Sarek

Sarek

Undrar om det är någon som har gjort toppturer i Sarek. Funderar på att göra en 2 veckorstur i månadsskiftet mars/april. Önskvärda toppar att bestiga är Akka, Kisuris, Niak m. fl. Vore tacksam för tips o ideér.

MVH Micke
 
jag är skeptisk

Hej !
Jag är skeptisk till turen. Jag tror att det blir svårt att ta med sig mat för 14 dagar vintertid i Sarek. Hur tänker du göra ?

Det är ju lätt att sitta hemma i fåtöljen och drömma om fina åk och kolla fallhöjdsmetrar, men sen att genomföra turen är en annan femma. Säger jag av egen erfarenhet. Jag sitter själv gärna och drömmer om fina åk och schyssta raviner och bra lutningar.Att ge sig in i Sarek vintertid kräver en hel del erfarenhet. Jag har gjort en handfull tältturer vintertid men är ändå tveksam till att ge mig in i Sarek.

Välj hellre Kebnekaiseområdet. Fler stugor att ta skydd i vid dåligt väder. Närmre till matbutiker.Mer folk vilket betyder större säkerhet och det är ju säkerhet man måste sätta främst. Kring Sälka är det nog rätt bra att ha sitt basläger.Med en liten avstickare in i Kaskasavagge eller mot Nallo blir nog bra.

Ett baslägertips vad gäller Sarek: Strax norr om Äparmassivet är bra utgångsläge för skidbestigningar mot Vuoinestjåkkå, Favoritkammen, Äpartjåkkå mfl.Hyfsat kort anmarsch från Suorva.

Hälsar, Mats
 
SAREK PÅ VINTERN

Sarek under den tiden på året kan vara suveränt, men oxå mycket krävande. Har själv upplevt både storm och brännande sol. En två veckors tur kräver mycket utrustning och mat. Särskilt när du tänker göra toppturer. Säkerhets utrustning och färdkamrater skall du inte undvara, maten väger mycket och tar en hel del plats, men där kan du alltid dela upp mellan torkad mat och lite färskare mat. Bacon och falukorv är fett, gott, och omväxlande till den torkade.Energi i massor kommer att behövas!
Att ge sig ut i svenska fjällvärlden under vinter är ett ansvarsfullt och krävande projekt, men inte på något vis hopplöst. När det gäller Sarek så skulle jag personligen lägga basläger vid Mikkastugan där nödtelefon ska finnas! Fina drivor för bivacker finns och toppar som är härliga att bestiga. Utrustningen bör du nog transportera i pulka. Glöm inte att meddela din omgivning om dina turplaner. Hoppas du får en fin tur och var försiktig!

Patrik
 
Stanna på ett ställe

Jag gjorde en tur i Sarek under en vecka, slutet av april, vi låg mellan Äpartjåkkå och Sarektjåkkå. Perfekt mellan två rejäla massiv och nära till toppar på båda sidorna. Att åka runt två veckor med maten med sig blir nog ett stort problem, men ett läger där är helt perfekt. Det passerar också lite människor i dalen då och då.
 
Låter härligt!

Det låter härligt tycker jag. Visst går det att ha med mat för två veckor. Släng det i en pulka och räkna med lite kortare dagsmarscher. Med tanke på säkerheten bör en grupp på vintertur i Sarek helst bestå av mer än två personer. Fyra till sex tycker jag är lagom. Tag med stormtåliga tält.

Sydsidan av Akka är ett höjdarställe. Här kan man göra flera olika toppturer, och sedan få underbara utförslöpor i eftermiddagssolen.

MVH

Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.