Hjälp inför köp telemark/randonné utrustning

  • Trådstartare edge77@spray.se (Carl Magnusson)
  • Start datum

edge77@spray.se (Carl Magnusson)

Gäst
Hej ! Håller på och planerar mitt inköp av telemarksutrusning, och skulle behöva lite hjälp på traven. Vill hitta skidor/pjäxor/bindningar lämpade för telemark men även för skidbestigning/skidalpinism, dvs. lättast möjlig mtrl, men med avvägning för stagda och stabilitiet. Vad kan vara att rekommendera?


Mkt tacksam för svar!


Mvh / Carl Magnusson, Östersund
 

i95_lab@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
God erfarenhet av T1

Hej


Jag har goda erfarenheter av att gå i Scarpa T1-or på toppbestigningar. De ger bra stadga. Jag vet dock att många tycker att de är för tunga, något jag inte kan kommentera. Har inte provat något annat.


Angående skidor, så är nog ett par lätta skidor en bra idée. Jag använder själv K2s gamla Pisteoff-skidor, och de är rätt lätta.


Mvh Jakob
 

david.elmfeldt@connecta.se (david elmfeldt)

Gäst
T1 är bäst

Om det är telemark du vill så välj Scarpa T1 (som jag haft på en mängd toppturer och det funkar kalas. De är kalas på nedfärden och det är ju där belöningen ligger). Tycker man att det är för tunga så får man träna mer. Så länge du inte verkligen tävlar eller kör stenhårt uppför så är T1 bäst.


När det gäller skidor så köper du antingen en bra allround off-pist skida. Spana in tester i Åka skidor. Jag kör på K2 Piste Stinx. En bra bred skida. Vill du ha lätt toppturs skida (som inte är lika bra utför) så spana in K2 Heli Stinx som är betydligt lättare. Utrusta med Chili-bindning. Se till att du monterar "häl-stötta", som avlastar vaden när det börjar bli brant. Finns från bla Black Diamond.


Stighudar är en viktig del. Se till att du precis ser stålkanten när du passar in bredden på huden. Spana in Acsensions hudar som är extremt klibbiga med bra grepp och glid.. Se också se till att köpa en modell med krok baktill (som du hakar på bakkanten på skidan så slipper du risken att stighuden börjar lossa bak).


Kör med dína vanliga stavar. Ev skulle jag införskaffa en en-delad stav från Gipron (karbon nertill).


Kör så det ryker!
 

lotta136@hotmail.com (Lotta)

Gäst
Bra internetbutik för telemark och randonnéutrustning

Kolla www.addnature.com Dom verkar ha allt inom telemark och randonnéutrustning. Kolla Scarpapjäxor och den nya bindningen Sky hoy. Dom har även stighudar och allt annat du behöver. Det verkar vara en bra sida! Lycka till med ditt köp och jag önskar dig många trevliga turer! Lotta
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.