Varför används inte ringklockan mer?

"vinglandet" kan man ju hålla på med när man kör bil också. T.ex byter jag alltid fil om möjligt när det är väldigt dålig beläggning eller stora vattenpölar. Men kollar jag sidospegel och döda vinkeln innan jag byter fil? Ja.

Det vore så mycket enklare om alla cyklister kunde bete sig som de fordonsförare de faktiskt är. Dvs hålla hastigheter, signalera, respektera väjningsplikt och rödljus, alkoholregler, regler för belysning osv. Just nu betraktas cykeln i sverige som allt från leksak till träningsredskap men knappast fordon.

Instämmer i inlägg ovan om skillnaden på cykelkultur i danmark. Ta av pulsklockan när du sätter dig på pendlarcykeln liksom.

Det du beskriver är inte "vinglande" i min värld - det är ju av dig planerade sidoförflyttningar och som görs med hänsyn och uppsikt. De påverkar ju således ingen annan trafikant, hoppas jag i alla fall och det låter så på din beskrivning.

Min pendlarcykel är ett fordon som dessutom ger mig konditionsträning och pulsklockan avser jag INTE ta av mig. Statstiken i efterhand roar mig och jag cyklar så fort förhållandena och trafikreglerna medger inom min egen ork/kondition/vilja/dagsform.
Cykelpendling till jobbat är ett miljövänligt sätt för mig att klämma in lite vardagsmotion i småbarnsföräldralivet.
Polisen borde kanske beivra lite fler trafikbrott begågna på cykel för att få bättre efterlevnad? Vi närmar oss snart den långa tråden om klungcyling och trafikregler men låt oss hålla den diskussionen där.

/Patrik, ensamcyklare och fordonsförare med pulsklocka
 
Så länge man som cyklist inte har några problem med att "tappa tempot" eller "behöva växla ner" så ser jag inge problem med att använda cykeln som träningsredskap i trafiken.

Problemet är just alla dessa cyklister som inte vill sakta ner eftersom det är "jobbigt" eller sabbar deras statistik.

Jag tycker man t.o.m. ser liknande tendenser hos bilister med manuell växellåda. Jag har aldrig varit i USA men har hört från folk som flyttat dit att tempot i trafiken är mycket sävligare och de har dragit slutsatsen att det beror på att nästan alla har automatlåda.
 
Så länge man som cyklist inte har några problem med att "tappa tempot" eller "behöva växla ner" så ser jag inge problem med att använda cykeln som träningsredskap i trafiken.

Problemet är just alla dessa cyklister som inte vill sakta ner eftersom det är "jobbigt" eller sabbar deras statistik.

Jag tycker man t.o.m. ser liknande tendenser hos bilister med manuell växellåda. Jag har aldrig varit i USA men har hört från folk som flyttat dit att tempot i trafiken är mycket sävligare och de har dragit slutsatsen att det beror på att nästan alla har automatlåda.

Ang USA har du kanske en poäng men jag har två kompletterande spaningar som även de bidrar till det "lugnare" trafiktempot :
1 det är så tätt med bilar att det lönar sig knappast att offensivt gasa på - du skulle ev komma förbi en eller två andra bilar men det är ändå trångt och ytterligare cirka 100 bilar till framför dig. Inte unikt för USA utan tillämpligt i många storstäder
2 Dessutom är amerikanska polisen frekvent synlig och ryktesvägen hård mot trafiksyndare, i alla fall såg jag fler trafikpoliser i USA jämfört med hemma i Blekinge då jag körde bil i Dallas.

Om trafiksituationen kräver får man givetvis sakta in, obereoende av fordon men om det beror på att någon annan trafikant bryter mot trafikreglerna (vinglande utan uppsikt eller cykla två i bredd) så tycker jag man har rätt att bli lite irriterad.
Cykla två i bredd är tillåtet då det kan ske utan olägenhet för andra trafikanter och om jag tvingas sakta in pga två breddcyklare så uppstår en olägenhet för mig pga deras lagbrott.
Se kap 6 §1 Trafikförordningen
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19981276.htm

/Patrik
 
Visst är det så, men jag är rätt övertygad om att den främsta orsaken till att cyklister måste sakta in är att det är trafikanter åt båda hållen på gång/cykelbanan. Det är med andra ord "möte" samtidigt som de vill "köra om". I de lägena är det ingen som bryter mot några trafikregler, det handlar helt enkelt om att det är mycket trafik.
 
Cykling ökar i Stockholm så mycket att det är stor trängsel på många cykelbanor. Antalet trafikskadade som åker bil minskar stadigt men de som skadats i cykelolyckor ökar och står nu för 45% av alla trafikskadade i landet.

En bred analys av var skadorna sker och orsaker till dem vore på sin plats. Tidigare har många cykelolyckor varit singelolyckor där dåligt underhåll och dålig miljö t ex skymd sikt skyltar mitt i cykelkörbanan etc varit bidragande. Finns plats både för upprustning samt nybyggnad av cykelbanor och bättre efterlevnad av trafikregler både från de motoriserade trafikanterna och från cyklister och gångtrafikanter. Mera polisövervakning alltså.

Lär av Danmark, Nederländerna och Tyskland. Hur ser skadepanoramat ut där?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.