• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Första fjällvandringen tillsammans?

Måste säga att ska du gå själv som nybörjare håll dig till kända leder med folk som går där, det är fint att gå själv men då måste man veta vad man håller på med, ge någon en karta och märk ut vart du ska och hur många dagar du ska vara borta, byt nummer och ring när du väl är tillbaka, psyket spelar en stor roll ..

Jag spenderade drygt 35 dagar själv i Kanada i somras och det var fantastiskt,men att inte ha någon att prata med tär på en och att ständigt veta att gör jag något fel eller skadar mig har jag ingen som kan hjälpa. den sociala biten är viktig. jag väljer hellre att ha en person jag inte drar jämt med hela tiden än att vara helt själv längre perioder..

riskanalysera är prio 1 . skämt.

Jag tänker i så fall gå en ganska trafikerad sträcka på Kungsleden, det bör väl vara lugnt? Har ingen uppfattning om hur mycket folk det är där, men på sträckor med fjällstugor utplacerade lite här och var tänker jag att man borde bli påmind om andra människa ganska frekvent. Sen kanske det blir lite jobbigt att slå upp ett tält ensam vid pissväder, men jag har aldrig haft problem med att vara ensam, och jag har delat ut tidningar varje natt under två år, så jag vet vad kasst väder kan göra med psyket.
 
Jag är öppen för att från en helg till någon vecka, beror ju lite på området och hur det är tänkt att läggas upp osv, hur gör man med mat på en flera veckors tur?
 
Jag är öppen för att från en helg till någon vecka, beror ju lite på området och hur det är tänkt att läggas upp osv, hur gör man med mat på en flera veckors tur?

Ja det undrade jag lite också. Kan man hitta så mycket mat från naturen att man kan klara sig? Förra sommaren hade vi mat för ca 10 dagar men då fick vi köpa lite extra knäckebröd, mjukost och havregryn på vägen. Ändå vägde våra ryggsäckar nästan 20 kg var. För mig hade jag inte volymmässigt fått plats med mer. Jag skulle tex inte kunnat bära mat till mig själv för 10 dagar eftersom jag ínte hade mer plats. Jag bar då på tält och kök. Den andra killen bar den mer skrymmande maten medans jag bar på middagspåsarna.
 
Jag tänker i så fall gå en ganska trafikerad sträcka på Kungsleden, det bör väl vara lugnt? Har ingen uppfattning om hur mycket folk det är där, men på sträckor med fjällstugor utplacerade lite här och var tänker jag att man borde bli påmind om andra människa ganska frekvent. Sen kanske det blir lite jobbigt att slå upp ett tält ensam vid pissväder, men jag har aldrig haft problem med att vara ensam, och jag har delat ut tidningar varje natt under två år, så jag vet vad kasst väder kan göra med psyket.

Ja en sådan rutt är bra men även fast du tror dig ta alla säkerhetsåtgärder ta några till, det värsta du kan göra är att mätta ditt självförtroende för mycket, du har aldrig varit på en sådan resa så du vet inte hur snabbt vädret slår om eller du kanske går fel etc ...

när man är kall och frusen och hungrig gör man dåliga beslut, och inställningen är väldigt viktig, man lämnar all den trygghet man är van med och man vet inte hur man hanterar den ibland .

jag försöker inte få dig att vända om utan snarare att förbereda dig.ta med godis tro mig det är värt mer än diamanter och guld därute.
 
Jag är öppen för att från en helg till någon vecka, beror ju lite på området och hur det är tänkt att läggas upp osv, hur gör man med mat på en flera veckors tur?

Ja det undrade jag lite också. Kan man hitta så mycket mat från naturen att man kan klara sig? Förra sommaren hade vi mat för ca 10 dagar men då fick vi köpa lite extra knäckebröd, mjukost och havregryn på vägen. Ändå vägde våra ryggsäckar nästan 20 kg var. För mig hade jag inte volymmässigt fått plats med mer. Jag skulle tex inte kunnat bära mat till mig själv för 10 dagar eftersom jag ínte hade mer plats. Jag bar då på tält och kök. Den andra killen bar den mer skrymmande maten medans jag bar på middagspåsarna.

Allting beror på vad man är villig att leva utav. jag åker iväg för att puscha mig själv och uppskatta det jag har hemma ,med ett brinnande intresse också. så jag lever väldigt enkelt. gröt till frukost och 5kg ris och sedan fiskar man för fisk eller ris med torkat kött. till middag och i värst fall ris med grillkrydda bara.

3 par av klädesplagg och jacka vadare solcellsladdare och kameratillbehör och vitaminer, fisketillbehör . den som säger att den är kräsen med mat har aldrig varit riktigt hungrig :) .

allting handlar om kcal in vs kcal ut. ris är otroligt kalori rikt ,man får mycket för vikten och platsen den tar enformigt ja men efter 2-3 dagar bryr man sig inte. .
 
