Isklättra i kittelfjäll

Hej! Kommer bege mig uppåt kittelfjäll någon gång i Mars mest troligt. Förutom skidåkning vore det också kul att hinna med lite isklättring! Jag har hört talas om "Gula fallet", som ska ligga bra till och vara av lagom svårighetsgrad för mig och tjejen. Jag hittar dock inte någon vidare förklaring hur man tar sig dit... Är det någon här som kan förklara? eller ge någon form av koordinat? Skulle vara väldigt tacksam!

MVH Henke
 
Ja jag har hittat det där, men känns som att "skogen till vänster om henriksfjäll" är ett ganska stort område haha. Att anmarschen är på tjugo minuter är en bra ledtråd, men ack så mycket bättre om man visste VARIFRÅN anmarschen tog tjugo minuter... Vet att isklättrare i allmänhet inte är alltför sugna på att dela med sig av sina heliga platser, vilket är synd :(

Men tack ändå! :)
 
Hej
Man brukar se gula fallet från vägen, henriksfjäll syns som Klippan på höger sida när man kommer från dikanäs innan kittelfjäll. Förut fanns det en stor träskylt där det stod henriksfjäll på.
Om det tar 20 eller 45 minuter beror nog mest på snödjupet...

Gula fallet är oftast relativt lätt, om man vill ha ett steg svårare så rekommenderas grönfjäll, se länkarna ovan dock är det skidanmarch.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...