• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Skidtur i svenska fjäll

Hej, jag vill göra en skidtur men har tyvärr ingen erfarenhet av vinterlivet på fjället så tänkte det skulle vara kanon om det fanns någon annan som letade efter lite sällskap till 2014 års skidtur. Jag har gjort 2 tältvandringar i kebnekaisefjällen och är ingen nybörjare inom friluftsliv. Har skaplig fysik och har åkt längdskidor sen jag var 7 år med något års uppehåll.
Tyvärr blir inte mina kompisar lika taggade när man pratar om skidåkning längs dalgångar och uppför så jag är öppen för alla möjliga turförslag.

/MVH Magnus
 
Hej!
Jag skulle jätte gärna åka på en skidtur! Känner inte så många som skulle vara intresserade att åka bland/mellan bergen heller. Fast jag är relativ nybörjare. I Jag vandrade i kebnekaiseområdet i somras och i vintras var jag i jotunheimen och gjorde dagsutflykter (på skidor). Så det kanske hade varit bra om man fick ihop en grupp med åtminstone en erfaren, om man inte reser mellan stugor. Jag studerar i helsingfors just nu så vet inte när jag skulle kunna resa. Jag är inte den mest atletiska personen, men så länge tempot inte är för högt så orkar jag en del. Får man räkna bestiga kebnekaise som en prestation? ;)
 
Hej!
Jag skulle jätte gärna åka på en skidtur! Känner inte så många som skulle vara intresserade att åka bland/mellan bergen heller. Fast jag är relativ nybörjare. I Jag vandrade i kebnekaiseområdet i somras och i vintras var jag i jotunheimen och gjorde dagsutflykter (på skidor). Så det kanske hade varit bra om man fick ihop en grupp med åtminstone en erfaren, om man inte reser mellan stugor. Jag studerar i helsingfors just nu så vet inte när jag skulle kunna resa. Jag är inte den mest atletiska personen, men så länge tempot inte är för högt så orkar jag en del. Får man räkna bestiga kebnekaise som en prestation? ;)

Håller med om att det är bra med någon som är erfaren av vintertältning eller att vi försöker förbereda oss genom att göra någon/några riktiga vinternätter innan i tält. Jag har sovit ute under vintern men bara i vindskydd och inte i särskild många minusgrader.
Jag har inget emot att sova i stuga men skulle vara roligast om man kunde tälta.
Kebnekaise kan absolut räknas som en prestation, men det beror på tidigare erfarenheter och förutsättningarna som med alla prestationer.
 
Det är en del utrustning som behövs om man vill tälta på vintern. Vintersovsäck (eller två sovsäckar) vintertältpinnar pulka? Varmt liggunderlag. Jag har hittills bara vintertält för två personer ( hilleberg nallo) och ett kanske ok liggunderlag. Har du allt som behövs?
 
Det är en del utrustning som behövs om man vill tälta på vintern. Vintersovsäck (eller två sovsäckar) vintertältpinnar pulka? Varmt liggunderlag. Jag har hittills bara vintertält för två personer ( hilleberg nallo) och ett kanske ok liggunderlag. Har du allt som behövs?

Jag måste köpa en till sovsäck, tänkte använda två cellplast liggunderlag. Jag har ett Hilleberg Akto som skulle fungera i värsta fall men det blir trångt med all utrustning, sen kan jag låna ett bensinkök om det behövs. Pulka har jag inte men det går att hyra av STF.
Har tänkt köpa: spade, bivacktofflor, sovsäck, extra handskar, bättre solglasögon och kanske snötältpinnar om jag tar mitt egna tält. Vindsäck är ju viktigt men det går att hyra av STF på några ställen.

Lista på STF uthyrning vid Storulvån 2014:
http://www.svenskaturistforeningen....ulvan-Fjallstation/Pris--Bokning1/Uthyrning1/
 
Så fort man börjar göra en lista blir den väldigt lång. Jag vet inte hur mycket pengar jag skulle kunna lägga ut. Man sparar såklart en del om man inte bor i stuga. Men jag tror inte jag klarar allt för många nätter i sträck i tält när det är vinter. Man skulle säkert kunna låna en del saker kanske. För om man ska hyra många saker blir det ju också en del. Jag håller på att titta efter ett par skidor men vet inte vilken sort jag ska välja än. Vill gärna ha ett par som fungerar istället för längdskidor i spår men hur tunna kan skidorna vara om man har packning och/eller pulka. Vad har du för skidor?
 
Så fort man börjar göra en lista blir den väldigt lång. Jag vet inte hur mycket pengar jag skulle kunna lägga ut. Man sparar såklart en del om man inte bor i stuga. Men jag tror inte jag klarar allt för många nätter i sträck i tält när det är vinter. Man skulle säkert kunna låna en del saker kanske. För om man ska hyra många saker blir det ju också en del. Jag håller på att titta efter ett par skidor men vet inte vilken sort jag ska välja än. Vill gärna ha ett par som fungerar istället för längdskidor i spår men hur tunna kan skidorna vara om man har packning och/eller pulka. Vad har du för skidor?

