• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sällskap fjällvandring cirka vecka 28-32?

Vill Du göra mig sällskap till fjällen i sommar?

Jag är 28 år, trevlig och lätt att ha att göra med. Referenser finns ;-).

Tid: Tur på cirka 7-14 dagar under vecka 28-32.
Plats: Flexibel men gärna på eller kring norra Kungsleden.

Jag klarar av både lättare och svårare vandringar då jag har vandrat mycket tidigare, är i bra form och van vid friluftsliv.
Jag har gått i fjällen på vintern några gånger och ett två gånger på sommaren. Senast var förra sommaren då jag gick från Katterat till Nikkaluokta via Unna Allakas, Vistas, Nallo m. m. Den gången var det en stugtur med vandringssällskap en del av sträcken.

Jag är inte rädd för ensamhet men är rädd för vad som kan hända om jag är själv och råkar ut för en olycka! Dessutom är det roligare att vara fler. Alla möten är lärorika!

Jag är helst inte intresserad av att gå i sällskap med fler än tre personer.


Låter det intressant!! Hör av dig!!
 
Hej!
Det låter precis som en sådan vandring som jag skulle vilja göra i sommar under exakt samma tid 28-31! Gärna en vandring på 14 dagar eller lite mindre. Trevligast skulle kanske vara om man var tre personer men om det sedan skulle bli fler än det så kan det bli lite för många precis som du tycker!
Jag hade tänkt en vandring som du gjorde förra sommaren fast bo mest i tält, men om du har gjort den förra året så har jag inget emot att hitta någon annan plats/rutt att vandra. Förra sommaren gick jag förbi Låktatjåkka till Kårsavagge och Alesjaure för att sedan gå på kungsleden. Jag tog en avstickare till Nallo för att sedan komma fram till kebnekaise fjällstation. Därifrån besökte jag Tarfala och besteg Kebnekaise med guide från östsidan. Så det hade varit kul om vi inte skulle gå exakt samma tur i år. Fast det hade varit roligt att försöka bestiga kebnekaise igen fast från västsidan om det är fint väder.

Jag är 25 år, snäll och trevlig och kan umgås och komma överens med alla. Jag är inte jätteatletisk men jag har Inga problem att gå i fjällen. Det går kanske lite långsammare på blocksten. Jag har tidigare vandrat en gång (förutom i somras) på sommaren i fjällen och jag har också varit i Jotunheimen och gjort dagsutflykter där under vintern.
Jag skulle nog säga att jag inte går mer än 20km i genomsnitt per dag. Om vissa dagar blir lite längre gör det inget men jag har inte konditionen/fötter att gå 30km varje dag i fjällmiljö och tung packning.
 
Även jag planerar en fjälltur i sommar. Jag vet inte riktigt när eller hur länge men troligtvis under juli månad och minst 10-12 dagar på fjället eller kanske mer om det går att få ihop med tidsplaneringen.

Jag går dock helst utanför led (i synnerhet de vältrafikerade lederna) och upptäcker gärna "okända" och sällan besökta områden. Det kan säkert bli en del besvärlig terräng längs vägen men jag försöker att planera ganska löst med gott om tid och alternativa enklare färdvägar för sämre väderlek.

Jag har också funderat på att (senare) starta en tråd här på Utsidans mötesplats och visst skulle det vara trevligt med sällskap men jag har kommit fram till att livet är kort och att jag inte vill sitta hemma och vänta på att de rätta tillfällena ska dyka upp. Därför står eller faller inte turen med om jag får ressällskap eller ej.

Som solovandrare behöver man ju fundera lite extra på säkerheten och genom att hyra en PLB tycker jag att riskerna kommer ner till en rimlig nivå.

Om någon av er eller någon annan lockas av samma sorts tur (oledat med tält, gärna ensligare trakter) så skicka ett pm eller skriv ett svar. Kön och ålder spelar ingen roll men man bör ha varit på fjället tidigare och bott i tält.

