Snöskor

nikha@hotmail.com (niklas h)

Gäst
Är det någon som har koll på snöskor???
Vad är bra, är det stora skillnader mellan olika modeller - några tips.
Det jag är intresserad av är några för toppbestigningar/alpin klättring o gärna billigt förstås!
/niklas
 
Untitled

MSR säljer några som jag hört ok. Men tänkt på att snöskor kan gå sönder så du måste ha reparationsutrustning med dig på en längre tur/R
 

marcus_k@mail.com (Marcus)

Gäst
snöskor

Jag kjöpte nyligen ett par TSL 225 snöskor. Har varit ut och provat dem ett par gånger. Skon är helt i plast men verkar vara helt ok. Det är ett oherhört bra isgrepp i dem och så är det hälhöjare i två olika höjder. Jag är nöjd.
 
Även jag har förskaffat TSL 225. Jag hade också problem att hitta tester, utvärdering och information om snöskor. Genom att jag provat Lundhags under förra säsongen visste jag dock vad jag INTE ville ha. Jag letade efter snöskor för toppturer och jag är mycket nöjd med TSL 225.
TSL 225 är av plast. Bra grepp på is och hälhöjare (mkt skönt). TSL 225 har ett bra pris.


Man sitter fast eftersom bindningsremmen går över vristen (istället för runt hälen). Lundhags spänns över framfoten och runt hälen. För att de ska sitta på ordentligt krävs det alltså att man spänner åt i framfoten och risk för frysta tår ökar. I varmare väder "kladdar" hälgreppet på Lundhags igen och man halkar till slut omkring på en isbulle. Jag rekommenderar inte Lundhags och jag måste sluta skriva om dem innan jag ventilerar min irritation i flera sidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Piffy Atlas snöskor Skidalpinism 2
P.D snöskor från TSL ? Skidalpinism 3
plagioclaes Välja snöskor? Skidalpinism 7
Netram Hyra snöskor i Sthlm? Skidalpinism 0
lagrave Snöskor Skidalpinism 3
snowboard/snöskor på tur Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.