(...) ris är otroligt kalori rikt ,man får mycket för vikten och platsen den tar (...)
Hmmm.
  • ris (torrvikt): 350-360 kcal/100 g + bränsle till kokning
  • nötter och frön: 600-650 kcal/100 g, kan ätas direkt
Med nötter/frön (samt t ex halva, sesamfröpasta etc) får du dessutom i dig essentiella fettsyror, mer och "bättre" proteiner, samt slipper bli hård i magen ;).
Gröt är lika lite vikteffektivt som ris p g a sin låga fetthalt och krav på kokning. Vill man bära lättare får man öka fettandelen, samt prioritera mat med kort eller obefintlig koktid.
(...) enformigt ja men efter 2-3 dagar bryr man sig inte (...)
Jag tycker inte heller det vore någon större uppoffring - men varför ska man göra den, om det går att äta både gott och omväxlande, och samtidigt bära på nästan hälften så låg vikt för samma mängd kalorier?
Det finns många fina trådar och artiklar om både god och vikteffektiv fjällmat på Utsidan, kolla dem!
Hur jag själv gör för att bära ca 400 g torrproviant/dag + 100 g gas/vecka framgår här.
 
Jag måste hålla med Joanna. Jättefin artikel du skrivit! Ska definitivt använda mig av dina recept!
Jag tycker det är viktigt med god mat som man blir ordentligt mätt på. Men samtidigt är det en tjusning att kunna få ner matvikten så långt det går. Gärna torka allt som går att torka och resten får stanna hemma.
Joanna torkar du egen hummus eller köper du den torkad?
Finns det någon fördel med müsli versus gröt mer än att man slipper koka den och diska kastrullen?
Tar man viktmässigt med sig mer müsli än gröt tror du?

Nej, för mig är det för extremt att "bara" äta ris, men om jag kan ta med torkad mat (fullständiga rätter) så följer jag med. :)
 
Hmmm.
  • ris (torrvikt): 350-360 kcal/100 g + bränsle till kokning
  • nötter och frön: 600-650 kcal/100 g, kan ätas direkt
Med nötter/frön (samt t ex halva, sesamfröpasta etc) får du dessutom i dig essentiella fettsyror, mer och "bättre" proteiner, samt slipper bli hård i magen ;).
Gröt är lika lite vikteffektivt som ris p g a sin låga fetthalt och krav på kokning. Vill man bära lättare får man öka fettandelen, samt prioritera mat med kort eller obefintlig koktid.

Jag tycker inte heller det vore någon större uppoffring - men varför ska man göra den, om det går att äta både gott och omväxlande, och samtidigt bära på nästan hälften så låg vikt för samma mängd kalorier?
Det finns många fina trådar och artiklar om både god och vikteffektiv fjällmat på Utsidan, kolla dem!
Hur jag själv gör för att bära ca 400 g torrproviant/dag + 100 g gas/vecka framgår här.

Visst har du till viss del rätt joanna men riset är ju i stort sett en grund till det man fångar, du får fett etc genom fisk . frön och nötter kan man givetvis äta men jag har tyvär nötallergi .

Varför göra det lätt för sig? vart är spänningen, då har man ju allt serverat för sig, det är inget äventyr .

Jag har förstått att ni här på utsidan promotar frystorkad mat till varje pris då hälften av er är sponsrade utav dom eller har ett finger med i utvecklingen utav dom, men på tok för dyrt för min del och jag skulle aldrig lägg ut 100 kr + för 1 måltid jag kan fixa själv :) .

Jag har ätit det mesta utav den frystorkade maten som finns ,visst den är god men dyr.

Självklart kan man köpa med carbonara eller dylikt frystorkat som även finns billigt i en vanlig mat affär men varför göra det lätt för sig?

Jag tror du och jag har väldigt olika synsätt på att se på hur man är ute , då jag hellre lägger någon timma på att skaffa mig det själv och äta så mycket färskt som möjligt ;)
 
Visst har du till viss del rätt joanna men riset är ju i stort sett en grund till det man fångar, du får fett etc genom fisk . frön och nötter kan man givetvis äta men jag har tyvär nötallergi .

Varför göra det lätt för sig? vart är spänningen, då har man ju allt serverat för sig, det är inget äventyr .

Jag har förstått att ni här på utsidan promotar frystorkad mat till varje pris då hälften av er är sponsrade utav dom eller har ett finger med i utvecklingen utav dom, men på tok för dyrt för min del och jag skulle aldrig lägg ut 100 kr + för 1 måltid jag kan fixa själv :) .

Jag har ätit det mesta utav den frystorkade maten som finns ,visst den är god men dyr.

Självklart kan man köpa med carbonara eller dylikt frystorkat som även finns billigt i en vanlig mat affär men varför göra det lätt för sig?