Jag har ett par tunna slanor för spår här i Stockholm med bc bindningar och pappas gamla (80-tal) turskidor med NNN75 bindningar som jag övertagit men är egentligen för mjuka för mig, saknas också stålkant på båda :/ Kommer troligtvis hyra eller leta begagnade med stålkant, ca 60-70 breda med lite insvängning och helst NNN75

Såg din tråd om skidor och jag skulle säga köp ett par motionsskidor och hyr när du är i fjällen tills du har råd med flera skidor, du kan ju alltid använda dig av likadana bindningar så du slipper två olika pjäxor. Bara du kan bestämma till vilken grad du vill kompromissa.
 
Tänkte ge nytt liv till tråden om nån någon annan är intresserad av att följa med mig och Moa, just nu lutar det åt området runt kebnekaise i ca 5 dagar.
Hör gärna av er! :)
 
Vintertältande polare är det ont om. Börjar planera min vintertur med eller utan sällskap och det blir lite olika möjligheter. Har gjort många sträckor av kungsleden på vintern både i stugor och tält. Tittar lite på STF´s Vinterspecial och Vårvinter i Rapadalen som upplägg men att man väljer annan tid och gör resan utanför STF´s regi. Denna skåning åker helst på platten men har provat lite telemark för att kunna åka lite mindre klumpigt utför. Komplett utrustningskittad för singeltur men skulle funka för någon till, Nallo 2, lilla trangia m flerbränsle brännare, vindsäck, spade, lavinsond-transiver, pulka m.m. Tro det eller ej men har ingen GPS, kör med karta och kompass.
 
Hej!
Jag skulle jätte gärna åka på en skidtur! Känner inte så många som skulle vara intresserade att åka bland/mellan bergen heller. Fast jag är relativ nybörjare. I Jag vandrade i kebnekaiseområdet i somras och i vintras var jag i jotunheimen och gjorde dagsutflykter (på skidor). Så det kanske hade varit bra om man fick ihop en grupp med åtminstone en erfaren, om man inte reser mellan stugor. Jag studerar i helsingfors just nu så vet inte när jag skulle kunna resa. Jag är inte den mest atletiska personen, men så länge tempot inte är för högt så orkar jag en del. Får man räkna bestiga kebnekaise som en prestation? ;)

Det är absolut en prestation att bestiga Kebnekaise. Och en stor sådan om du frågar mig. Utgår du från stationen och tagit västra leden är det många höjdmeter att beta av + en lång sträcka att gå.
 
Jag gick den östra leden med guide så det blev lite lättare. Men jag var lite rädd när jag klättrade ner. Även om man var fast i en lina så kunde man ändå ramla några meter ner innan linan tog tag i en. Jag mötte två tjejer dagen före som gått med guide och varit tvungna att vända. Utan återbetalning. Kanske gick deras grupp fortare än våran. Det är ett plus om majoriteten har samma kondition som en själv. Om man är lite sämre och hamnar i en stark grupp finns det en chans att man tvingas vända. Vill bara säga till de där ute som vill gå den guidade turen att efter första lunchpausen är det konditionsmässigt i stort sätt över. Sedan kommer det psykologiskt jobbiga med klättringen om man är höjdrädd och rädd för att slinta. Jag var inte rädd för höjden utan för att ramla och det var svårare att klättra ner än upp. Men som jag sa till guiden på väg ner. Det fanns inte en chans att de lämnade kvar en på bergen. Så har man kommit upp så kommer man ner på något sätt. :)
 
Hur ser ert upplägg ut för vinterresan? Runt keb eller över? 5 dagar känns kort när man åker så långt.

Har 2 eller 3 förslag beroende på hur man ser på det hela.
1
Föreslår en tur längst med leden från Saltoloukta-Sitojaure-Aktse-Sitojaure- Saltoloukta. Från Aktse kan man göra dagsturer till Nammatj/Laidaure och Skierfe och från Sitojaure topptur till Tjirak och Tjiraknjurttje.
2
Om man vill göra tälttur utanför leden med start från Saltoloukta. Dag 1 skida över Pietsaure övernatta NV om Sluggá. Dag 2 skida SV och tälta N om Ähpár där man ser in i Guhkesvágge. Dag 3 fortsätta SV ner mot Ráphajåhkå där man hittar en lämplig tältplats. Dag 4 följer man Ráphajåhkå söderut för att anluta till Rapadalen, tältplats hittar man i närheten av Lulep Spádnek. 5:e dagen siktar man in sig på Aktsestugan och på vägen kan man toppa Nammásj och man passerar nedanför Skierffe. 6:e dagen följer man leden till Sitojaure. 7:e dagen mot Saltoloukta där man avslutar turen.
3
Vill man korta ner turen är det lämpligt 3:e morgonen då man skidar SO mot sjön Sitojaure. tältning någonstans vid Rinim. 4:e dagen blir det skidåkning på sjön Sitojaure ner till stugan. 5:e dagen mot Saltoloukta längst med leden.

Nu kan jag ha använt gamla namn på platser då min karta inte är direkt ny.
Jag själv skulle vilja göra den långa turen med någon dag extra om man hade fått sällskap på resan. Men återigen hur ser era planer ut runt Kebnekaise?
Börja få abstinens av en fjälltur sedan vårens solotur Ritsem-Abisko. Ska bara hitta en lämplig tidpunkt nu när jag tidvis veckopendlar via Helsingfors.

MVH jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.