Cykeldäck? Fick punka :(

Fick punka idag på min nya Scott cykel, använder sådana där tunna Maxis däck tror jag dom heter.
Finns det slitstarka tunna däck som inte kan få punktering eller ska man köra på tjockare?

Vad rekommenderar ni, använder cykeln för stadskörning, kanske blir en del landskörning med.

tack på förhand
 
Vad har du för cykel och hjul

samt däcksdimensioner.
Punka får man förr eller senare men rätt tryck i däcken minskar risken väldigt mycket. Tjockare däck är motståndskraftigare men tyngre.

Thure
 
Scott SUB 30 2008 års modell.
Har ej kollar däckdimensioner ännu.

Jo jag förstår det, undrade bara ifall det fanns punkteringssäkra däck som var lika tunna.
 
Däcken

verkar vara de som cykel levereras med. 1,3 tum gissar att de är slicks. Känner inte till de däcken. Conti, Michelin, Nokia och Schwalbe gör bra däck men det finns säkert andra som också gör bra däck. Vad var det för typ av punktering?

Thure
 
På tal om punkteringar så kan jag passa på att fråga om slangar. Är det i princip slang som slang, eller kan det skilja sig mycket i hållbarhet etc?
 
körde över glas :(

Behöver man byta fälgarna ifall man köper Schiebe däck el vad dom heter? =)
 
Vanliga däck med kevlar under slitbanan är

förvånansvärt punkatröga. Bättre rullar dessutom lättare. Men oavsett dimensioner så är en cykel cykel och inte kantstenstålig......
 
Innerslangar ....

köper man i cykelaffären, fråga försäljaren. Om du körde över glas så ska du ha tur om du slipper punka. Det finns inga däck som inte får punka, men det finns däck som klarar sig bättre än "vanliga" snacka också här med cykelkillen i affären.
Junioren
 
Sådär nu är man hemma igen,

Jag är inte säker på att det var glas, hittade glasbit i närheten, en väldigt liten.
Hoppade dock upp på trotoaren med cykeln, (idioti ja vet) glömde vilka däck jag cyklade med för minuten..
Jag försökte hitta hålet nu men kunde ej hitta något.
Kanske är innerdäcket el nåt som gått ingen aning.
Ska kolla detta i butiken imorgon.

Problemet som jag har just nu, är vilka däck jag ska köpa, jag vill gärna ha samma tror jag, och sen kanske kombinera med tjockare däck.
Är det svårt att byta däck snabbt på egen hand?( tänkte ifall man får punka på en långresa som genom Japan osv..)

Vilka däck rekommenderas till långa turer, långa är tjockare, är inte tjockare mer tåligare och säkrare att åka iväg på?
Jag gillar dock dom tunna, dom rullar på som bara den.


Ber om ursäkt ifall inlägget ser slarvigt ut, lite stressad och skrev allt under extremt tidsbrist.
Hoppas på svar.

tack på förhand!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ cykeldäck med kvalite? Långcykling 20
KristianMattiasson punka åter punka, nu behövs något nytt! Långcykling 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.