optimus nova

Avarage, fick du nån ordning på ditt pulserande kök?

Jag är nybliven nova-ägare med samma besvär. Bomullstussen som nämns ovan, hänger inte riktigt med på vart den skall placeras?

En annan fråga när jag ändå håller på. När man läser runt lite så hittat man ofta tidsangivelser.för ett uppkok av 1l vatten. Om man ska ge sig på att göra en egen mätning. Finns det några "standard" yttre omständigheter, typ vattentemp från start, luft-temp, bränsle osv?

Där filtret ska vara, mellan slang och brännare.

Vet inte om det finns någon standard. Tillverkarna kör nog inomhus i 20 grader, med vatten som är 20 grader i en stor kastrull med lock.
 
Jag är nybliven nova-ägare ...
Tillåt mig en liten personlig fundering:
Hur kan någon under sensommaren/hösten 2017 bli en nybliven Nova-ägare
när det mycket kapablare Polaris finns att köpa lika enkelt? Jag begriper inte detta... /Odd

Nåväl:
En annan fråga när jag ändå håller på:
När man läser runt lite så hittat man ofta tidsangivelser för ett uppkok av 1l vatten.
Om man ska ge sig på att göra en egen mätning. Finns det några "standard" yttre omständigheter,
typ vattentemp från start, luft-temp, bränsle osv?
Nej, det finns det nog inte - de flesta någorlunda seriösa försök att prova koktider försöker säkert efterlikna förhållanden ute i det fria men med kontroll över (oönskad) vind etc:
Dvs starta med kallt vatten, själv brukar jag försöka starta med 10 gradigt kallvatten från kranen. Och sedan avbryter jag normalt tidtagningen mellan 97 och 99 grader på termometern - att eftersträva att nå den där sista graden/gradparet är bara bortkastat. Det stormkokar tillräckligt ovan 97 grader i vanliga fall, och då bor jag ändå bara drygt 11 meter över havsnivå. Jag kör normalt sådana test med öppen kastrull, dvs utan lock (vilket iofs är idiotiskt ur vattenvärmnings- och bränsleförbrukningssynpunkt) för att säkert kunna hänga ner termometern, eller snarare givaren till digitaltermometern, mitt i vattenvolymen. Dessutom så kan jag då se hur kokningsförloppet utvecklas... Med lock kokar det mycket snabbare, men då är det knepigt att få givaren säkert på plats utan minsta risk för kontakt med kokkärlet...

Lufttemperatur
är normalt rumstemperatur för mig, jag brukar göra såna här mätningar inne i köket - för då får jag också automatiskt det vindstilla. De flesta campingkök, bortsett från Trangialiknande konstruktioner, är väldigt känsliga för sidvind - så för att få jämförbara körningar måste det göras i vindstillhet.

Bränsle?
Tja, man provar väl med det bränsle som rekommenderas, eller det som är operatörens personliga favorit...
Jag brukar använda butangas från JULA, campinggasol från JULA eller Biltema, alkylatbensin från OKQ8, lysfotogen från OKQ8, flygfotogen Jet-A1 från mitt fat ute i förrådet, EcoPar syntetdiesel från en dunk i förrådet och handelsdiesel från Passatens reservdunk... Inget tillkrånglat eller speciellt fancy alls...
Vänligen,
/Odd
 
Tillåt mig en liten personlig fundering:
Hur kan någon under sensommaren/hösten 2017 bli en nybliven Nova-ägare
när det mycket kapablare Polaris finns att köpa lika enkelt? Jag begriper inte detta... /Odd

1. Man visste inte bättre
2. Man ville spara 700 kr (999 kr mot 1700 kr)
3. Man hatar gas
4. Man vill använda flytande bränsle om vintern och gas om sommaren, men vill inte släpa på polarisbrännarens extra vikt om sommaren.
5. Man gillade Nova.
6. Man fick det gratis/billigt
 
Tillåt mig en liten personlig fundering:
Hur kan någon under sensommaren/hösten 2017 bli en nybliven Nova-ägare
när det mycket kapablare Polaris finns att köpa lika enkelt? Jag begriper inte detta.../Odd

1. Man visste inte bättre
2. Man ville spara 700 kr (999 kr mot 1700 kr)
3. Man hatar gas
4. Man vill använda flytande bränsle om vintern och gas om sommaren, men vill inte släpa på polarisbrännarens extra vikt om sommaren.
5. Man gillade Nova.
6. Man fick det gratis/billigt

7. Man har redan ett litet gaskök som man har med för att snabbt värma vatten till lunch/fika, samt utifall det snajsiga super-duper mf-köket krånglar. Fast det är väl bara jag som är så puckad! ;)
 
Visste inte att man behövde motivera sina val av kök. Sorry.
Gör man det i nån speciell del av forumet eller går det bra överallt?

