veven låser sig

Hej!

Min fru har en 3 växlad shimano nexus cykel, när man har växeln 2 eller 3 i så låser kedjan eller navet så man inte kan trampa, med ettan går det bra.

Har någon koll vad som kan vara fel? och hur man åtgärdar detta?
 
prova spänna/lossa växelvajern lite, går att göra vid växelreglaget på styret och/eller vid växelgrejen som sitter nere vid navet. Såna små "hjul"/"muttrar" som sitter i vajerfästet som du snurrar på, som när man snabbspänner vajerhandbromsar.
 
Nu har jag testat och det funkar ej, 2an och 3an låser så att man inte kan veva med pedalerna, ettan funkar...
Hjälp nån!

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
 
Treväxlade nav är generellt väldigt robusta och driftsäkra, går nästan aldrig sönder.

Men om jag tolkar det du skriver som att växellägena för tvåan och trean går i, men att navet då låser sig helt, då är antagligen navet faktiskt trasigt. Fast det låter konstigt att ettan fortfarande fungerar. Kan du inte öppna navet och kolla själv, får du helt enkelt lämna in den till en cykelverkstad. Ett nytt treväxlat Shimano bakhjul kostar 999 kr på biltema.
 
Funkar vajern? Jag har bara erfarenhet av Shimanos 7 och 8 växlade Nexusnav. De är känsliga för smuts där vajern löper intill baknavet. Att byta vajer och vajerhölje brukar ofta räcka vid växlingsproblem med växelnav.

Hur har cykeln använts och förvarats?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karbo Cykeln "låst sig" Landsvägscykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...