Optimus Vega

Let's hope you're Still Alive - after having tested it...

Det där är den där farliga typen av CP250-adapter som INTE säkerställer att du bara får gas ut. Eftersom den inte har någon form av ben eller annat som hindrar att den vrider/rullar axiellt - så hamnar du lätt i lägen då den levererar vätskeformig gas istället, med eldbollar som resultat om oturen slår till. Och med Primus-slangens riktning på reglervredet så accentueras riskerna med den där adaptertypen...

Det är anledningen till att jag ständigt upprepar ordet "trebent svart adapter", för den kan inte oavsiktligt rulla runt!

Tack för varningen. Det kände jag inte till, men jag är en spänningssökare. Jag får väl tänka på att stabilisera gasolflaskan med något.
 
Ja exakt men sprätta upp en flaska sen så du vet hur det ser ut och vad du designar för ställ med lägen på behållare.

Liten pip som skall sticka uppåt högt upp ovanför vätskan
 
Som Polar300 säger.

Vega och Polaris är konstruerade för att fungera bra med inverterad flaska, d.v.s. att vätskematas.
Det finns fler brännare som är konstruerade så, men långt ifrån alla. Saknar brännaren förvärmningsslinga (ett rör som passerar ovanför lågan) fungerar det inte.

Gasol under tryck är kondenserad (i vätskeform). När gasol släpps ut ur flaskan så övergår den till gasform.
Problemet med det är att om det är nog kallt så vägrar gasolen förgasas, och då fungerar inte köket.
Genom att invertera flaskan så matas brännaren med gasol i vätskeform. Den flytande gasolen trycks till brännaren där den värms upp och förgasas, så att det fungerar även när det är kallt.

Enkelt förklarat.
Gasolen i din gasflaska består av propan (vinterduglig, förgasas ner till -40 C) samt butan och isopropan mm (sommardugliga, förgasas vid kring 0C).

Om det är, säg -5C så är det bara propanet som du kan använda. Resterande 70% av innehållet blir obrukbart.
Genom att invertera flaskan så hamnar propanet överst, och trycker då ut flytande butan och isopropan till brännaren. Den varma brännaren förgasar vätskan och bränner den.
Detta fungerar bara om du har en liten skvätt propan kvar. Utan propanet så finns ingen gas som kan trycka ut de andra beståndsdelarna.

Propan avgår dock lättare än de andra.
Om du kör med flaskan åt rätt håll så kommer propanet tendera att avgå först, även om det är plusgrader ute.
Det betyder att om du eldar upp halva flaskan åt rätt håll på sommaren, så kommer just den flaskan vara ganska obrukbar när det blir kallt.

Om du alltid kör med inverterad flaska så avgår propanet sist, eftersom det trycker ut de andra beståndsdelarna i vätskeform.
Det betyder att du alltid har tillgängligt propan.

Nackdelen med att köra med inverterad flaska i tid och otid är (förutom att det är jobbigare att justera lågan) att oljerester som hamnat i gasflaskan trycks ut i brännaren och bränns fast. På längre sikt kan det byggas upp och så får du eventuellt driftsstörningar eller sämre effekt.

Jag brukar märka upp en vinterflaska som jag alltid kör inverterad. Då vet jag att den fungerar året om.
Sommartid använder jag alltid flaskan åt rätt håll.

Topped, tack för en utförlig förklaring
 
Tja, mina två Polaris går ungefär lika effektfullt på lysfotogen, alkylatbensin och/eller flytande campinggasol. EcoPar är också OK - och helt luktfritt. Det luktar mycket mer med flygfotogen (Jet-A1) eller handelsdiesel i tanken - det vill man inte elda inomhus!!!

Har du provat elda HVO100? Hur var det jämfört med EcoPar?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Har du provat elda HVO100? Hur var det jämfört med EcoPar?
Intressant fråga!
Nej jag har inte jämfört EcoPar med HVO100 - eftersom jag inte haft tillgång till HVO.
Men sedan någon vecka har vi en tapp med HVO100 här i byn. (Men det är fortfarande alldeles
för dyrt att köra bruksbilen på det där slaktavfallet!) Minsta tillåtna uttag lär väl vara 5 liter, precis
som det brukar vara - så jag får väl hälla några liter i Passaten och en liter i en flaska...
EcoPar har vi kubikmetervis på jobbet, och fick jag en provflaska från spillfatet.

