• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kungsleden i sommar?

Hej Joakim!
Jag har varit i Kebnekaisefjällen mycket när jag var yngre, på senaste tiden bara under vintern. Om denna tur inte blir av, kanske man kan följa med till Jounheimen eller Jämtland dit jag aldrig varit till.
/ Lena

Jotunheimen är magnifikt. Kebnekaise framstår som en liten miniatyr på ett museum i jämförelse ;) Skämt åsido, extremt häftiga och vassa fjäll med extremt stora glaciärer. De svenska glaciärerna är små jämfört med de norska. Dessutom tar det mycket kortare tid att ta sig till Jotunheimen än till Keb.

Jämtland har jag inte varit så mkt i, men tänkte bestiga Sylarna, sova i hytta på norska sidan och ta Helagstoppen också.

Vi får se vilken tur det blir, någon av dem blir det dock. Någon som är sugen får gärna höra av sig!

// Jocke
 
Hej!
Jag funderar på att göra ett aktivt semester denna sommaren och letade lite på utsidan här. Ert tur låter ganska intressant.
Jag undrar om min kondition ska räcka till för en sån vandring. Jag är 25 år och gillar att röra på mig. Jag kan vandra 5-6 timmar om dagen med lätt packning. Räcker det till eller måste jag träna mycker mer?
Jag bor förresten i Lund, som en av er, så man kunde kanske åka upp tillsammans ;)
 
För att vandra krävs inte speciellt mycket kondition, men det beror ju på hur långt man ska vandra. Oftast är inte konditionen problemet, utan att ev. hög höjd, branta stigningar och jobbig terräng gör att energin tryter. Knalla lite i backar så fixar du det mesta.

Lätt packning är helt underbart! Själv gick jag från 25 kg exkl mat inkl bränsle till drygt 4,2 kg exkl mat inkl bränsle. Det är en jäkla skillnad och har gjort mina vandringar så mycket lättare och trevligare! Dessutom minskar riskerna för stukningar, slitskador etc med lätt packning.

// Jocke
 
Jag har funderiingar på att springa Fjällräven Classic i höst. Alltså köra hela sträckan så lätt som möjligt på mellan 12-24 timmar nånting. Då vore det trevligt att kombinera detta med att fjällvandra, bäst är nog efter tävlingen men före skulle gå bra med.

Kanske finns fler som funderar på nåt sånt där?
 
Ledsen att jag har haft lite dålig koll på den här sidan...
Finns det fortfarande intresse för den här turen? Jag är i så fall fortfarande intresserad!
Dina förslag låter bra Lena! Jag kan när som från 18 juli och 3 veckor framåt, men helst under vecka 30.
 
nån intresserade?

Hej!
Jag är också intresserade att vandra i fjällen under sommaren (helst mitten eller slutet av juli). Jag har tyvärr aldrig varit där så tror det skulle vara bäst om någon är med som har vandrat i fjällen förut?
Eller kunde man klara det även utan erfarenhet? Vilken del av Kungsleden är så att rekommendera?
 
Jag är också intresserad av att vandra, känner ingen bland mina vänner som har mitt intresse av fjällen. Så detta verkar ju toppen om vi kunde bli några stycken. Jag kan dock bara 13/8 - 19/8.
 
Dyrt.....

Om det är dyrt att vandra med STF är ju en personlig fråga, beroende å den egna plånbokens tjocklek.
Men man får ju en hel del för det man betalar, login i 7 nätter varav 2 nätter på fjällstation. Mat under hela vandringen varav 2 middagar på fjällstationerna, (3-rätters) Båtresan osv. samt att det följer med 2 st guider som tar hand om det mesta, och som förhoppningsvis kan bidraga till ökad kunskap om fjällen, vandring osv...
Vissa företag tar upp till 15000 kr för en vandring på en vecka... och många betalar utan att blinka 15000 för en resa utomlands...

Tyvärr är ju resan till och från tex Abisko/Nikkaluokta inte gratis.... om man alls hinner dit i tid..
 
Kanske STF

Funderar på om jag kanske ska ta STF ändå men har inte bestämt mig.

Kommer troligen att åka själv i alla fall...men antar att man inte behöver känna sig ensam mellan Absika - Nikka mellan 13-20:e Augusti?

Har räknat lite på det och åker man själv blir kostnaden för boende, middagar och övrig mat c.a. 5000:-. STF tar 7000:- och då ingår allt. Frågan är då om det är värt 2000:- extra för guiden? man slipper ju också planera för och tänka på mat osv....

