Ultra Light

Många tillverkare/leverantörer anger idag sina produkter med förkortningen UL. När man sedan letar efter vikten så finns den inte angiven. Jag har kontaktat 3 leverantörer för att få veta viken men fått till svar att det vet dom inte - deras tillverkare har inte lämnat dom uppgifterna.

Den fjärde jag frågade hade i vart fall förstånd att plocka artikeln ur hyllan och väga den och det visade sig att en "ultralätt" anorak väger 1 kg. Häpp!!

Jag tycker mig kunna säga att påstår man att något är UL utan att ange vikten så är det bluff. Min fråga är om någon har en idé om hur vi skall bli av med det här missbruket - branschen själv lär ju inte ta tag i det.

(Kanske måste vi terrorisera leverantörerna med frågor till dess att arbetsbelastningen blir så hög att det blir bekvämare för dom att sätta ut vikten i produktspecifikationen)
 
Yes, låt oss terrorisera dem! Jag är på!
Då ingår väl också att kontrollväga utrustningen hemma och reklamera om det visar sig att de uppgett fel vikt.
I samma veva kanske vi kan börja ställa massa frågor om vilka fack som ingår i ryggsäckarnas angivna volym..
 
Ja det finns ju ett begrepp som kallas för "Vilseledande marknadsföring" och det torde ju vara uppenbart när man kallar något för UL när det i själva verket väger lika mycket eller mer än en standardprodukt. Likaså om man kan visa att en uppgiven volym på en rygga inte stämmer eller är oklart specificerad.

Tyvärr fungerar det sällan med att åberopa lagstiftning eller försöka koppla in Konsumentverket etc. och det är dessutom en mycket omständlig procedur MEN det är vi som har pengarna som leverantörerna vill byta mot sina produkter. Om vi kan sluta oss samman och -framför allt- informera varandra om vilka leverantörer som inte kan/vill lämna tillfredsställande specifikationer på sina produkter så kommer vi att gynna dom som är "schysta" och på sikt rensa bort dom oseriösa.

Frågan är om vi i Forumet kan starta en "klagomur" eller om det blir alltför ensidigt eftersom leverantörerna inte kommer till tals.

Vad anser forumets admin om detta?
 
Plats för seriösa butiker som själva väger och jämför produkter och upplyser kunderna.

Samtidigt kan vi som hänger på Utsidan göra nytta genom att recensera och jämföra vikter och egenskaper hos olika prylar och koncept.

Thure
 
Recensionerna här på Utsidan.se kunde kanske haft en ruta i formuläret för faktiskt vikt (alltså vägd av brukaren). Det är ju ändå något som många intresserar sig för. Plus att det är ett bra sätt att avslöja tillverkare som fuskar med siffrorna.
 
Har för mig att detta varit uppe tidigare men hittar inte tråden just nu.
Jag håller med om att det är irriterande och företaget tappar mig när jag letar efter en produkt där vikt är en köpfaktor jag irriterar mig även på att det saknas filtreringsmöjlighet på vikt.
Att få ändring tror jag blir svårt, jag har skrivit till flera och klagat utan resultat, oftast har jag inte ens fått svar.
Jag tror mer på att anmäla för vilseledande marknadsföring i alla fall då de skriver UL men inte anger vikt, har de inte gett någon indikation om lättvikt så går det nog inte rapportera.
Om tillräckligt många gör en anmälan till konsumentverket så kommer de tvingas ta tag i frågan och sätta riktlinjer.
En affärslista på utsidan där man kan lista företag som är dåliga på det skulle nog också kunna ge effekt.
 
Intressant!

Men för att verkligen kunna klaga så borde det väl finnas en vedertagen definition på vad som är en "UL-vikt".
Är det de 5 % lägsta vikterna bland liknande produkter, eller är det de som väger mindre än hälften av medianvikten (och hur vet man det), eller vad jämför man med.

