Materialförsvagning?

Helgen som gick använde jag köket i snålblåsten vid Oslofjorden. Jag hade hålen i det undre vindskyddet vänt mot vinden som man ska, dock var vinden så stark att jag var tvungen att vrida på köket lite för att minska draget. Köket blev väldigt varmt. När jag packade ihop köket noterade jag att materialet i det undre vindskyddet var ordentligt deformerat. Det har blivit mycket mjukt och därmed ömtåligt. Har någon varit med om något liknande?
 
Vad illa. Ja, i mina öron låter det inte som användarfel utan som konstruktionsfel. Det är ju trots allt ett "friluftskök" och borde tåla tom mindre användarfel. Kanske är det dags att köpa ett annan kök. Vem skulle acceptera en bil vars chassi smälte om man körde i medvind?
 
Leve Trangia

Det är ett handhavandefel. Visst skulle konstruktionen i sig kunna vara "idiotsäker", men risken är då att man skulle tappa mycket prestanda. Det är nog baksuget som är boven. Trangia är ett av de funktionssäkraste köken som finns. Ingen pump som kan gå sönder och inga reglage som kan krångla.

Förtydligande: Jag menar inte att du är en idiot. Du har bara haft extrem otur.
 
Re: Leve Trangia

mathias; sa:
Det är ett handhavandefel. Visst skulle konstruktionen i sig kunna vara "idiotsäker", men risken är då att man skulle tappa mycket prestanda. Det är nog baksuget som är boven. Trangia är ett av de funktionssäkraste köken som finns. Ingen pump som kan gå sönder och inga reglage som kan krångla.

Förtydligande: Jag menar inte att du är en idiot. Du har bara haft extrem otur.

Jag respekterar din åsikt. Jag var av samma uppfattning tidigare. Dock innebär det inte att det går att göra köket bättre. Varför smälter tex inte kastrullerna?
 
Re: Re: Leve Trangia

johanniska; sa:
Jag respekterar din åsikt. Jag var av samma uppfattning tidigare. Dock innebär det inte att det går att göra köket bättre. Varför smälter tex inte kastrullerna?

Har du provat att köra dem tomma? Kanske kan man få dem att smälta då. Men det handlar också om hur värmen sprids i materilet, kanter och hörn är mera utsatta eftersom värmen inte kan transporteras bort lika fort där.
 
Re: Re: Re: Leve Trangia

KLAGER; sa:
johanniska; sa:
Jag respekterar din åsikt. Jag var av samma uppfattning tidigare. Dock innebär det inte att det går att göra köket bättre. Varför smälter tex inte kastrullerna?

Har du provat att köra dem tomma? Kanske kan man få dem att smälta då. Men det handlar också om hur värmen sprids i materilet, kanter och hörn är mera utsatta eftersom värmen inte kan transporteras bort lika fort där.

Nej, det har jag inte provat. Jag har ett slitet kök som jag kanske skulle göra några ovetenskapliga tester på. Återkommer med resultat om det blir aktuellt.
 
Som scout har man ju ofta provat att baka i kastrullen, och kör man brännaren för fullt med "tom" kastrull så bränner man hål i botten på den.

En del säger att man ska ha lite vatten i botten för att förhindra det, men då blir ju det man bakar ångkokt istället för gräddat, så jag tycker det är bättre att ha väldigt svag värme på (det behövs inte mycket).

(Men sök på "bakepacker" så ser ni en lösning som bygger på att just baka genom att ångkoka.)
 
detta stärker bara mina åsikter om Trangia-conteinerna..

1. tunga
2. fula
3. klumpiga
4. dålig och bristfällig prestanda
5. smälter????
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...