GPS dator

Då känner jag mig skyldig =), Ok så den reko före den andra för 69 kr?, vissa har ju haft dåliga erfarenheter från att använda den. Men det är väl ingen ide att betala mer än så för en enkel cykeldator?


Dom cykeldatorer som är så billiga att man inte förstår hur det går att göra en sak så billigt, slutar nog att funka redan vid första regnskur.

Per
 
Har du läst mitt inlägg?

Vilka modeller är det ?
Vad är det med mitt inlägg som gör att du inte ser de exempel jag har angivit?
Till några av Garmins modernare friluftsGPSer (tex Oregon o Colorado) går det att koppla till deras trådlösa hastighets/kadenssensor och pulsbälte.
Eller har jag missförstått din fråga? Är det ngt annat du undrar över?

Mer info om kadensgivare o pulsbälte för Oregon och Colorado hos Garmin
http://www.garmin.com/manuals/2242_SVAnvandarhandbok.pdf
http://www.garmin.com/manuals/Oregon200_SVAnvandarhandbok.pdf
 
Eftersom de flesta

enkla cykeldatorer har rpm mätning blir det vida billigare med två identiska en för tid, km mm och en för rpm på vevpartiet.
Min erfarenhet av billiga cykeldatorer i ösregn är att de fungerar väl där och efter....
Bra cykeldatorer med kadens verkar börja i en annan prisklass samt sällan hamna i reatunnan....
 
clabbe

Clas Ohlson säljer två basic datorer för under 200. Sigma.
en med fem funktioner och en med 12 tror jag.
Min fru har just köpt den senare och det är inga problem. Har du två cyklar så kan du ha samma dator men en extra sensor på hjulet på den andra cykeln. alltså möjlighet att ställa in två hjulstorlekar. Om det kan vara nåt.

H
 
Vad är det med mitt inlägg som gör att du inte ser de exempel jag har angivit?

Eller har jag missförstått din fråga? Är det ngt annat du undrar över?

Mer info om kadensgivare o pulsbälte för Oregon och Colorado hos Garmin
http://www.garmin.com/manuals/2242_SVAnvandarhandbok.pdf
http://www.garmin.com/manuals/Oregon200_SVAnvandarhandbok.pdf

Tack!! Jag avförde dom som kompertibla med puls och kadens sensor när det stod som ej tillgängligt när man jämför med edge modellerna på garmins hemsida, men man ska tydligen läsa bruksanvisningen innan man dra några slutsatser :)
 
Jag köpte en sånn också, men den byttes och nästa var lika dålig så det blev pengarna tillbaka. Båda visade fel hastighet hur man än stälde in dom, lite tråkigt för dom såg trevliga ut.


Har bara mätt flyktigt mellan orter men avstånden stämmer alltid. Tänkte spinna vidare på detta och slänga ur mig frågan:
När man ställer in hjulstorleken i cykeldatorn (i mitt fall 26 inch) ska man räkna med däcken också eller BARA ta som i mitt fall 26 eftersom jag har 26tums hjul? En Marin Muirwood (har inte den men bara som exempel) kommer ju som 29er...ska då cykeldatorn ställas in på 29 eller 28 som är hjulets tum utan däcken? Nån som har nån kommentar?
 
Mät!

När man ställer in hjulstorleken i cykeldatorn (i mitt fall 26 inch) ska man räkna med däcken också eller BARA ta som i mitt fall 26 eftersom jag har 26tums hjul? En Marin Muirwood (har inte den men bara som exempel) kommer ju som 29er...ska då cykeldatorn ställas in på 29 eller 28 som är hjulets tum utan däcken? Nån som har nån kommentar?

Det värde man ställer in i cykeldatorer (de jag känner till åtminstone) är hjulets omkrets (i cm eller mm)
Alltså den omkrets som hjulet har när det används, med däck, upp-pumpat och belastat

Att ställa in 26", 28" eller 29" ger fel värde.
Siffrorna 26, 28 resp 29 är dessutom INTE diametern på hjulet, det är en (missvisande) benämning på hjulets storlek.




EDIT: Stavfel
 
Senast ändrad:
Det värde man ställer in i cykeldatorer (de jag känner till åtminstone) är hjulets omkrets (i cm eller mm)
Alltså den omkrets som hjulet har när det används, med däck, upp-pumpat och belastat

Att ställa in 26", 28" eller 29" ger fel värde.
Siffrorna 26, 28 resp 29 är dessutom INTE diametern på hjulet, det är en (missvisande) benämning på hjulets storlek.




EDIT: Stavfel


Iallafall på Julas dator ställer man in "inches" och får välja mellan 5 till 30. Omkretsen kring hjulet måste ju va mycket mycket mer än 30 inches som är max. Mäter man mellan däcket på ena sidan och tillbaka till däcket på andra sidan (diameter) får jag 25,5. Hjulet i sig (diameter) landar på runt 22. Så ett 26 tums hjul är altså bara ett 26 tums hjul med däck. Det bör ju förklara saken.
 
Nokia E71

Min Nokia E71 tänkte jag använda som GPS under cykelsväng till södra Sverige. Tror det kommer att räcka alldeles utmärkt. Knappa 4000, och då får du med en toppentelefon, mp3-spelare, e-postklient, möjlighet till spel, virtuella syntar, översättning, internet... You name it :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.