Jag tror du och jag har väldigt olika synsätt på att se på hur man är ute , då jag hellre lägger någon timma på att skaffa mig det själv och äta så mycket färskt som möjligt ;)

Jag missade din länk joanna, ett bra alterntiv !
 
(...) Jag har förstått att ni här på utsidan promotar frystorkad mat till varje pris då hälften av er är sponsrade utav dom eller har ett finger med i utvecklingen utav dom, men på tok för dyrt för min del och jag skulle aldrig lägg ut 100 kr + för 1 måltid jag kan fixa själv :) (...)
Hmmm (igen ;)). Var i mitt inlägg, eller i artikeln jag länkar till, har du hittat något om färdigköpt/frystorkad mat?
Jag har ätit det mesta utav den frystorkade maten som finns ,visst den är god men dyr.
IMHO är den varken god, näringsriktig, prisvärd eller ens volym- och vikteffektiv ;)
Jag tror du och jag har väldigt olika synsätt på att se på hur man är ute , då jag hellre lägger någon timma på att skaffa mig det själv och äta så mycket färskt som möjligt ;)
Självklart kan man ha olika synsätt på och målsättningar med sin fjällvandring, men nu försökte jag hålla mig till ämnet - dvs, för tillfället, frågan om hur man får med sig tillräckligt med mat på en längre vandring utan att få bära orimligt tungt. I det sammanhanget var ditt svar snarast vilseledande.
Alla kan/vill inte fiska, och inget i moa_k40:s inlägg tydde på att hon vill räkna med att syssla med det på sin vandring. Men inte ens om man räknar med en säker tillgång på färsk fisk, är ris det mest optimala komplementet att ta med sig.
 
(...) Joanna torkar du egen hummus eller köper du den torkad?
Jag gör min hummous själv, "receptet" finner du här. Men den går att köpa i pulverform,oftast i affärer med mat från Mellanöstern. Inte lika god som hemmagjord, men fullt acceptabel (kolla dock på datum, den börjar smaka papper om den är gammal).
Finns det någon fördel med müsli versus gröt mer än att man slipper koka den och diska kastrullen? Tar man viktmässigt med sig mer müsli än gröt tror du?
Det måste bero på vad för sorts musli det handlar om. Havregryn är ju i det närmaste fettfria, så varje muslisort med någon andel nötter eller något annat fettrikt måste vara "bättre" m h t kalorier/vikt-relationen. Jag blandar egen "powermusli" med (grovt räknat) 40% rostade havrefrön, 40% rostade solrosfrön och 20% valnötter (samt lite nyponpulver, linfrö, vetegroddar och ibland torkade goji- eller tranbär), så en sådan drar ju rätt radikalt ifrån havregrynen, med sina dryga 30% fett.
Trivs man inte med tuggmotståndet hos denna rätt tuffa blandning, kan man i stället öka fettandelen genom att "impregnera" mer konventionella musliflingor i tahina (sesamfröpasta). Det blir väldigt gott och flingorna håller sig knapriga även i fuktigt klimat p g a tahinans hygroskopiska egenskaper.
Vill man ändå ha gröt, kam man naturligtvis höja kaloriinnehållet med rejäla mängder smör vid tillagningen; själv mår jag dock bättre av det omättade vegetabiliska fettet i nötterna.

Men jag ska erkänna, att jag fr a trivs bra med att slippa fippla med kök och disk på morgonen ;)
 
Hmmm (igen ;)). Var i mitt inlägg, eller i artikeln jag länkar till, har du hittat något om färdigköpt/frystorkad mat?

IMHO är den varken god, näringsriktig, prisvärd eller ens volym- och vikteffektiv ;)

Självklart kan man ha olika synsätt på och målsättningar med sin fjällvandring, men nu försökte jag hålla mig till ämnet - dvs, för tillfället, frågan om hur man får med sig tillräckligt med mat på en längre vandring utan att få bära orimligt tungt. I det sammanhanget var ditt svar snarast vilseledande.
Alla kan/vill inte fiska, och inget i moa_k40:s inlägg tydde på att hon vill räkna med att syssla med det på sin vandring. Men inte ens om man räknar med en säker tillgång på färsk fisk, är ris det mest optimala komplementet att ta med sig.

jag vet inte hur man citerar så som du gjorde men

1 jag missade din länk , ett bra alternativ .
2 instämmer
3 om vi nu pratar bäst mat och optimalt för hg/kg vikt , tillagning etc slår jag ett slag för ren sälolja. behöver enbart drickas du klarar dig långt och länge på max 2 liter ,,mycket och nyttigt fett samt bra för hjärtat, smakar dock skit, prismässigt inte alls dyrt .

Om du vill föra vidare diskussionen kan vi göra det över pm då vi flyter ifrån TS :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...