Cykeldäck? Fick punka :(

innerslangar i sig, är det sak samma vilken man köper och läggs all fokusering på själva däcken?

Köp gärna innerslang med racingventil om du inte redan har det. De håller luften betydligt bättre än traditionella cykelventiler. Antagligen har du redan en racingventil om din cykel är av lite sportigare modell, men för säkerhets skull... Så behöver du inte pumpa lika ofta :) Behövs dock en liten adapter för att du ska kunna pumpa med en "vanlig" cykelpump eller på bensinmackar, fråga cykelhandlaren om det! När du köper ny innerslang har de olika namn, beroende på vilken ventil som sitter på:

traditionell cykelventil: Dunlop
bilventil: Schrader
racingventil: Presta
 
Så behöver du inte pumpa lika ofta :) Behövs dock en liten adapter för att du ska kunna pumpa med en "vanlig" cykelpump eller på bensinmackar, fråga cykelhandlaren om det! När du köper ny innerslang har de olika namn, beroende på vilken ventil som sitter på:

traditionell cykelventil: Dunlop
bilventil: Schrader
racingventil: Presta

Köp en pump som är avsedd för den ventil du tänker använda. Det finns olika längd på Presta ventilhus. Extra långa för profilfälgar.
 
Sådär nu har man åtgärdat problemet äntligen.
Det var bara innerslangen som brast, lärt mig en läxa iaf och ta det lite lugnare, det är ju inga mountainbike däck precis man cyklar på.

Ska köpa Schwalbe däcken förmodligen inom ett par veckor, och då blir det bredare alternativet.
Tack till alla i tråden för hjälpen, jäkla gröngöling man är asså =(
 
samt däcksdimensioner.
Punka får man förr eller senare men rätt tryck i däcken minskar risken väldigt mycket. Tjockare däck är motståndskraftigare men tyngre.

Thure

320 tror jag, tänkte satsa på schwalbe 350 eller något liknande, hoppas inte förlora alltför mycket vad gäller rullmotståndet
 
jäkla gröngöling man är asså =(

Tror jag inte att du är :) Kul att du är intresserad, det är nog det viktigaste. Jag kan slå en blick ut i kvarteret och räkna cyklar som står och rostar sönder, med platta däck eller skeva hjul. Det är lite sorgligt faktiskt. Många av dem är i grunden fina cyklar som hade funkat bra för t ex långfärd.
 
Tror jag inte att du är :) Kul att du är intresserad, det är nog det viktigaste. Jag kan slå en blick ut i kvarteret och räkna cyklar som står och rostar sönder, med platta däck eller skeva hjul. Det är lite sorgligt faktiskt. Många av dem är i grunden fina cyklar som hade funkat bra för t ex långfärd.
Tack för den =)
Mjo det är samma här, är så nöjd med min cykel än så länge, cyklade idag 30km sträcka och hoppas snart kunna cykla nån 100km sträcka för se hur det känns.
Fortfarande otränad så måste snabbt komma i form, otroligt vad några veckor utan träning och lite påskgodis kan göra =P
 
Maxxis är en känd däcktillverkare och inte en specifik däckmodell. Som Continental (kallas i folkmun Conti) och Schwalbe. Även Nokian och Michelin är rätt vanliga.

När det gäller däck och slang kan man generellt säga att ju tyngre de är desto mer motståndskraftiga mot punktering. Smala slicks för asfaltscykling kan ju lätt hamna i kategorin viktfetischism där folk är mer intresserade av att ha så låg vikt som möjligt än att ha så bra punkaskydd som möjligt.

Det finns en hel del däckvarianter som ska ha extra motståndskraft mot punka, de flesta tillverkarna har några olika modeller.

Med rätt tryck i däcken är det ovanligt med genomslagspunktering, speciellt om man är lite mjuk och smidig när man tar sig över diverse ojämnheter. Men grus, glas och annat tränger ju genom däck även om man tar det lugnt med trottoarkanterna.

Lär dig byta slangen i fält och se till att ha med dig de verktyg som behövs, beroende på däck och fälgkombination kan det behövs däckavtagare. Annars minst pump och reservslang, även laglappar kan vara bra om man punkar fler gånger än man har reservslangar med sig. :)

Smala däck har lägre luftmostånd men ger sämre komfort i ojämnheterna. Det faktiskt rullmotståndet varierar inte så mycket mellan olika däcksbredder och relativt höga tryck. På ojämn mark rullar tom ett brett däck med lägre tryck lättare än ett hårt pumpat smalt däck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ cykeldäck med kvalite? Långcykling 20
KristianMattiasson punka åter punka, nu behövs något nytt! Långcykling 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...