Energimyndigheten anger värmevärdet i EcoPar som aningen högre per enhet jämfört med HVO100:
9,5600 MWh/m3 resp. 9,4400 MWh/m3 så jag förväntar mig att det i våran lilla skala blir det nog sam-
ma uppkokningstider. Huruvida HVO luktar som EcoPar eller som Fotogen eller som Flygfotogen
när det eldats i en Polaris ska bli intressant att få svar på...

Några nördigt intressanta andra värmevärdesuppgifter i Energimyndighetens dokument är:
Alkylatbensin 8,5300 MWh/m3
Diesel 9,8000 MWh/m3
E85 6,5900 MWh/m3
EcoPar 9,5600 MWh/m3
EO1 (Villaolja) 9,9500 MWh/m3
Etanol 5,8300 MWh/m3
Flygbensin (AVGAS) 8,6700 MWh/m3
Flygfotogen (Jet-A1) 9,6000 MWh/m3
(Lys)Fotogen 9,5400 MWh/m3
HVO 9,4400 MWh/m3
Lacknafta 9,3400 MWh/m3
Metanol 3,9300 MWh/m3
Pinnar och kottar etc 0,8400 MWh/m3

Gasol 12,7900 MWh/ton
LNG 13,7000 MWh/ton
Vätgas 33,0000 MWh/ton
 
Tja, OmniLite Ti verkar funka - men som alltid med Primus så vill det till
att det finns något hål eller mjukt underlag att tvinga ner pådragsvredet i...
Tänk om de bara hade tänkt hela varvet runt när de designade sin bränsleslang.
 
Tänkte beställa en adapter för Camping Gaz den modellen som liknar den med Lindahl gänga (den vanligaste i Sverige) men utan gängning (inte CP250), vet inte vad den heter utan har bara hört namnet Camping Gaz Tyvärr verkar den inte finnas att beställa, jag har letat på nätet och hittar den men den verkar vara slut överallt. Hittade iofs den hos en återförsäljare i Kenya... men det var den enda.

Någon som känner till vart man köpa den. Har några burkar som jag fått utan gänga.
 
Hm, fick precis en idé … (gud bevare mänskligheten) … jag undrar om det går att få en Vega att ersätta
Primusbrännaren i Trangiat på något enkelt och vettigt sätt. Det kan det vara värt lite pengar och tid att
meditera över under vintern...
839 kronor från Röda Stjärnan - med fri frakt...

Så, om jag tolkar dig rätt så är Polaris att föredra framför Vega
om man vill elda gas på vintern med gastuben upp-och-ner?

Ursprungligen postat av Polar300
Ja, enligt min ringa uppfattning är det så.
Polaris är konstruerad för att kunna plockas isär för ingående service och rengöring. Den kan ju köra diesel
- och är det något som koksar igen kök/brännare så är det skitig diesel! Den lilla mängd oljeföroreningar som,
i.o.m. inverterad behållare -driften, följer med vätskegasolen in i brännarens förgasningsdel är många magnituder
mindre koksgenererande än dieseln. Så Polaris är bättre - ur den synvinkeln. N.B. Jag har inte hunnit få den
Vega jag beställde i helgen för att experimentera med, den är på väg hit. Så jag får än så länge gå efter vad
som syns på bilder - och Vega ser inte tillnärmelsevis så isärtagbar ut som Polaris är.
Nu har jag fått hem min Vega, så nu är det bara att börja planera kommande lek och experimenterande...
Ett första intryck är att den är demonterbarare än jag hade väntat mig: Med tre fasta nycklar; 8, 10 och 12 mm
samt två insexbits, 2 och 2.5 mm kan den tas ner till sina beståndsdelar för rätt ingående rengöring...

Hur är det med effekten på Polaris med gas jämfört med Vega (eller Trangias GB74 gasbrännare).
Ger de samma maxeffekt?

