Ultimata överlevnadskniven

har glömt bort att emellanåt kryper kvicksilvret under -25 och det är då det kan behövas lite hjälp för att få eld som näver under isen och torr kärnved för att tända...Att i det läget jobba med en kniv eller för den del annat redskap som man riskerar frysa fast vid är inte att tänka på.
Titta gärna på ursprungsbefolkningens grejor och fundera på varför skaften efter 1950talet ser ut som de gör....Trots allt lärde sig vissa något efter WWII...
//J
Haha, det här är din käpphäst J!

Faktum är att den lilla biten av tånge som är exponerad på ryggen och buken av handtaget gör ingen större skillnad när det är så kallt. I övrigt är kompositmaterialen i många moderna knivar (t ex de som jag har föreslagit) väl så bra som trä ur denna synpunkt.

En annan detalj är ju att dessa handtag kan tack vare formgjutning sprutas till en perfekt ergoform som underlättar i samband med bärande av handskar/vantar. Trä kan vara ganska halt i dessa sammanhang.

~Paul~
 
Det jag märkt vid stark kyla och hantering av kniven, är att det är väldigt viktigt att vara genomvarm i handen, har man lite stela fingrar så ökar risken för skador, men blir fumligare helt enkelt.
Det här säger sig självt, men kan vara att tänka på innan man tar fram kniven och ska spänta ved, eller hugga med den.
Fulltångeknivar, såväl som andra knivar, hanteras väl vid så stark kyla med lämpliga handskar, så det har ingen inverkan att tala om, (jag kan ju inte hålla med dig om allt, Seobserver...., men såklart den kyler mer än andra knivar.
Jag vet att jag slarvat i början med utelivet med att hålla händerna varma, så att det hänt att jag "föst" ihop tält utan att packa ned det i sin påse, tryckt ned grejorna i ryggsäcken, skitiga kastruller etc., för att kunna komma igång o gå så att jag får upp värmen igen, men man lär sig av misstagen...
 
Senast ändrad:
Jag har tidigare använt Cold Steel SRK länge och väl, men köpte sedan en Fällkniven S1 som numera är nummer 1. Den är lika stark och har bättre stål än SRK:n, samt är något lättare och ligger bättre i handen. Den håller skärpan, är stryktålig som tusan och har hittills klarat allt den har utsatts för med behållning.

En överlevnadskniv, i reell bemärkelse, ska inte ha en massa lull-lull, kompass i handtaget och fanvetallt. Den ska vara enkel, smidig, stark och vass. Min erfarenhet är att Fällknivens knivar lever upp till "hypen", vilket jag var skeptisk till från början. S1 ligger runt 1000 kr, vilket är vad man får betala för en bra kniv.

Det är förstås en fulltångekniv och den enda finessen får sägas vara att stålet sticker ut ett par millimeter i botten av greppet för att fungera som "hammare" när man så behöver.
 
En sak som jag tycker är konstig är att under dom senaste 5 åren på 5 grundkurser och 4 strapatser ( Över hundra personer) och företags jippon( över 200 personer) så har jag bara sett 3 st Fällkniven knivar .hur många mora knivar som jag har sett går inte att räkna. Så frågan är var är alla med Fällkniven knivar för dom verkar inte vara i skogen;)
 
En sak som jag tycker är konstig är att under dom senaste 5 åren på 5 grundkurser och 4 strapatser ( Över hundra personer) och företags jippon( över 200 personer) så har jag bara sett 3 st Fällkniven knivar .hur många mora knivar som jag har sett går inte att räkna. Så frågan är var är alla med Fällkniven knivar för dom verkar inte vara i skogen;)

dom är på samma ställe som min gerber jag köpte i min ungdom.. i garderoben där dom hör hemma..
 
Bästa kniven gör man själv då får man en som passar bättre än en skräddarsydd handske.

Jag gillar droppointblad eftersom det fungerar bäst att tälja med. Dock en nackdel om man ska fälla träd då det inte blir mycket blad att banka på. Hur macho man en vill vara så är ju utseendet ej heller helt utan betydelse.

