Cykelkärra

  • Trådstartare crall@spray.se (Christer Hultén)
  • Start datum

crall@spray.se (Christer Hultén)

Gäst
Inför pappaledigheten...Var hittar man en vettig cykelkärra för två små barn...(under 40 kg.)?
Cykelkärran bör hålla för lagom hårda tag och gärna vara krocktestade!? Håller sådana här grejor för dubbel och trippelreducerade MTB-ramar?
 
Cannondale cykelkärra

Jag har ingen egen erfarenhet av cykelkärror i allmänhet eller i samband med småbarnstransporter i synnerhet.


Däremot verkar Cannondales cykelkärror vara tillräckligt bred för dina barn. Har du ingen Cannondalehandlare i din närhet, kan du vända dig till Eriksbergs cykel 018-53 87 70 eller Sunes cykel och Sport 0503 139 36 för mer info.


Jag skulle vara försiktig med att använda en ram med de tunnaste rörkvalitéerna framför en cykelkärra. Risk för rambrott och jag är ser problem med garantin också.


Däremot skulle jag mycket väl kunna ränka mig att använda en vanlig mtb för 4000-5000 kr (nypris) framför en cykelkärra. Här är rören kraftigare och bör hålla bra för dessa påkänningar, vare sig oreducerad eller dubbelreducerad.


Andra bra cykelkärror är BOB och Pactrac, den sistnämnda fäst i sadelstolpen och bör därför skona själva ramen. Dessa kärror är smalare och enhjuliga, vilken kan göra det svårt att få plats med två småbarn.


/Niklas
 
Barn i kärra

Jag har cyklat mycket med 2 barn i cykelkärra, både vid föräldraledighet, till och från dagis och på cykelsemester. Vi använde en Cannondale Bugger (tror jag att den heter), vilket är Cannondales första (och bästa?) modell. Barnen sitter bredvid varandra och bakåtvända. De är därmed skyddade från vind, regn, stänk och insekter, utan att behöva sitta instängda. Regnkapell kunde sättas på vid behov. Är man två vuxna så kan en åka bakom och prata med barnen medan den andre drar där framme. Den är dock inte ihopfällbar vilket inte gjorde oss något.
Enda problemet är att jag inte vet om den säljs längre.
Men den är värd att leta efter -hör med återförsäljare eller kolla Cannondales hemsida. Några begagnade borde finnas längst inne i några garage.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haland Packtrack-cykelkärra Mountainbike 1
avslutad_221205 Cykelkärra Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.