Ursprungligen postat av Polar300
Jämfört med GB74 så är maxeffekten från Polaris påtagligt högre.
Jämfört med Vega: Det ska undersökas det också. Empirisk forskning är kul!
OK, enligt instruktionböckerna så ska Vega ge upp till 2.6 kW med campinggasol, Polaris ska ge upp till 3.3 kW
med campinggasol och enligt Trangia så ska GB74 ge 2.1 kW.
Så Polaris 'vinner' följd av Vega och med GB74 strax därefter...

Med skjutmåttet i högsta hugg och GB74'an, Vegan och min permanentmonterade Polaris (i sin Trangia 788255
MF-brännarkopp) i handen kan jag konstatera att Vegan med sin brännarkroppshöjd av 32 mm enkelt kommer att
rymmas inom samma höjdutrymme / volym som både Polaris och GB74 ryms i.
GB74 har en brännarkropp som är ungefär 44 mm från hållarbandet upp till brännarhattens översida, klart högre
alltså. Och Polarisen är nästan 2 tum hög, ännu högre med tystbrännarhatt monterad...

Så det borde inte vara något som helst problem att montera en Vega i ett Trangiakök
- och därigenom få fördelarna vid inverterad (vätske-) matning som GB74 tyvärr saknar.

Vega har hela 42 cm från brännarcentrum till gasolanslutningen, GB74 har bara 33 cm och Polaris ännu kortare
32 cm (+ 7 cm rör i 90 grader till slangen) så gasbehållaren kommer att kunna vara längre ifrån kökets hetta
(under sommartid alltså, då det skulle kunna vara ett moment att ta hänsyn till).

Det här ska bli spännande...
/Odd
 
839 kronor från Röda Stjärnan - med fri frakt...

Nu har jag fått hem min Vega, så nu är det bara att börja planera kommande lek och experimenterande...
Ett första intryck är att den är demonterbarare än jag hade väntat mig: Med tre fasta nycklar; 8, 10 och 12 mm
samt två insexbits, 2 och 2.5 mm kan den tas ner till sina beståndsdelar för rätt ingående rengöring...

OK, enligt instruktionböckerna så ska Vega ge upp till 2.6 kW med campinggasol, Polaris ska ge upp till 3.3 kW
med campinggasol och enligt Trangia så ska GB74 ge 2.1 kW.
Så Polaris 'vinner' följd av Vega och med GB74 strax därefter...

Med skjutmåttet i högsta hugg och GB74'an, Vegan och min permanentmonterade Polaris (i sin Trangia 788255
MF-brännarkopp) i handen kan jag konstatera att Vegan med sin brännarkroppshöjd av 32 mm enkelt kommer att
rymmas inom samma höjdutrymme / volym som både Polaris och GB74 ryms i.
GB74 har en brännarkropp som är ungefär 44 mm från hållarbandet upp till brännarhattens översida, klart högre
alltså. Och Polarisen är nästan 2 tum hög, ännu högre med tystbrännarhatt monterad...

Så det borde inte vara något som helst problem att montera en Vega i ett Trangiakök
- och därigenom få fördelarna vid inverterad (vätske-) matning som GB74 tyvärr saknar.

Vega har hela 42 cm från brännarcentrum till gasolanslutningen, GB74 har bara 33 cm och Polaris ännu kortare
32 cm (+ 7 cm rör i 90 grader till slangen) så gasbehållaren kommer att kunna vara längre ifrån kökets hetta
(under sommartid alltså, då det skulle kunna vara ett moment att ta hänsyn till).

Det här ska bli spännande...
/Odd

Vill bara säga att det är så härligt att läsa om personer som går "all in" för att djuploda i ett område och sedan dela all sin klokskap (och ibland även spår av lite tokskap men för att vi andra ska slippa göra misstagen).
Man får energi av att bara läsa om hur du Odd bokstavligen brinner för att utforska gaskökens nya möjliga och omöjliga kombinationer.

Ska inte ge mig på att namndroppa inom andra områden nu men även xxargs brukar bidra på samma sätt när det handlar om friluftskemi - och även andra områden har sina experter här på utsidan. Nätforum när det är som bäst! Fortsätt så, både i detta och inom andra områden på utsidan!

/Patrik, som också försöker dela egna erfarenheter där jag kan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...