Hjälp med val av multifuelkök

Jag förvärmer uteslutande på alkylatbensin. Vad jag köper den eller vad det står på flaskan/dunken har ingen betydelse bara det är fyrtakt och inte oljeblandad tvåtakt.
Jag snålar inte med ”kiss-strålen” utan förvärmer rejält, ju kallare desto mer. Inga problem med mitt omnifuel. Har bytt till gasmunstycket också så blev det ännu bättre med än mer soppa. Ska inte se så snålt ut...😄

Har Bernies ljuddämpare som jag använder ibland. En fördel vid blåst då det brinner lugnare. Allt monterat i Trangiaköket modell 1975.
 
Förvaring bensin i pulka

Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan
 
Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan. Använder ni flera bränsleflaskor på en liter eller en större plastdunk?
Jag har en polaris brännare med 0,4 liters flaska.
Kanske blir svårt att fylla på denna lilla flaska med större dunk utan att spilla.
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan

Jag använder flera 1 l. bränsleflaskor hellre än en stor dunk av just det skäl du nämner. Svårt att hälla från en stor dunk.
 
Hur förvarar ni bensinen till köket i pulkan ...
I nuläget har jag flera primus powerfuel flaskor, jag är lite tveksam om dessa håller för transport i pulkan

Bränselflaskorna är betydligt mer tåliga än plastdunkar, håller 5-literdunken i hantering så håller bränsleflaskorna med marginal och en potentiell läcka inte lika katastrofal som om läckan skulle bli på dunken med hela innehållet för färden och allt rinner ut innan någon ser det.

Bränsleflaskor går säker under någon EN-norm vilket förmodligen gör att de tål både 8 och 10 Bars övertryck utan att spricka upp - vilket är en risk om man har metanol/etanol-bränsle då ångtrycket över dessa ger precis lagom (stökeometrisk) brännbar blandning i luft runt rumstemperaturer och en stökeometrisk blandning som bränns/deflagrerar utan att kunna utvidga sig ger runt 7-8 ggr tryckhöjning (dvs. 7-8 Bar övertryck) en mycket kort stund nästan oavsett bränsletyp. Stökeometrisk nära blandning får man också med bensin när temperaturerna är nedåt -20 grader C och kallare så det är inte bara alkohol/T-sprit som måste hanteras med varsamhet i avseende risken för brand inne i flaskan och därmed krav på flamspärrande korkar.

Nu skall man ha flamspärrande korkar på dessa också så att man minimerar risken för att elden utifrån går in i flaskans gasvolym och sådan lock/kork finns inte på en 4-5 liters plastdunk och dessutom har mycket större potential fri luft/gasvolym i dessa när de börja bli tomma och verkan av en deflagration mycket större med kvarvarande innehållet hårt uttryckt och kanske sprängd dunk
 
Senast ändrad:
Är det någon som förvarar bensinen i pulkan på något annat sätt än bränsleflaskor i aluminium ?
Själv kör jag med Primus bränsleflaskor i aluminium, jag fyller aldrig upp mer än till det rekommenderade strecket som ligger på 890ml på en 1 liters flaska, gör ni likadant ?
 
Har spräckt en bränsleflaska när jag brukade den till trycktank, det var en Östtysk enlitersflaska. Väl hemkommen skrotade jag övriga DDR flaskorna. Som tur var hade jag en MRS 1 liters till med mig så det blev ingen katastrof den gången heller.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
melody Ny på gasolkök. Hjälp! Kök och brännare 5
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
DrChris Hjälp! Vilket kök? Kök och brännare 36
avslutad120814 Krångel med Varifuel! Hjälp! Kök och brännare 4
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
aphex val av kök och utrustning Kök och brännare 11
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...