1. Jag ville ha en brännare för flytande bränsle till mitt trangia
2. Jag vill ha möjlighet att justera förgasat bränsle.
3. 1700 kr för ett polaris är ovärt i mina ögon.
4. Så jag köpte ett beg nova för några hundralappar.
5. Jag har ett mindre bra fungerande primus multifuel kök som jag ämnar ta bränsleslang ifrån, och byta ut befintlig slang på novan. (+en liten adapter-gänga ). Därmed kan jag köra köket på gas. Samt vätskefas dito.
8. Slut. Frågor?
 
Samma problem

Har haft samma problem med min Nova och Nova+. Jag tog bort filtret och rensnålen på båda sedan har båda fungerat utan problem i flera år. Jag kör på kemisk ren bensin bör tilläggas.
 
Visste inte att man behövde motivera sina val av kök. Sorry.
Gör man det i nån speciell del av forumet eller går det bra överallt?

1. Jag ville ha en brännare för flytande bränsle till mitt trangia
2. Jag vill ha möjlighet att justera förgasat bränsle.
3. 1700 kr för ett polaris är ovärt i mina ögon.
4. Så jag köpte ett beg nova för några hundralappar.
5. Jag har ett mindre bra fungerande primus multifuel kök som jag ämnar ta bränsleslang ifrån, och byta ut befintlig slang på novan. (+en liten adapter-gänga ). Därmed kan jag köra köket på gas. Samt vätskefas dito.
8. Slut. Frågor?

Johan, jag ber om ursäkt om du fann min (som jag tydligt skrev) personliga fundering negativ, det var den inte avsedd att vara. Jag begrep inte sammanhanget riktigt, trodde att Novan var spritt ny-köpt
- och funderingen var nog egentligen mer retoriskt riktad mot Optimus som fortsätter att marknadsföra ett mindre kapabelt kök när de nu borde koncentrera sig på att marknadsföra sin multifuel-killer... Och mer eller mindre bli ensam herre på just den täppan, åtminstone tills konkurrenten lyckas svara med ett helt nytt kök - som inte drar kopiösa mängder förvärmningsbränsle, som klarar sig med ett enda munstycke utan krav på byte + fipplande och som inte måste stängas av för att rensa ett konstrande munstycke.

Själv finner jag min Polaris klart värd de ~500 kronor den kostade ovan en Nova från samma källa. Men visst, jämfört med en begagnad Nova faller naturligtvis kostnadsjämförelsen tungt på den begagnade Novans planhalva. Och även jag kör den i ett Trangia, den kombinationen finner jag till och med överlägsen (den sedan årtionden etablerade måttstocken för vinterköksbruk) KAP Arctic. Men även det är min personliga uppfattning.

Och vad jag avsåg att skriva utförligt i mitt inlägg, var den genomgång av hur jag gör mina koktidsjämförelser mellan olika campingkök. En fråga du hade ställt och som jag, efter måånga sådana provkörningar av olika campingkök - köpta, lånade och sponsrade - hade lite kött på benen att svara på. Men det var det tydligen ingen som lade märke till...
Vänligen,
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag tackar så mycket för din input ang uppkok och omständigheter. Jag ska prova runt lite.

Jag övervägde ett polaris både länge och väl. Mycket möjligt att det blir ett sånt framledes.

Men först är jag sugen att få mitt nova att köra på gas.
https://adventuresinstoving.blogspot.se/2011/10/optimus-nova-on-gas.html?m=1

Här har han en liten fiffig adapter för att kunna sätta en optimus-slang på nova brännaren.
Nån som vet vilken gängor/stigning/osv som optimus resp primus använder?
Eller vart man skulle kunna få tag på en adapter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.