fjällen

Hej heter henrik är 29år undrar om där finns någon här i skåne som hade velat planerat in en fjällvandring typ mars april,har alltid velat komma till fjällen men inte så roligt om man är själv,
Men mest är jag intresserad alpin klättring tänkt gå en kurs så fort som möjligt hör gärna av er om ni är intresserade
 
Lite tidigt?

Vet du hur snöläget ser ut i mars/april? Misstänker själv att det är kallt, blött och rätt mycket snö vid den tiden... skidorna kan nog vara bra att ha med sig. (Vi kanske tänker på olika fjäll)
 
Fjällkedjan är lång men en tur i mars/april innebär en vintertur på skidor. I norrbottensfjällen är det fortfarande riktig vinter och kan vara rejält kallt åtminstone i mars innan vårsolen börjat värma. Att ge sig ut på vinterfjället kräver dock att man har en viss fjällvana. Om man ska vandra i fjällen så är andra halvan av juni det tidigaste jag skulle rekommendera för norrbottensfjällen. Detta år låg dock mycket snö kvar långt in på sommaren. Bästa månaderna för fjällvandring tycker jag är augusti-september.
Även för de södra delarna av fjällkedjan är snöläget sådant att vandring är att utesluta i mars/april, det är ju högsäsong för utförsåkning ända till slutet av april.
 
Okej tänkte inte riktigt så långt,ja sommaren låter ju bättre m ed tankan på att jag har noll fjällvana,Ser så fantastisk fint ut upp vid kebnekaiseni så jag måste bara åka upp där, speciellt när man bor här i platta skåne .
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.