Once upon a time...

Risken för att nån ska ha med sig en skiftnyckel för att nöjessno cykelhjul är avsevärt mindre än att nån får ett infall när hjulet har en snabbkoppling, chockerande nog.

Men varför nöjessno ett cykelhjul?

En hel cykel, visst. Men bara ett hjul?

En hel cykel kan ju vara lite praktisk - eller rolig - att cykla på. Men vad gör man med ett ensamt hjul?

Skrockar lite "hö, hö, vad förbannad han kommer att bli" innan man skicka det i en container? Eller i ån, eller bowlar man det nedför gatan? Eller....

Verkar inte särskilt kul hursomhelst.

Och cyklar utan framhjul har jag ju sett övergivna nån gång då och då, men lösa hjul i dikeskanten är hemskt sällsynt. Så var tar de nöjesstulna hjulen vägen?

Nyttovärdet där och då - om man inte har en annan cykel utan framhjul - eller med punka - är ju obefintligt. Och underhållningsvärdet - även om jag försöker anslå en berusad sinnesstämning - har jag svårt att se.

Och stjäls det för att bli reservdel/uppgradering till en cykel tjuven har hemma så är det ju knappast en nöjesstöld längre.
 
Kupolmuttrar för hjul är just en sådan standard man önskar försvinna, varje höst och vår vid däcksbyte!

Min jobbpendlare(10år gammal modern hybrid), jag hänger upp cykeln och tar fram 5mm insex, jag har sådana osnabbisar som Thure visade. Lyfter av kedjan från kransen och hjulet är loss.

Min fru har en Skeppshult. Det kräver två 15mm nycklar + att lossa bromsarmen med ytterligare två 10mm nycklar. + växelvajer och annat elände:)

Om man nu skall på cykelsemester så vet jag vad som är enklast och lättast! Släpa med sig ett gäng Bacho eller ett litet multiverktyg med alla de index som behövs?

Om nu man kunde anpassa cykelvärlden till att inte ha något så vansinnigt som att justera lagerspel i kullager med konnycklar... Maskinlager i hjul är märkligt ovanliga.

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.