Låtar till playlist vid namn "Fjällvandring"?

En alpsymfoni av Richard Strauss. Extra allt. Vill man fortsätta på den inslagna vägen kan lägga till Also sprach Zarathustra av samme komponist.
 
På väg till min första fjällvandring i finska lappland lyssnade jag på "Lapin Tango" (sjungen av Tamara Lund). Spelade den i sovkupén i natt-tåget från Helsingfors till Rovaniemi. Suverän finsk tango. Enkel, melankolisk, lite kärv. Väcker förväntningar.

I övrigt brukar jag inte lyssna på musik i naturen. Men om man absolut vill så fungerar Bach ganska tycker jag. Det är passligt avskalat så att det ger en kontrast till naturupplevelsen (i stället för att konkurrera med den). Till exempel Goldberg-variationerna för cembalo.
 
Skeptisk när jag såg rubriken men kul när jag läste! (Hur många gånger ska TS behöva säga att hon inte hade tänkt lyssna under själva fjällvandringen?)

Ett urval som sträcker sig från gamla låtar ända till mycket gamla låtar:

Into the great wide open - Tom Petty
Both sides now - Joni Mitchell
All the roadrunning - Mark Knopler, Emmylou Harris
Nothern Sky - Nick Drake
High Sierra - Emmylou Harris, Linda Ronstadt (från "On the road")
Boulder to Birmingham - Emmylou Harris
Girl from the North Country - Bob Dylan, Jonny Cash (från "Nashville skyline")
Four strong winds - Neil Young

Vandringsvisan - Stiko Per Larsson (Det måste ju vara något från den enda svenska artisten som genomför årliga omfattande vandringsturneer, inte hans bästa men kanske mest passande här.)

Ko över Sarek - Norrlåtar (Kommentarer överflödiga...)
 
Carmel - Moonmadness

Hela albumet !

En plyschgrön 70-talssymf som av nån anledning får mig att tänka på vidder skotska höglandet, sagan om ringen och svensk fjällvärld
 
Jag är allätare, men här kommer en grym folk-inspirerad playlist (plus lite bonuslåtar i spotify-spellistan) som iaf får det att sprätta i mina friluftsben! :)

Willing Night Plants - Thomas Denver Jonsson
How to Fight Loneliness - Wilco
I´ll Fight - Wilco
Fotheringay - Fairport Convention
Shades of Time - Girls in Hawaii
Head Home - Midlake
Roscoe - Midlake
Werewolf - Cat Power
Love and War - Neil Young
Jimmy - Moriarty
I´m Thinking... - Lou Barlow
Waitin´Around To Die - Townes Van Zandt
Two Silver Trees - Calexico
While We´re Young - Department of Eagles
It will Follow the Rain - The Tallest man on Earth
Slow Moves - José González
Animal Tracks - Mountain Man
A Perfect Day to chase Tornados - Jim White
Love Interruption - Jack White
Bring ´em All in - Cara Luft
Waiting Around to Die - The Be Good Tanyas
Black Smoke Rose - Ósk
The Lion´s Roar - First Aid Kit
Shanty Man´s Life - Dave Van Ronk

https://open.spotify.com/user/le_troglodyte/playlist/0hxdYTsCKyXcR3uvuuDzgv
 
Skeptisk när jag såg rubriken men kul när jag läste! (Hur många gånger ska TS behöva säga att hon inte hade tänkt lyssna under själva fjällvandringen?)

Ett urval som sträcker sig från gamla låtar ända till mycket gamla låtar:

Into the great wide open - Tom Petty
Both sides now - Joni Mitchell
All the roadrunning - Mark Knopler, Emmylou Harris
Nothern Sky - Nick Drake
High Sierra - Emmylou Harris, Linda Ronstadt (från "On the road")
Boulder to Birmingham - Emmylou Harris
Girl from the North Country - Bob Dylan, Jonny Cash (från "Nashville skyline")
Four strong winds - Neil Young

Vandringsvisan - Stiko Per Larsson (Det måste ju vara något från den enda svenska artisten som genomför årliga omfattande vandringsturneer, inte hans bästa men kanske mest passande här.)

Ko över Sarek - Norrlåtar (Kommentarer överflödiga...)

Norrlåtar! Oj, vad roligt, de har jag inte hört sedan jag var liten. Mamma och pappa brukade spela Astridin valssi på fiol och orgel, och jag ritade en teckning som fortfarande sitter inramad på mammas köksvägg föreställande "högt över fjällen där flyger en ko". Extrem nostalgi!

Och precis, jag lyssnar INTE när jag är ute och går! :)
 
Norrlåtar! Oj, vad roligt, de har jag inte hört sedan jag var liten. Mamma och pappa brukade spela Astridin valssi på fiol och orgel, och jag ritade en teckning som fortfarande sitter inramad på mammas köksvägg föreställande "högt över fjällen där flyger en ko". Extrem nostalgi!

Och precis, jag lyssnar INTE när jag är ute och går! :)

Det är en fantasieggande låt oavsett ålder! Som dessutom finns på spotify. Kul att jag hjälpte dig att åter hitta Norrlåtar och hur otroligt osannolikt att du som TS en gång har gjort en teckning av den flygande kon som dessutom ännu sitter uppe. Så jag utgår från att den platsar på din lista...
 
Ja den ska definitivt in!

Den här tråden blev över förväntan. Behöver fortfarande gå igenom några av de senaste förslagen.

Den finska tangon, suverän!!

5dbec927ca0f764b5d1e63810797ad9a.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...