Stort knivintresse - välj din favoritkniv

DePaul, slänger gärna iväg en fråga här till dig om det går bra.
Sökte av tradera idag som jag gör ibland för att se om där är ngt snyggt. Knivar då givetvis :D

Det ligger rätt mycket nya knivar av ett märke Hensun Columbia där. En del mkt tilltalande. Prisklass 150-300kr.

Lite klena bladtjocklekar för min smak. Bladlängder 9-11cm låg på 3mm. 11-13cm låg runt 3.6mm. Nu är jag bortskämd med ett 5mm blad som kan klyva 8-10cm björkklabbar utan att jag är ett dugg orolig att bladet går av.

Men tyckte de där knivarna var satans snygga en del av dom. Var inne och läste om en del av dem. Verkar va 420stål i de flesta. Vet inte så mkt om det av egen erfarenhet mer än att jag läst mig till att det inte alls är i klass med 440C/N695 böhler som jag har i min (och kan fan nästan riva hus med den utan att den tappar förmåga att raka mina nackhår)

Det ligger väl i lägre (sämre segmentet). Men har du nån av dem eller känner nån som har den. En kniv med kasst stål men som ligger skönt i handen kan man ju ändå ha till lite mjukare arbeten.

Snygg design iaf. Bra komposition av (fusk)trä samt metallbeslag rent estetiskt.

Denna exempelvis
http://www.tradera.com/item/340893/279191697/hensun-columbia-b029-jaktkniv-kniv

Eller denna
http://www.tradera.com/item/340893/279409273/hensun-columbia-a021-jaktkniv-kniv

http://www.tradera.com/item/340893/279250228/hensun-columbia-b057-1-jaktkniv-kniv tilltalade också överlag. Liiite på gränsen till för mkt fantasykänsla i handtaget. Vill ha en rak spine på bladet och en med svängd skålning i spetsen men annars överlag ok.

What say you?

Tänker troligen inte köpa nån av dem. Tjejen börjar nog undra om jag är frisk om jag köper nån mer kniv snart men alltid kul att veta lite om dem.

Ifall moran "råkar..." gå sönder..
 
F1pro värt?

Hej!

Verkar finnas en hel del kunskap i den här tråden så tänkte slänga ut en fråga.
Har sen gammalt en Fällkniven F1. Jag gillar den som allt i allokniv i skog och mark. Däremot har den ju blivit mäkta populär senaste åren och kan väl anses ganska mainstream.

Såg här att dom kört en gravering med grundarens (Per Hjortberger) signatur på kniven för att få den lite mer unik. Kul tycker jag! Men hur står sig modellen, är stål mm så mycket bättre att det är värt att lägga dom extra pengarna på en F1PRO?
 
Hej!

Verkar finnas en hel del kunskap i den här tråden så tänkte slänga ut en fråga.
Har sen gammalt en Fällkniven F1. Jag gillar den som allt i allokniv i skog och mark. Däremot har den ju blivit mäkta populär senaste åren och kan väl anses ganska mainstream.

Såg här att dom kört en gravering med grundarens (Per Hjortberger) signatur på kniven för att få den lite mer unik. Kul tycker jag! Men hur står sig modellen, är stål mm så mycket bättre att det är värt att lägga dom extra pengarna på en F1PRO?

Tveksamt skulle jag säga även om jag också är intresserad av en F1Pro. Jag menar jag har ju verkligen inget att klaga på när det gäller vanliga F1:an och saknar helt rationella skäl till att köpa en Pro. Jag har använt min F1:a sen 2007 typ och den har fungerat perfekt till det jag använder den till. Ungefär som du, en allt-i-allo-kniv. Ok till det mesta men inte riktigt bra på nått.

Det gör att F1:an uppfyller de krav jag uppenbarligen har och vad är det då som skulle vara mer värt på en Pro förutom blingfaktorn?

Skulle det ändå bli så att jag köper en Pro så lägger jag nog till en egen gravyr och logga så att den blir unik på riktigt. Jag kan tycka att F1:an är lite för "militär", eller jag saknar nått som är lite mer hantverksmässigt. Så jag funderar på en Pro för att sedan smälta bort skaftet på F1:an och försöka snida till ett eget skaft till den istället.
 
Fick hem min Essential idag och det är en riktig skönhet. Ska bli spännande att prova en fastbladare som EDC.

a972b81f906fc887e07d9243446a1fb2.jpg


5e2f03a4b608798443948e517a6b240d.jpg


fc74d08be27f19dafd1e49885aa965dd.jpg


Fredrik
 
Tack Peter!
Fick för mig att jag skulle "snygga till" slidan lite och blev nöjd. Ca 30 min jobb och lite fantasi.

8bd73ef504d3b19b0a89dffb8303b6d0.jpg


Fredrik
 
Ja det gör det såklart. Vi har nog lite olika inställningar/krav när vi handlar. Om alla bara köpte den mest prisvärda skulle knivvärlden vara otroligt tråkig och den här tråden 5 sidor lång. [emoji6] Var hittar du den för 2000kr?

Fredrik
 
Ja det gör det såklart. Vi har nog lite olika inställningar/krav när vi handlar. Om alla bara köpte den mest prisvärda skulle knivvärlden vara otroligt tråkig och den här tråden 5 sidor lång. [emoji6] Var hittar du den för 2000kr?

Fredrik

"2000 plus" fast var väl närmare 3000kr egentligen. Hittade den för runt 260-280 usd på de flesta ställen. Vet inte vad du gav. :)
 
Gjorde om ett vertikalt hölster till horisontellt/vertikalt. :) bilder

Nu är jag inte skillad på läder. Syns säkert. Men det fyller sin funktion.
Väldigt nice att ha knivslidan horisontellt. Märks inte, är inte i vägen.

Mvh
 

Bilagor

  • 20170423_120825.jpg
    20170423_120825.jpg
    37.7 KB · Visningar: 591
  • 20170423_131533.jpg
    20170423_131533.jpg
    37.7 KB · Visningar: 598
  • 20170423_132019.jpg
    20170423_132019.jpg
    46 KB · Visningar: 585

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.