelar med rasen är att det är en frisk ras. Tassarna håller för hård skare och de har en päls som både värmer och kyler. Lättlärda.

Lycka till med ditt val och ditt letande efter rätt individ! :)
 
Åh vad roligt att ni också funderar på en till hund. Spännande. Kan man följa er någonstans via nätet? Hade varit roligt att hålla lite kontakt.

Kul att ni testat er tik. Upplever att det oftast är hanen i en parningskombination som bär flest titlar pch test. Vi testar främst för eget intresse och inte primärt för avel. Jag kommer lägga ut vår hunds test på vår blogg när vi gjort det.

just nu har vi inte BC, vi har rottisar.. tiken som är gammal även om det inte märks mer än att hon sover lite mer än innan är ju av bruksras från kennel som aldrig skulle godkänna något annat än MH på samtliga hundar.. mycket seriösa. vi har tyvärr ingen blogg eller så, kanske borde ha det med tanke på alla djur vi har.. fast jag hade bara gjort om det till en vin och matblogg :)

funderar ni på samma ras igen eller något annat..?

vi är sugna på ytterligare en bruksras, frun har haft många schäffrar och är lite sugen på en comback, vi ska iväg och träffa lite kennlar.. det kan även bli en malle.. vi försöker förena nytta med nöjje, frun gillar bruks och jag vill köra eftersök(inte viltspår) och då kan man kombinera med bruksraser..
 
just nu har vi inte BC, vi har rottisar.. tiken som är gammal även om det inte märks mer än att hon sover lite mer än innan är ju av bruksras från kennel som aldrig skulle godkänna något annat än MH på samtliga hundar.. mycket seriösa. vi har tyvärr ingen blogg eller så, kanske borde ha det med tanke på alla djur vi har.. fast jag hade bara gjort om det till en vin och matblogg :)

funderar ni på samma ras igen eller något annat..?

vi är sugna på ytterligare en bruksras, frun har haft många schäffrar och är lite sugen på en comback, vi ska iväg och träffa lite kennlar.. det kan även bli en malle.. vi försöker förena nytta med nöjje, frun gillar bruks och jag vill köra eftersök(inte viltspår) och då kan man kombinera med bruksraser..

Hej!
Kanske uttryckte jag mig lite klantigt, vi är inte just nu ute efter en till hund. Men klart jag ändå funderar på en till. Jag tycker att man själv breddar Sina kunskaper genom att äga olika raser. Med det i tanke kan jag gott tänka mig en annan ras. Kanske en jaktcocker, kanske en jaktlabbe, kanske en helt annan typ. Svårt säga. Men det bör vara en hund som kan vara med oss på samma vilkor som vår nuvarande hund.
Jag är uppvuxen med sällskapshundar och min bror äger brukshund.
 
Flera intressanta raser :).

Hur är den lapska vallhunden till temperamentet? Mina föräldrar har en finsk lapphund, som väl är snäll, men vill göra så lite som möjligt och surar en hel del, men de här två raserna kanske inte är lik varann alls?

Lapska kan skilja oerhört mentalt individuellt. Även om vissa är mer bekväma än andra är det något fel på en lapsk som inte vill göra något :). De flesta är tämligen pigga och nyfikna på livet, en del med mer arbetsmotor än andra. Älskar att vara ute oavsett väder, gillar fjällmiljö (iofs gillar dom nog all utemiljö :p). Lättlärda, tåliga, vissa har lättare till skall än andra och det gäller att ta tag i det direkt. Har inte haft några problem med myggor, även om dom flockas runt en hund mer än de andra av någon anledning (har tre lapska). Nöjer sig inte med ett stilla liv, kräver en hel del de första åren. Är absolut ingen soffhund, och kan komma att utveckla diverse mindre roliga sätt att roa sig på om dom ej får utlopp för sin energi (som alla andra hundar). Kan vara oerhört självständiga, men ändå lyhörda. Lyhördheten skiljer sig dock duktigt individmässigt. Likaså självständigheten. Jaktlusten kan vara stor hos vissa individer. De flesta är tämligen miljösäkra, har inga problem med olika underlag och gungande hängbroar. Mina gillar sina klövjeväskor, börjar tjuta redan när man packar bilen för en tur :). Mina gillar även att dra, http://www.youtube.com/watch?v=naBDThc9koE. I mina ögon en perfekt hund för frilufsare som är aktiva ute året runt :). Tycker inte det är en passande hund för att enbart hänga på brukshundklubben, dock kombinationen friluftsliv + bruksarbete passar dom utmärkt!