Själv är jag man, 33år, snäll, ganska social och funkar ihop med så gott som alla (jag kan vara både pratsam och hålla klaffen...) Referenser kan fixas för den som vill. Jag har ganska god (sommar)fjälls- och friluftsvana och har gjort turer till bl.a. Jotunheimen, Sarek, Abiskoalperna, både i grupp och solo. Sommarhalvåret 2012 spenderade jag dessutom 140+ nätter i tält p.g.a. ett inventeringsjobb. Tyvärr är min kondis fär tillfället sämre än kanske någonsin men förhoppningsvis hinner den bli lite bättre innan sommaren...
 
Lyfter tråden igen så att någon mer kanske svarar!

Jag har lite kontakt med både Tobbe_C och Moa_k40 (som svarat i tråden) så får vi se om det blir något och isåfall vad. Jag tycker att Moas planer passar mig bättre än Tobbes.. Det hade varit optimalt med tre personer, tycker jag.
 

avslut_21-08-09

Gäst
Hejsan!

Även jag funderar på en vandring runt trakterna av Kungsleden och tycker Moas förslag låter bäst då jag bara har en fjällvandring i ryggen. Tycker att 7 till 10 dagar är lagom och max 20 km om dagen, även jag tycker egentligen bäst om att vandra i små grupper max 3 till 4 stycken.
Ha det bra!
// Magnus
 
Lyfter tråden igen då det går trögt att hitta sällskap..

Jag har snackat en del med moa_k40 (har skrivit en inlägg i tråden) men vi vill gärna ha sällskap av någon mer.
 
I brist på intresserade kompisar (och dåligt synkade semesterveckor), så letar jag också lite efter någon/några trevliga att vandra med i sommar.

Runt v.32 och någon dag in på v.33 skulle passa perfekt in i min kalender.

Håller mig gärna strax under 20km/dag (man måste ju hinna med att ligga och slappa i riset och njuta också), men några längre dagar är inga problem. Varit i Jotunheimen och Abisko/Nikk, men mestadels i Härjedals/jämtlandsfjällen. Öppen för både svenska och norska fjäll. Håller mig gärna till tält, men gärna i närheten av någon stuga så man kan lyxa med en kall öl eller en bastu. Håller mig nog gärna till runt en vecka +-någon dag.

Är 31 och kanontrevlig :) Utgår ifrån Linköping, men har tyvärr inte bil.
 
Hej!

Nu kommer jag kanske lite sent in i diskussionen men jag är intresserad av att fjällvandra i sommar, är flexibel under v 28- v 31 och jag är intresserad av att vandra max 2 veckor.
Jag tycker det som ni skrivit ovan låter väldigt kul och finns det möjlighet skulle jag gärna vandra med er =)

Jag började vandra och intressera mig för friluftsliv förra året. Har vandrat lite, dock ej i fjällen, men det är verkligen något jag skulle vilja göra. Jag har bra kondition och dylikt så jag tror inte det skulle vara något problem även om jag inte är lika erfaren som er. Jag skulle nog, som ni skrev, helst vandra runt 20 km per dag.

Jag är en 28 årig tjej, glad social och bra på att anpassa mig och kommer överens med de flesta. Gillar att vara ute i naturen, ta det lugnt och bara vara.

Hoppas vi hörs!

//Sara
 
Min planerade vandringsvän uteblir pga inställd semester. Så jag är intresserad av att hänga på. Har bil.

30, mellan 20-30 km är normala dagar för mig, så 20 är alldeles utmärkt.

// Jocke
 
Hej!

Hur går det med planerandet? Har tänkt åka till fjällen nån gång mellan 4:e och 21:e juli, hade gärna gått i något lite ödsligare område än på lederna så det hade känts lugnare och roligare att ha någon/några med sig! Har gått en del innan och är i ganska okej form. Kan tänka mig allt från något halvlugnt till något halvjobbigt. Är 26 år och lätt att komma överens med.
 
Senast ändrad:
Jag uppdaterar mina planer här också.
Detta är 6e tråden jag skriver i som söker vandringssällskap i sommar.

" Jag kommer rikta in mig på vecka 31-32.

