Sadel fråga!

Äntligen har man fått sin Scott SUB 30 ;)
Tycker dock sadeln är ... ja vad ska man säga.. fruktansvärd hård, väldigt obekväm.
Får ont i rumpen ganska fort, och jag undrar vad ni rekommenderar för sadel?
Hört att Brooks B17 är lite av en legend i cykelkretsar, men passar det på en Mountainbike?
Hur är det med skav mellan benen osv... för den ser rätt stor och klumpig ut.

http://www.wiggle.co.uk/images/brooks b17 titanium.jpg

Den är ju rätt fin ^^ om man säger så ;)
 
Senast ändrad:
B17 gillar eller förkastar man.

Det som gör att jag gillar B17 är att den delvis anpassar sig till din kontaktyta med den och resten får du bidraga själv med. Sadlar i läder tar upp en del svett och tillåter utan att allt bli för svajigt ett antal lufthål, de orginala är bara en intiktning på vad som kan åstakommas...
Jämfört med små plastunder brukar jag alltid fråga innehavarna hur morgon 4 känns? De brukar börja mumla då.
När det gäller lårskav tror jag det mera är en fråga om hur ryttaren är beskaffad, än hur sadeln är det, men det är klart att varje vår dyker det upp nya fenomenala supersmala sadlar och varje vår består B17.....
Jag rekommenderar den gärna, men tror ändå inte att den är perfekt för alla. Vad som passar dig kan bara du avgöra, vägen dit kan vara längre och smärtsammare än långcykling. Därav uttrycket, cyklister klassificeras efter hårdheten i dalen!
 
tack för svaret :)

Vad tycker du man ska göra, det blir ju svårt att testa en B17 några dagar och sen lämna tillbaka den, funkar ju inte direkt :(
 
Pröva dig pram

Det bästa är ju att pröva sig fram till den bästa sadeln, ty smaken är som baken. Men det kan bli dyrt.

Det finns en klassisk historia om två långfärdscyklister som cyklade tillsammans. Efter första dagen gnällde bägge över sina cykelsadlar och bytte cykelsadlar med varandra. Bägge cyklisterna var nöjda med sadelbytet och gnällde ej mera under resten av cykelturen.

PS! Du kör väl med cykelbyxor (med "blöja") och tights? Om inte så pröva detta först innan du byter sadel.
/Niklas
 
Hm blöja? lol..

Nej asså jag har ingen som helst cykelutrustning.
Jag provade min nya Scott idag för första gången på riktigt, cyklade ca 30 KM och fick riktigt ont i rumpan :(, ska testa några veckor och se hur det går först.
Men vilken butik rekommenderas, just vad gäller priser osv på utrustning, som ex. cykelbyxor?
 
Har använt en brooks nu ett tag och håller med om att den är nog inte för alla. Nackdelarna är att den har en hög nos och mittenparti vilket ställler till med problem för de ädlare delarna. Den är ju dessutom stenhård så för mig domnade hela skrevet bort på ca 10 minuter. Skärde sen ut ett hål i mitten (som man ser på många racer-sadlar) och 90% av problemen försvann men jag skulle inte köpa en ny sadel för 600 och börja skära i den precis. Fick min begagnat till ett vrakpris så det va ju inget att förlora.

Tjejen fullkomligt hatar den =)

Sen är de ju ofta böjda och då behöver man ha sadeln lutad ganska mycket framåt för att få plats (med de ädlare delarna igen) och då lägger man ju bara över problemet på axlar och brister. Hade brooks haft en modell med nos som hade droppat längst fram så hade jag skrivit under alla lovsånger som finns runt om på internet.

Hjälper cykelbyxor mycket ni som kör med det??
 
tack för den, ska testa lite sadlar och se vilken som passar =)
Kände inte till detta angående brooks sadeln, vilken annan sadel har du god erfarenhet av?
 
Sadlar

är ett kärt diskussionsämne. Jag har varit mest nöjd med standardsadlar Selle Italia Flite. Har ett par sådana på några av mina bockstyrecyklar. Fizik är ett annat hypat märke men min bak har gillat Selle Italia Flite bättre. Tyvärr är dessa sadlar lite dyra i Sverige numera.

Cykelbyxor är nödvändigt när man cyklar längre sträckor. Inga underbyxor!

Thure
 
tack för den, ska testa lite sadlar och se vilken som passar =)
Kände inte till detta angående brooks sadeln, vilken annan sadel har du god erfarenhet av?

Har faktiskt inte så stor erfarenhet av några andra sadlar, cyklade 10-15 mil var med en fizik arione nånting och en annan billig selle. Gillade Sellen men den gav mig problem med domningar. Den dan då jag lägger pengar på en sadel verkar Selle SMP varianterna intressanta.
 
Ska kolla upp sadlarna som ni skriver, så kanske det blir ett köp så småningom.
Måste först vara säker på att denna sadel ej är för mig ;p
natti natti
 
b 17

Jag har cyklat på b 17 nu i en dryg vecka. mest till och från jobbet... men även några turer på tre-fyra mil. jag är mkt nöjd. trodde det skulle vara en pina. den är jätteskön. har fått spänna den lite och nu är den mkt bra. tror det bara bli bättre också.
det var lite om det.
h
 
Lädersadlar

Jag har en B17 på min långfärdshoj och en gammal Ideale 52 på min retroracer. De är mycket bekväma och har tjänat på olika cyklar i dryga tjugo år. Ryktet om den plågsamma inkörningen vill jag hävda är betydligt överdriven. På mitt senaste bygge så har jag en Salle San Marco SKN den är också bra. Den liknar Idealen i den bemärkelsen att den är "stenhård".

På långfärdshojen satt när jag köpte den en Velo Flush, en rätt så stoppad sadel och mycket skön i förstone, men när distansen började närma sig 70 km eller mer var det som om nå'n rackare hällt betong i den. M.a.o. en mjuk sadel kan vara ruskigt obekväm vid längre distanser i sadeln.

Enär rumpor år någorlunda unika så är det inte alltid så att vilken sadel som helst passar en individs rumpa.

En god tumregel är dock att ju upprättare sittställning man har på cykeln desto bredare ska sadeln vara. En B 17 t.ex. gör sig bäst när man har styret på samma nivå som sadeln eller nå'n enstaka centimeter under, Idealen som jag har på min Mercier ska ha en mer framåtlutad sittställning för att komma till sin rätt, likaså med SKN: en.

Dessutom kan man kolla hur brett man har mellan sittbenen i baken då får man en bra fingervisning om vilken bredd man behöver som minst för att de skall hamna på ett bra ställe på sadeln.

Alla sadlar är hårda i början och det varje säsong innan bak och sadel har s.a.s. harmoniserat sig. Det tar några rundor, men även ben, rygg och armar kanbehöva finna sig i cyklingen vid säsongsstarten vilket kommer med distansen.

Innan jag ger upp på en sadel skulle jag nog ha testat den uppemot 200 km, är den då fortfarande obekväm då kommer den aldrig att kännas bra..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.