Dagstur - Skåne

Hej!

Jag sitter just nu på ett mullrande, stinkande lastfartyg och längtar efter natur, frisk luft, ojämnheter under mina fötter, röda kinder och en dag till fots. Tyvärr är min internet tid starkt begränsad och jag känner att jag inte riktigt hinner hitta det jag söker. Så nu är min fråga till er om ni kan rekommendera en tur som hinner upplevas under en dag inklusive resa till och från Malmö med kollektivtrafik? Det behöver inte vara något avancerat eller sjusärdeles speciellt men jag saknar skogen.

Hoppas att ni har det bra!
Ante
 
Det är egentligen ganska enkelt att åka till Söderåsens nationalpark också. Det är en klassiker! Sök på skanetrafiken.se från "Malmö C" till "Skäralid nationalparken". Tåget går till Stehag och där väntar en buss som går 5 minuter efter att tåget ankommer. Totalt tar det knappt en timme.

Gå först runt Skäralidsravinen, både uppe på kammen med fina utsikter och nere i botten längs ån. Mäktig natur och fin bokskog överallt. Om du har tid över efter det kan du gå på skåneleden genom skogen till Röstånga (ca 2 timmar). Det är en fin sträcka genom bokskogen där man passerar Odensjön. Bussen som går mellan Skäralid och Stehag stannar i Röstånga också.

http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/index2.html
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/storkart.html
 
Tack för alla förslag! Nu har jag något att se fram emot till avmönstringsdagen. Ska bli skönt att komma bort från stållådan.
Det lutar helt klart åt Söderåsen! Bokskogen är underbar, men jag vill ha lite nya vyer. Häckeberga sparar jag tills jag ska fiska en sväng. =)
 
Idag vandrade jag i Söderåsens nationalpark och har haft en fantastisk dag! Jag rekommenderar verkligen en utflykt dit och ska själv återvända om ungefär en månad när våren börjar göra sig påmind. Jag vandrade i fem timmar och har massor kvar att upptäcka!

En liten påminnelse att om man vandrar Korsskärs-Liagårdsrundan så har vårfloden tagit med sig en del av stigen öster om Korsskär men om man är lite driftig och minst lika smidig som jag (inte alls några höga krav) så kan man ta sig över med ett par nerfallna träd.

I lördags var min son och jag ute på Risen söder om Genarp och vandrade. Det var väldigt skönt att bara gå där och prata om allt möjligt och se hur naturen påverkade honom. Stolt som en tupp konstaterade jag att min son, åtta år, traskat en mil och inte mer än nämnt att han var trött i benen. Å andra sidan somnade han som ett litet ljus på bussen.

Jag rekommenderar varmt båda vandringarna. Är det någon som vill ha sällskap kan ni alltid lägga ett PM. Kanske är jag på land..

Tack för tipsen Kurt och Mats!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.