Följa Kungsleden från Abisko ner till Singistugorna.
Från Singi till Kebnekaise fjällstationen och kanske en topptur till Kebnekaise dagen efter.
Eller om vädret är bra fortsätta från Singi på Durlings led genom kaffedalen upp till Kebnekaise och ner Västra leden till Kebnekaise fjällstation.
Vidare till Nikkaluokta.

Tanken är att tälta med hunden och med möjlighet att övernatta i stugorna.
Åka tåg från Göteborg (måndag kanske) via nattåg från Stockholm.
Kanske en natt i Abisko innan avfärd.
Beroende på väder och humör, vandra 7-9 dagar.
Sedan nattåg hemåt igen.

Jag är flexibel om det kommer andra förslag "

Resan är inte bokad ännu men det närmar sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MagnusXl Sällskap till Fjällvandring v 32-33 Reskompis 0
Denise_H Sällskap Jämtlandstriangeln v. 34 nybörjare Reskompis 4
Pumba Sällskap till sommarens Norge resa sökes. Reskompis 0
ålänning Sällskap på livsresan Reskompis 0
erikgar Sällskap i Falun/Dalarna till alla möjliga friluftsaktiviteter Reskompis 0
BACKPACKERMAN Reskompis o Vandrings sällskap Reskompis 0
KarlSwe Sällskap sökes . Vandra camino de Santiago Reskompis 5
biznis Sällskap norrut Reskompis 0
lennart80 Vandring sällskap. Reskompis 3
Essa NZ i februari/mars - sällskap? Reskompis 0
Erik Lindfors Söker sällskap för ett kortare äventyr 13-18 augusti Reskompis 1
shusplash Sällskap ut i naturen Reskompis 1
mkinnunen Sällskap till (foto)vandringar och (foto)utflykter? Reskompis 8
fosvald Sällskap till Løbetur v. 36 2014 ? Reskompis 0
Svante S Nybliven pensionär med hund önskar sällskap på fjällvandringen efter den 18 augusti Reskompis 1
Loijzan sällskap minitur Reskompis 1
Nattkryp Sällskap längs vägen? Cykla Gävle-Amsterdam Reskompis 3
Atli Sällskap Kibbutz Reskompis 0
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
zimallawke Fjällfest 2008-sällskap Reskompis 0
JonathanW Sällskap på vintertälttur i februari Reskompis 9
chrtur Aktivitets-sällskap i alperna? Reskompis 0
johnliungman Sällskap för road trip Gällivare-Tromsö sökes! Reskompis 0
Luffarn GRÖNLAND - sällskap sökes! Reskompis 5
pelleplutt1 2 tjejer vill ha sällskap på söderåsen till helgen! Reskompis 11
Kristian24 Sällskap Reskompis 0
Johanna81 Sällskap till Åre Reskompis 0
AT Kanske lite sällskap!? Reskompis 0
Sällskap hela/halva kungsled i påsk Reskompis 2
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Reskompis 0
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
FiskarN_ Fjällvandring i 3 första veckorna i September Reskompis 0
belone1 Reskompis för fjällvandring Reskompis 0
hamrin fjällvandring aug/sept Reskompis 0
istoffe Fjällvandring i juli Reskompis 4
defrgt55 En veckas fjällvandring någon? Reskompis 10
Joakim Ambrosson Sommaren, fjällvandring? Reskompis 3
Joakim Ambrosson Fjällvandring Reskompis 1
Heikkinen Följa med på fjällvandring v36 eller v37 Reskompis 0
marcopolo Fjällvandring v37 + Pyreneerna v38 Reskompis 5
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
jnn79 Fjällvandring i Sarek Reskompis 0
Mattias O Fjällvandring v 37 Reskompis 0
halmstadpatrik Fjällvandring V31 Reskompis 7
Binna Följa med norrländska på fjällvandring i sommar? Reskompis 5
odegaarden Fjällvandring 15-21 augusti Reskompis 1
Are Fjällvandring v. 37 eller 38 Reskompis 0
ilisen Fjällvandring 13-19 augusti Reskompis 8
solvindvatten Fjällvandring början aug Reskompis 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...