STX / Altus

  • Trådstartare magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)
  • Start datum

magnus_ost@hotmail.com (Magnus Östberg)

Gäst
Har en cykel med STX växlar bak och Altus fram. Nu undrar jag om det spelar någon större roll om man har så stor skillnad på växlarna? Är växlarna bak mycket viktigare än fram, eller bör dom vara ungefär lika bra? Klarar man sig med Altus fram (för skogskörning) eller bör jag byta?


/Magnus
 
Kvalitet

Altus är väl inte direkt kända för att klara skogskörning en längre tid, å andra sidan kan en växel inte mer än att fungera


Därför kan det vara läge att köra med nuvarande utrustning så länge som det går och sedan byta.


Det är inte ovanligt att cykeltillverkarna sätter på en finare bakväxel och har i övrgt enklare utrustning. STX/altus verkar besynnerlig (jag läste först STX/Alivio som är en mer normal utrustning) och risken är att du har Altus på allt annat. I så fall bör du fundera på att skaffa en mer avancerad hoj för skogskörning och ha kvar den nuvarande cykeln som citybike. Se min artikel om citybike på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html


/Niklas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.