Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Eller om GC-vägen går bredvid bilväg så håller cyklisterna sig mot kanten mot bilvägen så de gående inte behöver ha snabbare fordon både till höger och vänster om sig?

Helt OK på enkelriktad cykelbana och det är ofta en heldragen
linje mellan cykelbanan och gångbanan i det fallet.
Men med dubbelriktad gc-bana blir det du skriver lite för komplicerat då tre regler kan blandas av trafikanterna. Några går till höger andra till vänster och några går i mitten och cyklisterna har då svårt att väja.

Thure
 
Helt OK på enkelriktad cykelbana och det är ofta en heldragen
linje mellan cykelbanan och gångbanan i det fallet.
Men med dubbelriktad gc-bana blir det du skriver lite för komplicerat då tre regler kan blandas av trafikanterna. Några går till höger andra till vänster och några går i mitten och cyklisterna har då svårt att väja.

Thure

Så med andra ord så rör vi oss lite som vi vill på gcbanor. Oavsett vad som kan tänkas stå i regler och paragrafer och vad som ev är minst trafikfarligt...
;)
På bilvägen vet iaf 95% på vilken sida de ska framföra sina fordon.
 
På bilvägen vet iaf 95% på vilken sida de ska framföra sina fordon.
Kan du isåfall förklara för mig hur det kommer sig att jag häromdagen mötte en hel tät rad med medelålders män i lycra som kom genom en kurva på 76:an precis på sin sida av mittlinjen? I för cyklister hög fart och oroväckande nära min mötande backspegel/bilsida (eftersom jag hade ytterkurva så följde jag mittlinjen med bilen). Eller är medelålders män i lycra de där sista 5 procenten i ditt påstående?
 
Kan du isåfall förklara för mig hur det kommer sig att jag häromdagen mötte en hel tät rad med medelålders män i lycra som kom genom en kurva på 76:an precis på sin sida av mittlinjen? I för cyklister hög fart och oroväckande nära min mötande backspegel/bilsida (eftersom jag hade ytterkurva så följde jag mittlinjen med bilen). Eller är medelålders män i lycra de där sista 5 procenten i ditt påstående?

Nej.
Jag visste dock inte att det bara var ytterkurvan som ägde rätten att slicka mittlinjen.
 
Det har jag inte påstått heller. Ingen äger något i trafiken, varken rättigheter eller företräden...
Jag blev dock rätt förvånad över deras dödsföraktande vägval genom (den till viss del skymda) kurvan...
 
Det har jag inte påstått heller. Ingen äger något i trafiken, varken rättigheter eller företräden...
Jag blev dock rätt förvånad över deras dödsföraktande vägval genom (den till viss del skymda) kurvan...

De cyklade på rätt sida av vägen så de tillhörde mao de 95%en.
Och att slicka mittlinjen i en till viss del skymd kurva låter inte som ett säkert sätt att framföra sin bil. Kör gärna med lite mer marginaler nästa gång.
;)
 
Lite mkt tillrättavisande i tråden kan jag tycka.
Och jag menar att det är en viktig skillnad mellan ytter och innerkurva vid skymd sikt. Säkrare för den som färdas i ytterkurvan, därifrån har man betydligt bättre överblick och längre sikt.

Händer att jag som Inlinesåkare byter till ytterkurva i såna lägen.

Thure
 
Ang cykelbanor kan de vara dubbelriktade eller enkelriktade, finns cykelbana på båda sidor om en väg får man inte (såvida inte annat skyltat) välja utan måste då välja den höger om vägen i min färdriktning.
Jag förordar inte heller kombinerade gång- och cykelvägar, lika lite som kombinerade cykel- och bil-vägar. Varje trafikantslag har sina egenheter och bör separeras om möjligt, enligt mej.

Man har som cyklist redan tidigare fått lov att skippa cykelbanan enligt trafikförordningen kap 3, §6, då det "är det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge". Detta har jag sett exemplifieras med en cyklist som får välja vänsterfil vid vänstersväng i korsning även om det finns en cykelbana höger om högerfilen. Tolkning av denna paragraf var uppe i en tråd här på utsidan om en trafikolycka med en cyklist och buss i Lund om jag minns rätt.
I sin allra vidaste tolkning kan ju en cyklist välja helt ignorera cykelbana och hänvisa lämpligare väg mot färdmålet men det är nog inte lagstiftarens mening, så det är nog inte juridiskt hålllbart.

Här kan du läsa Trafikförordningen:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
och här är delen jag nämner ovan:

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Om särskild försiktighet iakttas får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2014:1035).

/Patrik

Tack för det. Jag visste faktiskt inte att jag redan är laglig när jag framför min trehjuling på vägbanan där cykelbana erbjuds.

Men jag är nog lite trög, för jag förstår fortfarande inte vilka redan genomförda lättnader du syftar på.
 
Tack för det. Jag visste faktiskt inte att jag redan är laglig när jag framför min trehjuling på vägbanan där cykelbana erbjuds.

Men jag är nog lite trög, för jag förstår fortfarande inte vilka redan genomförda lättnader du syftar på.

Grundregel: Cykelbana ska användas av cyklister

Existerande lättnad(er): Cyklist får välja bort cykelbana "när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" (samt några avseende cykelkärra och trehjulig cykel)

Ny ytterligare lättnad som införs 20180801: Cyklist över 15 år får välja bort cykelbanan

Var det tydligare nu?

/Patrik
 
Jag funderar på utifall ändringen är på grund av den ökade oviljan/okunskapen att följa reglerna och polisens svåra situation att säkerställa missbruket.
Ta Uppsala där cyklister verkar anse att alla vägar, gång, cykel, och bilväg är deras egendom och rätt att bruka som de vill, samtidigt som gångtrafikanter verkar tycka det samma med viss undantag där för bilvägen.
Bilisterna har antingen tröttnat eller aldrig de heller följt regelverket utan även de tror sig ha rätt till vägen, (samt att parkera på trottoar/cykelbana) än så länge verkar det dock som att det är vissa områden samt en del bilister som missbrukar reglerna.
För gångtrafikkanter och cyklister verkar det som att det är överallt men att det fortfarande finns de som följer regelverket (min personliga analys av situationen i Uppsala).
Jag är själv främst cyklist/gångtrafikant och ser ofta cyklister på trottoarer samt cyklande på fel sida (enkelriktad bana) och försöker tränga ut andra cyklister samt gångtrafikanter i vägbanan. Samma ses på gångtrafikanterna som nuförtiden ofta går i en murposition (jämte varandra) och vägrar att släppa väg eller så är de helt omedvetna om att de inte är ensamma i trafiken, detta görs även av cyklister ibland. Murpositionsrörelsen upplevde jag förr som enbart relaterad till kvinnor men idag verkar alla gå på det sättet. I Uppsala försöker man att stävja beteendet att cyklister använder trottoaren genom att ha stora målningar där de uppmanas att inte cykla där men det verkar mer locka. I övrigt tycker jag mig också uppleva en snabb förändring i beteende där egoismen verkar ta överhand, man håller på det man tror är ens "rätt" vilket gör att man glömmer att man i trafiken enbart har skyldigheter inga rättigheter (förutom rätten att vistas där). Med lagändringen hoppas man kanske kunna lösa problemet mellan gång och cykeltrafikanterna, dock tror jag att så länge man inte hittar grundorsaken så lär man bara flytta problemet.
Jag vill poängtera att detta enbart är den synen jag för tillfället har bildat mig utifrån hur det ser ut i Uppsala (och till viss del Stockholms inre delar), jag förbehåller mig rätten att ändra mig.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...