Björn och mat.

Har vandrat en del i Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Har aldrig haft en tanke på var jag lagar maten och hur jag förvarar den. Har dock läst på en del om björn. Nu ska jag till sarek i sommar och undrar om det är någon mening med att laga, äta och förvara doftande mat en bit ifrån tältet? Detta med tanke på björn. Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?
 
Visst finns det en och annan björn i Sarek, men det är nog ganska långt emellan dem. De kommer med stor säkerhet se till att du inte ser eller märker dem. Du kan lugnt bete dig som om de inte fanns där överhuvudtaget. Är du det minsta osäker så gör lite mer ljud än vanligt så att de hör dig och inte blir överraskade av att du dyker upp. ;) /Hans
 
Det är mindre med björn i Sarek än vad det har varit i Jämtland och Härjedalen (det har minskat där också de senaste åren)
 
Har vandrat en del i Jämtland, Härjedalen och Dalarna. Har aldrig haft en tanke på var jag lagar maten och hur jag förvarar den. Har dock läst på en del om björn. Nu ska jag till sarek i sommar och undrar om det är någon mening med att laga, äta och förvara doftande mat en bit ifrån tältet? Detta med tanke på björn. Hur stor är annars risken att få ett björnhuvud instoppat i tältet mitt i natten? Vad tror ni?

Denna typ av frågor, eller redan etablerade beteenden som man ibland (men sällan) har hört om i fjällstugorna, förvånar mig lika mycket varje gång.

Du skriver att du har läst på - men vad har du i så fall läst? För det finns ingenting rörande den svenska björnen som skulle göra det nödvändigt att koka maten en bit bort. Gissar att du har läst om amerikanska björnar och där rekommenderas detta i björntäta områden - men det är andra björnarter (grizzly och svartbjörn) med andra beteenden.

Typiskt farliga situationer med den svenska nallen anses vara:

  • Jaktsituationer med hund
  • Av misstag hamna mellan ungarna och mamman
  • Av misstag hamna nära ett gryt (var väl en tolvåring som åkte slalom och föll rakt ned i ett gryt för några år sedan)
  • Av misstag hamna nära ett byte

Mats
 
Jag tog upp den frågan med nån tant från NAturvårdsverket och hon svarade precis som dom andra redan svarat här, nej, du behöver inte oroa dig. Det är inga grizzly björnar såsom det är i Alaska där björntätheten är lite större.

Hon menade också på att de få som blivit attackerade, rörde sig egentligen om jakthundar som stört björn och kom springades mot jägaren med en björn i täten.

Det finns tillräckligt med naturlig föda i Sverige för björnar eller andra djur ska bry sig om dig eller din mat.
 
Tack för svar hörrni. Jag vet att det är högre björntäthet i både Värmland, Härjedalen och Dalarna än i Sarek. Jag förstår också att det egentligen inte finns någon anledning till oro. Undrade mest om det var någon mening med att överhuvudtaget fundera på om hur man förvarar mat tex. Av era svar att dömma så behövs inte det ur säkerhetssynpunkt. Jag förstår också skillnaden mellan grizzly och svensk brunbjörn.
 
Så var det med det.

Det här var det bästa.
"- Jag letade upp min kniv och höll den i handen hela tiden, säger Ingel Petré."
Good luck with that. :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
Hannes Lindgren Sett björn under fjällvandring? Fjällvandring 26
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
glasmästarn Björn på fjället Fjällvandring 7
Northstar Björn i Sarek Fjällvandring 2
Faeskmas Björn? Fjällvandring 22
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
thegedd Björn i Sarek..... Fjällvandring 2
greendanger Björn & tältning... Fjällvandring 31
EveM Björn i Sarek Fjällvandring 13
Åsen Björn på fjället? Fjällvandring 6
Tobias_P Björn kring Sonfjället - Härjedalen. Fjällvandring 1
Algot Vädret och Björn i Sånfjället? Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...