Här är mitt bidrag
 

Bilagor

  • kniv.jpg
    kniv.jpg
    26.1 KB · Visningar: 2,684
En sak som jag tycker är konstig är att under dom senaste 5 åren på 5 grundkurser och 4 strapatser ( Över hundra personer) och företags jippon( över 200 personer) så har jag bara sett 3 st Fällkniven knivar .hur många mora knivar som jag har sett går inte att räkna. Så frågan är var är alla med Fällkniven knivar för dom verkar inte vara i skogen;)

Enkelt, vissa människor gillar att skryta om vilka knivar de köpt för hur många tusenlappar, med dom vågar inte använda dem... Utan använder sig av en mora 2K istället. En kniv att flasha med och en kniv att bruka.

För att återgå till topic, jag tycker den ultimata överlevandskniven är en den enkel swiss army. Billig, helt ok stål, många funktioner och lätt att alltid ha i fickan. Åker inte ut på långresa utan en swiss i fickan.
vm_53960_sol_a03.jpg
 
Sen finns det många som ser ned på de personer som använder annorlunda utrustning och skyller dem för penisförlängare eller att man endast är skrytsam som har något sådant. Vill man ha en Fällkniven, Busse, Strider etc får man tyvärr ofta försvara sig mot diverse anklagelser från folk som föredrar mora.

Jag är nöjd över min F1, men skulle jag köpt idag hade det blivit en S1:a just för att kunna hugga lite bättre. Ett annat mått för en bra överlevnadskniv är att den är med överallt, och då är det en fällis eller en mindre kniv som är aktuellt.
 
Mitt ödmjuka bidrag.

Inte för att jag har vildmarkserfarenhet som kommer ens i närheten av somliga som bevistar detta forum, så måste jag ändå dela med mig av mina erfarenheter.

En yxa slår det mesta. En yxa av bra kvalitet hugger ved, kapar slanor till ditt vindskydd och skivar till och med limpan hyggligt, om du håller den i gott skick. Du kan nog bre mackan med den också, bara smörasken är tillräckligt bred.
Nu är jag typen som gillar att skruva med saker, stora som små, tälja tandpetare och kanske klippa naglarna då och då, så i mitt bälte finns alltid en Leatherman, eller en Victorinox i fickan, och de klarar egentligen de flesta små korvskivar- grillpinnetäljande- och fiskurtagandeuppgifter man kan utmana dem med. För större uppgifter än så finns alltid en slidkniv i ryggsäcken. Jag skaffade en F1 för några år sedan, och jag har använt den flitigt, till allt möjligt. Den kostade väl runt 1100 kronor då jag köpte den. Nyligen införskaffade jag dock en Mora 2000, för 50 kronor, på en loppis (ny, nota bene), och hittills kan jag inte säga att Moran är sämre, trots det låga priset. På bilden syns också en Becker Brute, vilken jag köpte i imponerat oförstånd. -Visst, den hugger bra, men Gränsfors-yxan slår den vilken dag som helst.

Till Er som förespråkar stora knivar av den enkla anledningen med att de ska vara bra för huggande, så förespråkar jag en billig kniv och ett vedträ. -Lägg eggen mot grenen/trädet och banka på med ett vedträ. Sålänge du klappar på bladets rygg i 90 grader så är det knappast någon risk att bladet deformeras.
 

Bilagor

  • utflyktsverktyg.jpg
    utflyktsverktyg.jpg
    64.4 KB · Visningar: 3,155
Sen finns det många som ser ned på de personer som använder annorlunda utrustning och skyller dem för penisförlängare eller att man endast är skrytsam som har något sådant. Vill man ha en Fällkniven, Busse, Strider etc får man tyvärr ofta försvara sig mot diverse anklagelser från folk som föredrar mora..

men hallå.. det är väl liiite förmätet att kalla en fällkniven för penisförlängare..
 
Helt rätt -Patric-.
För att en kniv ska kunna anses vara en penisförlängare, måste bladet vara längre än penisen.
Det trodde jag att vi var överens om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.