Är det värt det tro? Erfarenheter?

Antar att man träffar på mycket folk i fjällstugorna ändå...så ensam är man väl inte? Är det många som går själva/reser till Abisko själva?
 
Grupp eller ensam ?

Ensam blir man ju aldrig vid vandring på Kungsleden under högsäsongen. Vil man vara ensam skall man nog söka andra trakter.

En del föredrar ju att vandra i grupp och tar gärna den kostnaden vilket alla fullbokade turer visar. Det är ju en socialgemenskap också som många värdesätter och har man en bra guide eller guider kan man lära sig en hel del om fjällen och fjällvandring. Nästa tur blir kanske utan guide men många fortsätter vandra år efter år i arrangerade turer.

Många vill känna tryggheten i gruppen och vil slippa en massa praktiska göromål både innan och under vandringen.
Om det är värt 2000 extra för guiden är ju en personlig fråga... (det blir ca 300 kr om dagen.)
 
Grupper?

Vad finns för grupper förutom STF förresten?

Min tanke var att om det nu ändå är såpass mycket folk som går så känns det som om man kommer att träffa väldigt mycket folk ändå, i alla fall om man gör en stugvandring? Då träffar man ju också det folket man vill. I en grupp är man ju väldigt låst och man kanske inte trivs med de andra i gruppen eller tycker det går för snabbt eller långsamt osv osv.

För och nackdelar med båda såklart......får se om jag kan bestämma mig:)

Vilken ålder brukar det vara på de som vandrar i grupp? Har en känsla av att det är många äldre....?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2
NiklasBr Kungsleden/Stora sjöfallet/Sarek i sommar? Reskompis 1
Kungsleden i sommar? Reskompis 1
Grillglöd Norra Kungsleden i februari v 9 Reskompis 0
kanis Vandring Ritsem-Sitasjaure-Hukajaure-Kungsleden söderut? Reskompis 4
Bromearen Kungsleden Aug. Reskompis 2
HikingBernhard North Kungsleden in July Reskompis 3
stajlalle Kungsleden i juli Reskompis 2
elena91 Vandring norra kungsleden v.32 Reskompis 1
annecarin Kungsleden 6 juli 2013 Reskompis 0
amae kungsleden v.39 Reskompis 0
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug. Då var det klart:-) Reskompis 0
Mikael_E Kungsleden vecka 31, Abisko - Kvikkjokk Reskompis 0
markus_t Kungsleden Hemavan --> Abisko Reskompis 0
benjon66 Kungsleden Hemavan - Ammarnäs 25/7 -> Reskompis 0
Szanto Kungsleden i augusti Reskompis 8
Betula Kungsleden april 2004 Reskompis 1
Tobias_P Kungsleden med MTB Reskompis 2
xcuz Södra kungsleden i Augusti? Reskompis 0
fiddeliten cykling på kungsleden Reskompis 2
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
andyyy Alaska - Roadtrip - i sommar Reskompis 6
Joakim Ambrosson Jotunheimen i sommar? Reskompis 1
Dillesan Alperna för alpinism i sommar? Reskompis 0
Erika86 sugen på vandring i sommar! Reskompis 1
andyyy Georgien / Armenien i sommar, Vandring o resa runt Reskompis 1
dmitrij Grönland i sommar? Reskompis 7
tröttast Mor o dotter vill ha kort cykelsemester i sommar, gärna med sällskap, Reskompis 0
NiklasBr UCPA sommar 2011 Reskompis 33
Torun Fjällvandra i sommar? Reskompis 9
andyyy Svalbard i sommar Reskompis 1
Nic void UCPA Sommar 2010 Reskompis 6
Gustav Cronhamn Kebnekaise i sommar Reskompis 0
Wookad Jotunheimen 1-2 veckor i sommar Reskompis 1
FrankP Fjällvandring i sommar Reskompis 2
xxxxxxxxxxxxxxx europa sommar 2010 Reskompis 4
Fredriks79 Vågsurfa i sommar? Reskompis 0
andyyy Island 7-10dgr i sommar Reskompis 0
Joakim Ambrosson Padjelanta och Kebnekaise - sommar 2009 Reskompis 7
Firedance Sällskap till Kebnekaise i sommar? Reskompis 1
Albin_25 En plats ner i Europa i sommar Reskompis 0
VeronikaL sommar 2008??? Reskompis 6
axeisi Cykel tur i sommar (göteborg -> galdhöpiggen/glittertind ) Reskompis 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...