Är det en Comp jag ska ha?

Jag är ute efter en vardagscykel i en stad med lite div platt och backig asfalt.
Ev grusiga vägarbeten finns med så klart.

Inget direkt långdistanscyklande utan en bra vardagscykel för max en mil per vända.
Dock kan det hända någon gång att man sätter på en pakethållare, väska och drar iväg på lite cykelsemester i Sverige.

Mina cykel-glada kollegor tycker att en Nishiki Comp är precis det jag ska ha då min budget ligger på max 6000:-

Dock är de lagda mer åt racing-hållet och frågan är om de har rätt eller ej.
Är det en bra cykel för behoven och pengarna, eller är det något annat jag ska ha, med grövre däck osv?

Kom gärna med tips och länkar till annat.
Jag sökte efter liknande inlägg men de mesta var äldre inlägg, vilket gav trasiga länkar i tipsen, så ledsen om inlägget känns som en upprepning =)
 
Skall

du vintercykla? Vilken stad i så fall? Räcker det med en cykel??

Hur kommer du att parkera hojen/hojarna (stödrisken högre på ny cykel)

Köp begagnad med växelnav och vänta med en mer avancerad/underhållskrävande?


Thure
 
Vintercykla är tveksamt.
Staden är Göteborg och kommer parkera i cykelförråd, inomhus vid jobb, och då och då utomhus men inte över natten utan endast dagtid.
Bra lås är redan något jag planerat =)

Begagnat är svårt, många blir sålda direkt, flera till överpris, eller så luktar det stöldgods lång väg.
Har letat runt i någon vecka nu utan större framgång.

Utveckla gärna resonemanget med att köpa växelnav och vänta med avancerad, eftersom jag inte är helt insatt är det svårt att ta det vidare själv.

Fick även tips gällande en Trek 7.2 som alternativ till Nishiki Comb, kan det vara nått?
 
Så här års

kan det säkert vara knepigt med att göra fynd begagnat.

Nishiki Comp är en trevlig cykel och hydrauliska bromsar är en klart vettig detalj. Kedjeväxel innebär slitage av drivlinan och kedjan behöver underhållas.

I Göteborg behövs stänkskärmar. Fördelen med navväxel kan vara att man med heltäckande kedjeskydd minimerar underhåll en hel del.

Thure
 
kan det säkert vara knepigt med att göra fynd begagnat.

Nishiki Comp är en trevlig cykel och hydrauliska bromsar är en klart vettig detalj. Kedjeväxel innebär slitage av drivlinan och kedjan behöver underhållas.

I Göteborg behövs stänkskärmar. Fördelen med navväxel kan vara att man med heltäckande kedjeskydd minimerar underhåll en hel del.


Thure

Men så jobbigt är skötseln av en kedja inte heller, torka av den med en trasa eller gammal socka och ge den en klick fett eller olja varje månad så håller den sig mer än bra. troligtvis räcker 2 ggr om året.
 
Men så jobbigt är skötseln av en kedja inte heller, torka av den med en trasa eller gammal socka och ge den en klick fett eller olja varje månad så håller den sig mer än bra. troligtvis räcker 2 ggr om året.

Detta beror helt klart på hur mycket man cyklar och om man cyklar i regn osv. Jag cyklar typ 700 mil om året i alla väder och den enda av mina tre till och från jobbetcyklar som klarar sig utan olja typ varje vecka är vintercykeln som har helkapslad kedja. http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&all=1

Thure
 

Bilagor

  • 7120e62da548ff2262b25cacf70ea857.jpg
    7120e62da548ff2262b25cacf70ea857.jpg
    4.9 KB · Visningar: 1,415

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...