Jag bär gärna på en stadig ryggsäck, men med lätta saker i, än tvärtom.

Det bästa är ju att man själv klämmer på grejerna och handlar i butik det som har rätt kvalitet/funktion/vikt för den aktuella användningen.
Alternativt så får man "näthandla" på känn och recensioner och returnera om det inte funkar.

Så hur definierar ni UL om man sedan ska klaga på vikten?
Tillverkaren kan ju ha en helt annan definition, eller inte avse "ultra light" med sin UL-beteckning?
 
Inte klaga - fråga.

Eftersom jag startade tråden så känner jag mig manad att svara.

Jag håller med dig om att det är ett problem eftersom det inte finns någon definition på vad som är UL.

Avsikten är inte att klaga på vikten i första hand utan att protestera mot att man sätter ut beteckningen UL utan att ange - eller ens känna till- vikten. Det jag/vi avser är att ställa så mycket frågor om vikten (om den inte anges) så att leverantörerna finner för gott att sätta ut den för att slippa alla frågor. Om dom nu inte menar Ultra Light så lär vi ju få svar på det också.

När det sedan gäller specifikationer som finns i reklamen men inte uppfylls av produkten så är det betydligt enklare att hantera för då ljuger man i sin marknadsföring och ett återköp är självklart.

Sedan gäller ju inte den här tråden UL enbart utan den gäller hur vi skall få rätt information inför ett köp. Detta gäller speciellt vid köp på nätet.

Du som vill ha rejäla grejor (oavsett vikt) skall inte heller behöva bli "bortkollrad" av fel använda förkortningar. Du skall veta vad du får utan att tvingas åka till en fysisk butik.

(Många av oss bor inte i större städer så att åka till butiken och känna på grejorna är inte särskilt kostnadseffektivt. En resa t o r för mig -med egen bil- till närmaste större affärscentrum kostar ungefär 960 kronor och det finns inga allmänna kommunikationer bortsett från taxi. Dessutom går det åt ½ dag för ett sådant besök.)
 
Är det är info jag tycker är viktig som saknas så handlar jag inte där. Om tillverkaren inte skriver ut infon på sin egen hemsida så köpet jag inte produkten alls. Svårare är det väl inte?
Om det är en försäljare eller tillverkare jag är särskilt intresserad av och jag därför frågar något men utan att få svar så finns det andra att handla av.
 
Skapa en standard

Hej på er !
För att låta lite tråkig... Kanske dags att skapa en standard för vad saker tål och väger...dvs. använda olika parametrar för definitioner Normal,Lätt samt ultralätt ! exempelvis så vet de flesta att Cuben fibre tält är lättare och starkare än silnylon i tält och definitivt kan klassas som UL medan ett Silnylon av samma eller liknande konstruktion kan klassas som lätt. and so on ...vore inte detta något att tänka på istället för att lura köparna och säga att ett fjällräven tält som väger strax under 3 kg kan klassas som ul …
 
Standard

Javisst vore det önskvärt med en standard (för oss kunder) men det verkar ju inte som branschen är särskilt intresserad. Dessutom blir standarden troligen "rörlig" eftersom produktutvecklingen gör att det dyker upp nya material. I och för sig är det ju inte ovanligt att en standard revideras med jämna tidsintervaller.
 
Jag måste nog hålla med Spikbjörn i inlägg #7. Vad är UL och hur defineras det?

Jag tror att marknadsföringsavdelningen hos tillverkarna fångat upp att UL är ett bra marknadsföringsbegrepp som säljer bra och medger högre priser (marginal). Enda sättet för oss användare och konsumenter är att inte gå på detta knep, utan aktivt undersöka och jämföra med likvärdiga produkter. Om tillverkarna inte vill informera om faktisk vikt på en pryl som uppebart marknadsförs och säljs med just det argumentet (Light, extra light, UL etc) är det direkt vilseledande och en bra anledning att undvika köpa deras produkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...