GPS dator

Jag känner mig skyldig till alla nya trådar som dykt upp den senaste tiden, men men...

Det är så att jag undrar om ni kan reko någon bra cykeldator?
Jag vill ha det mest basics, vad det det mer man behöver, ser att det finns både trådlöst och med kabel, är det onödigt jobbigt och köra på kabel?

Vill helst inte lägga ut några större kronor på den, då jag har en rad andra saker som måste inhandlas för cykeln också.
Hittade några för mellan 99 - 300 kr ca på prisjakt vet inte om dom är något att ha
 
Det enda du är skyldig till är att det blir lite fart på forumet =)

Jag kan inte annat än rekomendera min cykeldator från JULA. Snygg, diskret och funkar klanderfritt. Kostar 99:- och ger dig fart, medelfart, avstånd och lite annat. Det är ingen GPS dock men det verkar som om du skrev fel i rubriken?

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/639117_d.jpg

EDIT: Biltemas ser också prisvärd ut!
 
Det enda du är skyldig till är att det blir lite fart på forumet =)

Jag kan inte annat än rekomendera min cykeldator från JULA. Snygg, diskret och funkar klanderfritt. Kostar 99:- och ger dig fart, medelfart, avstånd och lite annat. Det är ingen GPS dock men det verkar som om du skrev fel i rubriken?

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/639117_d.jpg

EDIT: Biltemas ser också prisvärd ut!

Jag köpte en sånn också, men den byttes och nästa var lika dålig så det blev pengarna tillbaka. Båda visade fel hastighet hur man än stälde in dom, lite tråkigt för dom såg trevliga ut.
Har en biltema variant sitter på en cykel, den fungerar men ska helst inte plockas bort då den sitter stenhårt i fästet så man håller på att bryta sönder både fäste och fingrar för att få bort den. På vinterpendlaren sitter det en gammal basic Sigma, lite info men fungera och är lätt och enkel att ta bort. På touringhojen är det överkurs med en Garmin 60CS, kanske inte en perfekta cykeldatorn men jag hade den och hastighet, tid och snittfart ger den ialla fall plus lite mer om man vill. Men visst vore det trevligt att kunna se kadens också när man är ute och cyklar, så en bättre cykeldator står på önskelistan :)
 
På touringhojen är det överkurs med en Garmin 60CS, kanske inte en perfekta cykeldatorn men jag hade den och hastighet, tid och snittfart ger den ialla fall plus lite mer om man vill. Men visst vore det trevligt att kunna se kadens också när man är ute och cyklar, så en bättre cykeldator står på önskelistan :)

Till några av Garmins modernare friluftsGPSer (tex Oregon o Colorado) går det att koppla till deras trådlösa hastighets/kadenssensor och pulsbälte.
Men Garmin tar en hel del betalt
 
Till några av Garmins modernare friluftsGPSer (tex Oregon o Colorado) går det att koppla till deras trådlösa hastighets/kadenssensor och pulsbälte.
Men Garmin tar en hel del betalt
Och GPS med inbyggd akku är kanske opraktiskt, när man är ute och långcyklar? Om man inte har tillgång till uppladdningsmöjligheter, vill säga.
 
Det enda du är skyldig till är att det blir lite fart på forumet =)

Jag kan inte annat än rekomendera min cykeldator från JULA. Snygg, diskret och funkar klanderfritt. Kostar 99:- och ger dig fart, medelfart, avstånd och lite annat. Det är ingen GPS dock men det verkar som om du skrev fel i rubriken?

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/639117_d.jpg

EDIT: Biltemas ser också prisvärd ut!

Då känner jag mig skyldig =), Ok så den reko före den andra för 69 kr?, vissa har ju haft dåliga erfarenheter från att använda den. Men det är väl ingen ide att betala mer än så för en enkel cykeldator?

Vad betyder kadenssensor förresten?

Nej jag menade inte GPS, skrev fel ^^
 
Kadens

är antalet pedalvarv per minut. Bör ligga kring 90 för att vara effektivt. Långsammare frekvens gör det svårare att accelerera och ger mera risk för mjölksyra typ.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.