Rekommendar att man åker och träffar en drös någonstans för att bilda sig en uppfattning. Lapska kan som sagt skilja en hel del mentalt och exteriört, och i mina ögon är det heller inget fel eller problem - snarare positivt.

Svarar gärna på frågor ang. lapsk.
 

Bilagor

  • 1024_IMGP1419.jpg
    1024_IMGP1419.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,275
  • 1024_IMGP1350.jpg
    1024_IMGP1350.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,244
  • 1024_IMGP1243.jpg
    1024_IMGP1243.jpg
    73.7 KB · Visningar: 1,349
  • IMGP3953.jpg
    IMGP3953.jpg
    58.4 KB · Visningar: 1,272
  • IMGP4382.jpg
    IMGP4382.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,352
  • IMGP4385.jpg
    IMGP4385.jpg
    85 KB · Visningar: 1,288
Flera intressanta raser :).

Just myggtålighet ger samojeden plus. På vilket sätt menar du att de jagar? Min borzoi (vinthund) kan ju fara efter en hare om den studsar upp framför henne, men hon letar aldrig efter dem, så i regel är det problemfritt. Mor o fars karelare däremot hänger i kopplet och ylar om älgen passerade för några timmar sedan...


Jag upplever den som mycket allmän i jakten. Flyger det förbi en fågel på hundra meters håll så spetsas öronen och bakbenen nästan darrar om det är på kalfjället. Hare, katt, igelkott, rådjur, ren, lämmel, fåglar. Vår jagar dock inte med skall utan tyst, som för att döda. De flesta samojeder verkar ha ett mycket stort och brett viltintresse, vilket ju i och för sig inte behöver betyda att den inte går att ha lös. Det som är lite problematiskt i Samojedens fall är att den inte är särskilt förarvek och inte värst lyhörd. En mycket självständig hund, lite som en katt. Jag tycker det är skönt, den behöver ingen ompyssling och inte så mycket uppmärksamhet. Inte klängig om ni förstår. Men ibland känner man att å, så skönt det vore om mitt ord var dess lag. Jag pratade med nån som hade en schäfer som sa att det värsta hunden vet är när man är arg och besviken på den. Min springer gärna iväg fastän den inte får och när den utmattad kommer tillbaka läger den sig på rygg med tungan ute, som om den ville säga: jag vet att jag inte får, jag vet att du kommer skälla på mig, men det var ändå så värt det! Det skall dock poängteras att jag inte är någon expert på Samojeder, jag har bara haft en...

Håller med inlägg ovan om att det verkar finnas en fantastisk oförmåga att vara objektiv när det gäller "sin egen" hundras. Om det kommer sig av att de flesta hundraser helt enkelt är fantastiska på nästan allt eller om det är 'egna barn - andras ungar'-syndromet vet jag dock inte.
 
Lapsk vallhund låter helt klart som ett alternativ att kolla upp :). Med all respekt för springer spaniel och samojed låter det som hundar med mer jakt i sig än jag är ute efter just nu. Jag har som sagt en borzoi, vinthund, vilka beskrivs ungefär som samojeden, dvs en jagande hund som håller en hel del avstånd från sin förare, "mer katt än hund".

Nu fick jag ett helt underbart måndagsexemplar som trivs bäst två steg bakom mig på stigen, lyssnar fantastiskt bra och är extremt förarvek (jag vill gärna ha en aningen hårdare hund nästa gång, den här är det stora silkesvantar som gäller med).

Hur som, det här passar mig lysande, det enda jag riktigt saknar är mindre storlek (hon är drygt 80 cm i manken), bättre päls, starkare tassar och mer motor :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
meringa Efterlysning! Kelpie i Skara borta Hundsport 0
Ayrin Pudel som friluftshund? Hundsport 22
ala Friluftshund... Hundsport 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.