P1 - Sommar

Absolut! Christian Lindberg var en behållning, att han dessutom spelade bra musik var inte heller direkt plågsamt.

Men, min favorit pratar nog just nu. P.O. Enquist. Jävlar så bra han är. Om ni har ett hederligt jobb och inte kan lyssna nu: lyssna ikväll. Han blandar person- och världsperspektiv, sin egen historia och andras, religion och politik, konst och dödsrädsla. Skaparångest. Och så spelar han både Pärt och Allan Pettersson.
 
Nu hörde jag bara en liten del av programmet (ja, jag skall vid tillfälle lyssna på hela...) men avsnittet ur Pärts Berlinermesse var ju oförskämt kort! Om man nu skall gnälla:)
Blir jag sommarpratare någon gång överväger jag att spela hela Pärts Passio. Eller Bachs h-mollmässa.
Men eftersom det knappast kommer att inträffa att jag blir sommarpratare behöver ni inte bli oroliga...
:)
 
Har plöjt några till:
Joe Labero var hyffsat kul men lite för Amerikansk för att passa in i lilla Sverige.

P O Enquist var otroligt urbota tråkig, tyvärr.

Nour El-Refai, oj vad skall man säga, kvinnokampens företrädare, men varför måste det vara så jobbigt att vara kvinna egentligen ?

Katerina Janouch som berättade mycket om sitt fyllo till karl och sina 5 ungar som gav henne kraft.
 
Absolut! Christian Lindberg var en behållning, att han dessutom spelade bra musik var inte heller direkt plågsamt.

Men, min favorit pratar nog just nu. P.O. Enquist. Jävlar så bra han är. Om ni har ett hederligt jobb och inte kan lyssna nu: lyssna ikväll. Han blandar person- och världsperspektiv, sin egen historia och andras, religion och politik, konst och dödsrädsla. Skaparångest. Och så spelar han både Pärt och Allan Pettersson.

P.O. Enquists biografi är en av mycket få böcker som jag väljer att lyssna på, och inte läsa själv.
 
Av de jag hört

så här långt var finländske utrikesministerrookien Alexander Stubbs, Kristian Luuk och Christian Lindbergs program bra och sportprofilerna Jonas Björkman och Malin Baryard trevliga. Har säkert glömt någon annan bra.

Förra året var det en en man som pratade om parallella universa det var häftigt.

Thure
 
P.O. Enquists biografi är en av mycket få böcker som jag väljer att lyssna på, och inte läsa själv.
I så fall kan jag inte tänka mig att du hört Torgny Lindgren läsa sina egna böcker. Han är en riktig berättare han! Och sedan kan man inte läsa hans texter utan att höra hans röst i huvudet...
 
Bump!

Bump av gammal tråd!
Säsongen är ju inte slut ännu, men finns det några av årets sommarpratare, eller tidigare sommar-/vinterpratare med för den delen, som rekommenderas för nedladdning och lyssning?

Av årets hittills olyssnade men snart nerladdade hoppas jag på:
Theodor Kallifatides
Malik Bendjelloul
Red One
Johanna Fränden
Kristian Gidlund

Just det: gillar man prat och intervjuer, rekommenderas såklart Kristoffer Triumfs podcast "Värvet".
http://värvet.se/
 
Bra urval Monica

Några till favoriter från året:

27/6 Peter Wolodarski
8/7 Leo Razzak
15/7 ingemar Eliasson
21/7 Ingvar Kjellson

Thure
 
det nya svarta

Tycker sommar-konceptet blivit sämre med åren - så mycket sorg, elände ,smärta och sjukdom. Visst är det starka och ofta hörvärda historier som berör men inte mitt i sommaren på stranden/i hängmattan osv. Jag vill inte ha klump i halsen mitt på dagen på semestern.

Roligare förr med bakom ridån-historier, i år var det kul att höra hur "BabyBjörns babysitter" började säljas på NK - mer sånt i sommar.

AIforskaren rekommenderas också av mej, även om det var med utbildande och eftertänksamhetsframkallande.

Mindre av elände, sjukdom och hemskheter.

Så tycker jag!

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...