Fördelar med uppblåsbar kajak

Uppblåsbar/fällbar på mindre segelbåt?

Hoppas jag inte kapar tråden här, admin får gärna flytt eller starta ny.

Intressant tråd. Jag funderar på en kajak som jolle till min H-båt. För er som inte är seglare är den 8.30 lång och 2.10 bred. Är det praktiskt möjligt att pumpa upp eller montera ihop en fällbar på däck på en båt i den storleken?

För att bara ta mig i-land funkar ju en liten uppgraderad badleksak med plastårorfrån Jula eller liknande, men jag vill kunna utforska grundfyllda utskärgårdarna med båten ankrad/förtöjd. Troligen endast i 'finväder' och då vill jag tro att en Gumotex eller AE eller liknande skulle funka. Max vikten är väsentlig då båten ska hållas lätt för att segla väl. Samtidigt ska kajaker användas för att frakta ombord ett par matkassar/vattendunkar emellanåt.

Jag ser kombinationen av segling och sen en kajak för de grundaste vattnen som Optimerat Nöje ;-D men som sagt var jag har aldrig provat en fällbar....AE har ju en som är en kombination fällbar/ uppblåsbar som borde vara en hygglig kompromiss mellan pris-prestanda-enkelhet men det finns säkert fler.

Magnus Skärgårdsnjutaren
 
Ta den på släp

Jag seglar också H-båt och har alltid med mig min Rigel, en hyfsat snabb motionskanot som väger 14 kg. Den har jag på släp, motståndet är försumbart, men man måste justera längden på släplinan efter farten så att kanoten ligger på motvåg, annars börjar den svänga åt sidorna. Jag lägger en vattendunk i så välter den inte om det ändå händer. Och har transportkapell på förstås. En surfski skulle nog vara bäst att släpa, den kan ju inte bli vattenfylld, och det gör inget om den välter.
Jag har hittat många fina hamnar med kanoten, och med paddeln som lod. Och paddlar ofta och handlar eller hämtar vatten. När barnen är med så får de segla, och jag paddlar och utforskar nya ställen. Sen gäller det att hitta dem bland alla andra segelbåtar när man börjar bli trött och vill upp i båten.
Om man vill ha något som går att stuva ner i båten så kanske en uppblåsbar sup-bräda kan vara nåt?
 
En faltkajak eller en motsvarande kanadensare funkar också. Faltkajak inbillar jag mig är både sjövärdigare och snabbare än de uppblåsbara kanoter jag sett.

På 80-talet var det vanligt att ha med sig vindsurfingbräda på segelbåtar.

Thure
 
En faltkajak eller en motsvarande kanadensare funkar också. Faltkajak inbillar jag mig är både sjövärdigare och snabbare än de uppblåsbara kanoter jag sett.

På 80-talet var det vanligt att ha med sig vindsurfingbräda på segelbåtar.

Thure

Jag har växt upp med en Klepper, och det känns ju verkligen som en trygg och sjöduglig farkost. Jag gillar den! Men den är ju inte så snabbmonterad (och jag har inte mycket erfarenhet från andra moderna kajaker).
 
Montering/pumpning

Hej, tackar för svaren. Att släpa en hård kajak är dessvärre inte ett alternativ för mig, jag är purist när det gäller att segla H-båten, ingen död vikt och inget som bromsar.... ;-)

Det finns olika alternativ på fällbar och uppblåsbart. Generellt är väl fällbara bättre i vattnet, under paddling, men är det fysiskt möjligt att montera ihop en 4-5 m lång kajak på ett smalt segelbåtsdäck? Det är den kritiska frågan. Klipper är nog bäst som expeditionsfarkost, men väl tunga kanske?! En uppblåsbar är redan från början en kompromiss, em jämfört med liten gummijolle med klena alu-åror bör det ju vara rena himmelriket, eller.? Jag har aldrig prövat att montera å demontera en Klepper eller liknande därav mon villrådighet.....
 
Jag tyckte diskussionerna som hölls i de två första sidorna av tråden var intressanta. De gled in på definitionen av en kajak.
Min definition av en kajak är en liten, smal, snabb, övertäckt farkost med goda sjöegenskaper. Den definitionen sållar ut tex kanoter, gummibåtar , surfingbrädor och uppblåsbara kajaker. Även forskajaker råkar falla ur denna defintionen. Vad den allmänna definitionen av en kajak är vore intressant att veta.
Dock så kan jag absolut se värdet i en uppblåsbar kajak av den modell som du beskriver, men jag skulle snarare definiera det som en kanot eller något liknande en stor surfingbräda.
För några år sedan snackade jag och brorsan om att paddla ner för rapaälven. Detta skulle innebära en lång och smärtsam vandring från aktse med en traditionell kanot på axlarna, men med en uppblåsbar kajak så blir det en behagligare upplevelse. Den har ju även ett smidigt reseformat som tidigare nämnts och går att ta med på tåget om man vill.
 
Förstås lättast montera en faltkajak på land eller en större yta men jag tror fördäcket på en förtöjd eller ankrad H-båt kan funka. 10 min är nog realistisk tid efter lite övning.

Kanot kan vara allt möjligt bärbart med spetsiga ändar bl a kajak (som är däckad) och kanadensare. Till och med segelkanot kvalar in som kanot.

Paddelkanot är som det låter.

Inte tillåtet att paddla i Sareks nationalpark men lite av Rapaälvens delta ligger utanför.

Thure
 
Jag paddlar Klepper faltkajak sedan många år och känner att jag behöver en del utrymme omkring mig när jag monterar spant etc. Det är ju ganska många delar en faltkajak består av, lätt att saker och ting glider iväg på ett båtdäck.

För ditt ändamål, d.v.s. utflykter fr båten, skulle jag istället rekommendera en Alpacka gummibåt eller ngn delbar kajak fr Point 65 (Gemini, Martini).

Mats
 
Så här ser det ut om man lägger bitarna till en Point65 Martini i en Crescent 465... (Jag gör dock bara detta för transporter på land.)
En perfekt "upptäckarkajak" enligt mig. Stabil och tar en del packning. Är man van vid snabbare kajak är kanske Point65 Mercury bättre, tar ungefär lika stor plats.

8b8eb16658e348bd20e030d57ab2ea71.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eos Wing paddel fördelar??? Paddling allmänt 23
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
Monica P Uppblåsbar kanot SEVYLOR Paddling allmänt 10
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...